M-banen i Berlin

af HansA, 13/8 2021, 17:16 (1190 dage siden)

Fra 1998 til 1991 var det muligt at køre med en magnetbane (M-Bahn) på en kortere strækning i Vestberlin. Jeg besøgte banen et par gange, og her er et par billeder. En grundigere beskrivelse af banen findes her
Ved begge mine besøg var kun vogn 04 i drift. Linien indgik takstmæssigt som en del af det ’almindelige’ offentlige trafiksystem i Berlin, men det var mit indtryk, at de fleste passagerer var turister. Efter murens fald skulle linie U2 ’genoprettes’, og M-banen blev demonteret.

Første gang jeg stødte på M-banen, var på IVA ’88 i Hamburg, hvor en vogn ( nr. 02) var udstillet:
[image]

M-banen i Berin var 1,6 km lang og førte fra stationen Gleisdreieck, hvor der var omstigningsmulighed til/fra U-banen, via mellemstationen Bernburger Strasse til endestationen Kemperplatz. På det første stykke fra Gleisdreieck var M-banen enkeltsporet og benyttede det ene ’spor’ af U-banelinien til Potsdamer Platz, hvor der siden murens opførelse i 1961 ikke havde været trafik.

Vogn 04 på endestationen Gleisdreieck, 27.6.1990:
[image]


Vogn 04 på strækningen ved Gleisdreieck. Billedet er taget fra perronen for U-banelinie U1 (Schlesisches Tor-Ruhleben) på øverste etage af stationen. M-banen havde station på nederste etage, hvor linie U2 i dag holder til. 17.9.1989:
[image]


Tog ved mellemstationen Bernburger Strasse, 17.9.1989:
[image]


Endestationen Kemperplatz, 17.9.1989:
[image]


Tre biileder fra strækningen mellem Bernburger Strasse og Kemperplatz, 17.9.1989. Området ser meget anderledes ud i dag:
[image]

[image]

[image]

Kilder:
Axel Mauruzat: Berliner U-Bahn: 100 Jahre Hochbahnhof Gleisdreieck. GVE-Verlag 2012. ISBN 978-3-89218-333-4
Nahverkehrsforschung ’84 Statusseminar XI. Der Bundesminister für Forschung und Technologie 1984. ISBN 3-88135-154-X

M-banen i Berlin

af Niels Munch, 13/8 2021, 18:58 (1190 dage siden) @ HansA

Kære HansA,

Mange tak for et spændende indlæg.

På UITP-kongressen i Budapest 11. - 16.06.1989 var der udstillet en M-Bahn vogn, som jeg desværre ikke fotograferede. Og under et Berlin-besøg i 1992, hvor banen var indtegnet på trafikkortet i mit "turistmateriale", efterspurgte jeg banen, som da desværre var nedlagt.

Derfor kan jeg kun bidrage med denne:

[image]Berliner M-Bahn vogn 06, Eisenbahn & Technikmuseum Rügen, 27.06.2018 (nm).


Bedste hilsener
Niels

M-banen i Berlin

af Krabsen, 13/8 2021, 20:37 (1190 dage siden) @ Niels Munch

Hvis den ikke har hjul, der kører på (jern)skinner, kan man så stadig kalde det en jernbane? ;-)

(duk og væk :-P )

Avatar

M-banen i Berlin

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 13/8 2021, 21:18 (1190 dage siden) @ HansA

M-banen i Berlin var et forsøksprosjekt i samarbeid mellom AEG og BVG (vest) i perioden 1987-1991. JEg var så heldig å få prøve den i juni 1990 (Den dagen var jeg den første utlending som kjørte inn i Øs-Berlin over genseovergangen på Potsdamer Platz, som var åpnet samme morgen. Den østtyske grensevakten bemerket det med et smil og beklaget at han ikke hadde noe passtempel for den grenseovergangen). Vogn nr. 4 var i trafikk også denne dagen, men på ett bilde ser jeg at min kamerat Thomas har fotografert vogn nr. 7!:
[image]

Flere bilder fra Berlins M-bane her.

Fra BVGs side var det helt klart at M-baneprosjektet var et midlertidig prosjekt. Når - og hvis - den dagen kom, at U2 kunne gjenåpnes, ville den ha prioriteet. Men teknologien fra M-banen lever videre - i Beijing! Det er AEGs teknologi, som ble utprøvet på M-banen i Berlin, som ligger til grunn for magnetsvevebanen mellom flyplassen og sentrum i Beijing. Se bilder her.

Svenska-lok
ContecRail
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak