Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Peter Roland Hansen @, 9/9 2021, 19:32 (1200 dage siden)

Efter krigen fik Frichs ordre på reparation af Norske damplokomotiver, men efter en vellykket reparation skulle de så hjem. Men hvordan kom de fra Aarhus hjem til Norge? De Hollandske damplokomotiver som blev repareret næsten samtidig, kørte hjem for egen damp.
Fotografen PS Ejlertsen har taget et billede af et afkoblet lokomotiv i Frederikshavn, så måske er det sejlet over. Er der mon nogen her der kender til transporterne af lokomotiverne fra og til Norge ?[image]

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Niels Munch, 9/9 2021, 21:10 (1200 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter,

Lokomotivet er af NSB Type 21.

Der var en tråd om Frichs' reparationer af norske lok efter 2VK *her*. Desværre er der hverken i tråden eller i Thomas Nørgaard Olesens bog om Frichs oplysning om transportmåde eller -vej.

www.digitaltmuseum.no er der i øvrigt en del fotos af lokomotiver af NSB-typerne 21 og 32 hos A/S Frichs.

M.v.h.
Niels

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Asger Christiansen, 9/9 2021, 21:18 (1200 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Er du sikker på, at billedet er taget i Frederikshavn?

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Lars Henning Jensen, 9/9 2021, 21:29 (1200 dage siden) @ Asger Christiansen

Er du sikker på, at billedet er taget i Frederikshavn?


Det kunne ligne Nyborg H ...

/LH

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Jens Bruun-Petersen, 9/9 2021, 21:40 (1200 dage siden) @ Asger Christiansen

Den er go' nok, doktor: Bygningen bag maskinen er posthuset i Frederikshavn, men jeg kan ikke vise mit foto fra 31. marts 1972, da "opladningen" ikke fungerer.
Venlig hilsen
Jens

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Jens Bruun-Petersen, 9/9 2021, 21:46 (1200 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

[image]
Nå, så får I det alligevel: Trods det mørke billede ses posthusets rundbuede vinduer vist tydeligt nok.
Venlig hilsen
Jens

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Lars Henning Jensen, 9/9 2021, 21:52 (1200 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

[image]
Nå, så får I det alligevel: Trods det mørke billede ses posthusets rundbuede vinduer vist tydeligt nok.
Venlig hilsen
Jens

Postbygningen ligner - men perronen og stationsbygningen er helt anderledes ...
Jeg holder stadig (mest) på Nyborg H ;-)

/LH

Avatar

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/9 2021, 21:57 (1200 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image]
Nå, så får I det alligevel: Trods det mørke billede ses posthusets rundbuede vinduer vist tydeligt nok.
Venlig hilsen
Jens


Postbygningen ligner - men perronen og stationsbygningen er helt anderledes ...
Jeg holder stadig (mest) på Nyborg H ;-)

/LH

Hejsa,

Også jeg, men mest fordi at jeg har svært ved at forestille mig, hvad i alverden lokomotivet skulle i Frederikshavn. :-)

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Krabsen, 9/9 2021, 21:57 (1200 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Postbygningen ligner - men perronen og stationsbygningen er helt anderledes ...

Også postbygningen - f.eks. kviste og nedløbsrør - er markant forskellige.

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Lars Henning Jensen, 9/9 2021, 22:01 (1200 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image]
Nå, så får I det alligevel: Trods det mørke billede ses posthusets rundbuede vinduer vist tydeligt nok.
Venlig hilsen
Jens


Postbygningen ligner - men perronen og stationsbygningen er helt anderledes ...
Jeg holder stadig (mest) på Nyborg H ;-)

/LH

Som det fremgår, havde gl. Fh perron ved spor 1 og en lidt ynkelig smal af slagsen mellem spor 1 og 2, men vendt mod spor 2.
På billedet af det norske lokomotiv er der perron nærmest stationsbygningen, dernæst to spor og så en stor fin bred perron. Og netop sådan var Nyborg H indrettet.

/LH

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Ventrikel, 9/9 2021, 22:17 (1200 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Dette er det gamle posthus i Frederikshavn

[image]

Dette er det gamle posthus i Nyborg
[image]

Nyborg passer vel bedst?

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af ivar, 9/9 2021, 23:14 (1200 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det ligner aldeles ikke Frederikshavn - selv ikke nm vil kunne dokumentere, at det er Fh ;-)

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Niels Munch, 10/9 2021, 07:51 (1199 dage siden) @ ivar

Det ligner aldeles ikke Frederikshavn - selv ikke nm vil kunne dokumentere, at det er Fh ;-)

Næeh, af "naturlige" årsager:

[image]Postkort i sin tid indsat af Thomas Boberg.

[image]

Således som tagrygge, kviste og skorstene m.fl. boltrer sig, må det være Nyborg H; godt set af L.H.

M.v.h.
Niels

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Bo Dyja, 10/9 2021, 05:52 (1199 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter

Her er et billede fra Nyborg det ligner nok mere.


[image]

Hilsen Bo Dyja

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Steffen Dresler, 10/9 2021, 08:52 (1199 dage siden) @ Bo Dyja

G´morn

Altså, at lokomotiverne sikkert er kommet hjem på samme måde som de kom frem, enten over HH eller KM overfarterne, gode solide overfarter anvendt af mange lande også før.
Man kunne så tænke sig, at lede i billeder andre steder, Korsør Nyborg eller som ovenfor nævnt.

God kommende weekend

Steffen Dresler

NB: Muligvis billeder fra det de svenske museumskilder så vidt jeg husker!!

Avatar

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 10/9 2021, 12:51 (1199 dage siden) @ Steffen Dresler

Nå vet jeg ikke hva forkortelsen KM står for, men det fantes jo en jernbaneferge mellom Kristiansand og Hirtshals fra før 2. verdenskrig og frem til 1969. Jeg vil tro den er den mest sannsynlige forbindelsen her, for å unngå en transport gjennom et 3.-land.

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Henrik Jensen, 10/9 2021, 13:03 (1199 dage siden) @ Eyolf

KM = København - Malmø

Avatar

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/9 2021, 13:08 (1199 dage siden) @ Eyolf

Nå vet jeg ikke hva forkortelsen KM står for, men det fantes jo en jernbaneferge mellom Kristiansand og Hirtshals fra før 2. verdenskrig og frem til 1969. Jeg vil tro den er den mest sannsynlige forbindelsen her, for å unngå en transport gjennom et 3.-land.

Nej, det fandtes der ikke. Der var jernbanefærge mellem Hirtshals og Kristiansand fra 27. juni 1960 til 31. maj 1996.

Kristiansand blev i øvrigt grundlagt i 1641 af Kong Christian 4. af Danmark-Norge. I dette tilfælde må det siges at være godt, at kongen hed Christian og ikke Anders, for i så fald havde byen jo haft et andet navn.

Avatar

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 10/9 2021, 14:45 (1199 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hm! Jeg var litt raks på avtrekkeren der. De siste to sifferne kom i feil rekkefølge. 1996 er selvfølgelig riktig. Siste jernbanetransport mellom Kristiansand og Hirtshals var iflg. "Fra Lillebælt til Skåne", s. 201 i juni 1996. Men fobindelsen ble opprettet med 1-sporsfergen "Skagerak I" i 1939, antakelig mye benyttet av okkupasjonsmakten inntil den ble senket av britiske fly i 1944. Og så kommer det jeg overså, nemlig at det varte like til 1-sporsfergen "Skagen" ble satt i trafikk i 1958, før trafikken ble gjenopptatt. Beklager unøyaktigheten. Skal skjerpe meg!

Det avbildete loket er f.ø. av NSBs hovedtype 21. Det er vanskelig å lese loknumeret på bildet, men det ser ut for at siste siffer er 6, og gitt sylindertype og røykskjermer, antar jeg at det er 21e.206. Det ble bygget som type 21a i 1909 og ombygget til 21e i april 1945. Loket ble utrangert i 1955 og antakelig hugget kort tid etterpå. Ett lok av samme type, 21e.207, er bevart ved Krøderbanen:
[image]

Det er for tiden ikke i kjørbar stand, men avventer restaurering.

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Peter Olsen, 10/9 2021, 15:25 (1199 dage siden) @ Eyolf

Hej
Jernbanefærgelejerne i Hirtshals og Kristiansand blev først taget i brug i 1958.
Det er korrekt, at m/f Skagerak I havde et kort jernbanespor, men kom ikke i brug.
Med venlig hilsen
Peter Olsen

Avatar

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/9 2021, 17:06 (1199 dage siden) @ Peter Olsen

Hej
Jernbanefærgelejerne i Hirtshals og Kristiansand blev først taget i brug i 1958.

Hejsa,

Hvilken dato i 1958?

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Peter Olsen, 10/9 2021, 17:25 (1199 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
15. december, 1958
Med venlig hilsen
Peter Olsen

Avatar

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/9 2021, 22:30 (1199 dage siden) @ Peter Olsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 10/9 2021, 23:05

Hej
15. december, 1958
Med venlig hilsen
Peter Olsen

Hej Peter og Eyolf,

December 1958 er rigtigt år og måned, men efter lidt aviskiggeri må jeg konstatere, at det var den 14. og ikke den 15. december, at jernbanefærgen blev "Skagen" indsat som sådan på overfarten. Den afgik fra Kristiansand klokken 3 om natten og ankom til Hirtshals ved ottetiden morgen, men om den havde jernbanevogne med, fremgår ikke af tidens aviser. Samtidig ændredes overfarten fra at være en sommerrute til at være en helårsrute.

Her er omtalen i "Aalborg Amtstidende" 14. december 1958, dagen hvor "Skagen" gik i regulær trafik som jernbanefærge, hvilket blev markeret med en "indvielsesfest" på begge sider af Skagerak. Hverdagen begyndte for jernbanefærgeoverfarten den 14. december kl. 15.30 med "Skagens" afg. fra Hirtshals.

[image]

[image]

Tak for informationen om 1958. jernbanekilder.dk vil blive ført a jour i overensstemmelse hermed.

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Steffen Dresler, 10/9 2021, 23:38 (1199 dage siden) @ Peter Olsen

Men vi glemmer stadig spørgsmålet, hvordan kom lokomotiverne til Danmark og hvordan hjem.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Oversmeden, 11/9 2021, 05:53 (1198 dage siden) @ Steffen Dresler

Da lokomotiverne åbenlyst ikke er DSBs, så er mit bud at de har været genstand for en art UT transport.
Så er det "blot" at lede herefter i DSBs afleveringer.

Jeg har set en del skriveri om SJs lokomotiver fra MaK og Esslingen - de fik også en tur i DSBs UT mølle.
Det er faktisk et ret godt sted at kikke når "noget specielt og udenlandsk skal findes".
Tiden tillader dog ikke at jeg gør ret meget de næste par uger.

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge

af Oversmeden, 29/8 2022, 17:52 (846 dage siden) @ Steffen Dresler

Udover at gennemgå Frichs' arkiv (eller resterne heraf), så kunne man jo også kikke i "genparten" - det vil sige NSBs gemmere.

Nedenstående viser sagsnummer hos NSBs maskiafdeling.
[image]
Hvis vi også kendte nummeret på lokomotivet, så kunne vi måske udlede en dato?
Nedenstående viser et udsnit af hvad NSB og Frichs sendte af breve mellem hinanden.
Jeg er ret sikker på at der et sted i dén bunke står noget om lokomotivernes transport.
Desværre tillader tiden ikke at jeg kikker bunken igennem - jeg har andre fisk at fange på denne fisketur....
[image]

Norske damplokomotiver på vej hjem til Norge (1 arkivfoto)

af Niels Munch, 30/8 2022, 12:20 (845 dage siden) @ Steffen Dresler

Men vi glemmer stadig spørgsmålet, hvordan kom lokomotiverne til Danmark og hvordan hjem.

Hej,

Omend dette ikke besvarer spørgsmålet, tjener det dog som illustration med relation til materien:

[image]Danske Statsbaners damplokomotiv R 962 og NSBs damplokomotiv type 32b 332 på Århus driftsbanegård. Damplokomotiv 32b 332 er klart for transport tilbake til Norge etter revisjon hos A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark. Fotografering - June 30, 1950. FOTOGRAF: A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark. Norsk jernbanemuseums fotosamling - ID: JMF-FMK-5033x.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak