El-bane ved Høstemark (20 historiske fotos)
God formiddag i forum,
Under 1VK, hvor brændselssituationen var anstrengt, steg interessen for at udnytte landets tørveforekomster kraftigt, og tørvebanervenner m.fl. vil vide, at der f.eks. fra Gudumholm Station på Aalborg-Hadsund Jernbane AHJ og ud i området ved Ny Høstemark blev anlagt en tørvebane (9 km med 700 mm sporvidde).
Det skete i 1917, men da privatbanen på et tidspunkt ikke kunne skaffe tilstrækkeligt med godsvogne, forlængedes tørvebanen i 1918 med 5 km til Mou Bro ved Limfjorden således, at tørvene også kunne sejles fra området.
I 1919 blev tørvebanen forbundet med cementfabrikkernes tørveindustri i Lille Vildmose, men o. 1930 var det slut med tørvebanedriften på "Mou-strækningen". Alt dette har S.A. Guldvang beskrevet i sin artikel "Gudumholm-Mou transportspor" i Jernbane-Bladet nr. 11/1979, læs her: https://www.jernbanearkivalier.dk/nordjylland/jbb/Gudumholm-Mou-Transportspor-Jernbaneb... .
Nærmest i en parentes omtaler Guldvang den elektriske bane ved tørveindustrierne i Høstemark-området, som Bent Hansen uddyber på sin side om "Elektriske lokomotiver på danske industribaner", læs her: http://bentsbane.dk/elektriske-lokomotiver-paa-danske-industribaner/ .
Jeg har fået adgang til at vise en samling historiske billeder fra denne el-bane, og de følger her, idet jeg henviser til ovennævnte beskrivelser. Blot beder jeg bemærke køreledningsophænget i rafter samt det lille lokomotiv med trolleystang og kobbelstænger:
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
Billede 8.
Billede 9.
Billede 10.
Billede 11.
Billede 12.
Billede 13.
Billede 14.
Billede 15.
Billede 16.
Billede 17.
Billede 18.
Billede 19.
Som det ses, er der smuttet et foto med fra Mou Bro samt fra den dampdrevne Gudumholm-Mou tørvebane med et damplokomotiv, hvoraf banen havde 2, begge O&K fra 1916 med fabriksnr. 7375 hhv. 7376:
Billede 20. Et af O&K lokomotiverne ved Mou Bro. Alle 20 fotos fra Uffe Mortensens samling.
De traditionelle jern-tipvogne - forhøjet med "kæpskinner" - havde for højt tyngdepunkt og blev erstattet med kassevogne med sidetømning. El-banen var angiveligt forbundet med Mou-sporet via en vogndrejeskive.
Uddybende kommentarer til billederne er velkomne. Bl.a. savnes info om el-banens spænding og lokomotivfabrikat etc.
Nogle af billederne kan findes i Bent Hansens artikel, nogle på www.arkiv.dk under Lokalhistorisk Arkiv Sejlflod, men jeg har valgt at vise hele samlingen her. Billederne er formidlet af bushistoriker Jens Birch og findes i Uffe Mortensens samling.
Tak derfor til Uffe Mortensen og Jens Birch for, at jeg kunne vise billederne her.
Bedste hilsener
Niels