1.generations lyntog i Gedser

af Peter Roland Hansen @, 31/7 2021, 19:56 (1198 dage siden)

NSJK fotosamling har modtaget et billede fra Gedser, som skulle være taget i august 1952. Fotografen er Hollænderen Jacobus Meulman og han er formentlig kommet med toget fra Grossenbrode til Danmark.
Var det normalt at se et Lyntog i Gedser på det tidspunkt ?[image]

1.generations lyntog i Gedser

af Oversmeden, 31/7 2021, 21:28 (1198 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Var det normalt at se et Lyntog i Gedser på det tidspunkt ?

Det korte svar: Nej.
Det lidt længere svar er, at alle 8 stammer normalt var optaget af kørslen til Jylland og der ikke var noget planmæssigt til Gedser.
Dog var der 2 sæt i reserve (altså 6 i løb og 2 i reserve = 8 sæt ialt).
Hvis et sæt var ude til revision, så havde DSB kun 1 reservesæt.....
Omvendt, var ingen sæt til revision, så kunne DSB faktisk godt finde 2 sæt til et sådant tog, som vist på billedet.

Det er først fra 1968 at "Neptun" køres med de gamle lyntog, så hvis optagelsestidspunktet passer, så er det næppe "Neptun" vi ser.

Avatar

1.generations lyntog i Gedser

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/7 2021, 21:34 (1198 dage siden) @ Peter Roland Hansen

NSJK fotosamling har modtaget et billede fra Gedser, som skulle være taget i august 1952. Fotografen er Hollænderen Jacobus Meulman og han er formentlig kommet med toget fra Grossenbrode til Danmark.
Var det normalt at se et Lyntog i Gedser på det tidspunkt ?[image]

Hejsa,

Et dejligt foto, tak. :-)

På jernbanekilder.dk har vi et billede fra Væggerløse med to 3-vogns togsæt, ligeledes i 1952. Så mon ikke bare, at togene kørte som dubbleringstog? Man havde jo netop fået togsæt i overskud som følge af indsættelsen af MK/FK i Lyntoget ENGLÆNDEREN, og så har det vel været nærliggende at bruge det lidt ældre materiel i den internationale hovedforbindelse.

1.generations lyntog i Gedser

af Oversmeden, 31/7 2021, 22:39 (1198 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På jernbanekilder.dk har vi et billede fra Væggerløse med to 3-vogns togsæt, ligeledes i 1952. Så mon ikke bare, at togene kørte som dubbleringstog? Man havde jo netop fået togsæt i overskud som følge af indsættelsen af MK/FK i Lyntoget ENGLÆNDEREN, og så har det vel været nærliggende at bruge det lidt ældre materiel i den internationale hovedforbindelse.

ENGLÆNDEREN blev ændret til MO-fremført fra 1947.....så det er ikke ankomsten af MK/FK, som kan begrunde brugen.
Diskussion om plantog versus særtog burde hurtigt kunne aflives ved at kikke i en tjenestekøreplan og/eller maskinløb.
Tjenestekøreplanen bør været nem at finde.....men slige sager samler jeg ikke på.

Avatar

1.generations lyntog i Gedser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/7 2021, 23:11 (1198 dage siden) @ Oversmeden

På jernbanekilder.dk har vi et billede fra Væggerløse med to 3-vogns togsæt, ligeledes i 1952. Så mon ikke bare, at togene kørte som dubbleringstog? Man havde jo netop fået togsæt i overskud som følge af indsættelsen af MK/FK i Lyntoget ENGLÆNDEREN, og så har det vel været nærliggende at bruge det lidt ældre materiel i den internationale hovedforbindelse.

ENGLÆNDEREN blev ændret til MO-fremført fra 1947.....så det er ikke ankomsten af MK/FK, som kan begrunde brugen.
Diskussion om plantog versus særtog burde hurtigt kunne aflives ved at kikke i en tjenestekøreplan og/eller maskinløb.
Tjenestekøreplanen bør været nem at finde.....men slige sager samler jeg ikke på.


I sommerkøreplanen 1952 kørte der faktisk et eksprestog mellem København og Gedser, København H afgang kl. 7.40, Gedser ankomst kl. 10.00. I publikumskøreplanen opført som "115 E"; i tjenestekøreplanen opført som "L (P 250) - Toget er Eksprestog". Modløbet var af samme karakter og havde tognummer 170, Gedser afgang kl. 18.30, København H ankomst kl. 20.39.

"L"'et i tjenestekøreplanen betyder i henhold til TIB "lyntogsstamme".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

1.generations lyntog i Gedser

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/7 2021, 23:14 (1198 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På jernbanekilder.dk har vi et billede fra Væggerløse med to 3-vogns togsæt, ligeledes i 1952. Så mon ikke bare, at togene kørte som dubbleringstog? Man havde jo netop fået togsæt i overskud som følge af indsættelsen af MK/FK i Lyntoget ENGLÆNDEREN, og så har det vel været nærliggende at bruge det lidt ældre materiel i den internationale hovedforbindelse.

ENGLÆNDEREN blev ændret til MO-fremført fra 1947.....så det er ikke ankomsten af MK/FK, som kan begrunde brugen.
Diskussion om plantog versus særtog burde hurtigt kunne aflives ved at kikke i en tjenestekøreplan og/eller maskinløb.
Tjenestekøreplanen bør været nem at finde.....men slige sager samler jeg ikke på.

I sommerkøreplanen 1952 kørte der faktisk et eksprestog mellem København og Gedser, København H afgang kl. 7.40, Gedser ankomst kl. 10.00. I publikumskøreplanen opført som "115 E"; i tjenestekøreplanen opført som "L (P 250) - Toget er Eksprestog". Modløbet var af samme karakter og havde tognummer 170, Gedser afgang kl. 18.30, København H ankomst kl. 20.39.

"L"'et i tjenestekøreplanen betyder i henhold til TIB "lyntogsstamme".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nååh, er det DET tog. ;-) Så er det korte svar jo: Ja! :-)

1.generations lyntog i Gedser

af Oversmeden, 1/8 2021, 00:35 (1198 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I sommerkøreplanen 1952 kørte der faktisk et eksprestog mellem København og Gedser, København H afgang kl. 7.40, >Gedser ankomst kl. 10.00. I publikumskøreplanen opført som "115 E"; i tjenestekøreplanen opført som "L (P 250) >- Toget er Eksprestog". Modløbet var af samme karakter og havde tognummer 170, Gedser afgang kl. 18.30, København >H ankomst kl. 20.39.

"L"'et i tjenestekøreplanen betyder i henhold til TIB "lyntogsstamme".

Hmm - det var noget af en "snyder" at lyntogene lige fik en smut til Gedser.
Det forhold syntes jeg ikke har været omtalt.
Omvendt, meget taler for at toget har været et plantog (i en periode i hvert fald).
Dog syntes det at være et ret kort løb - der er kun ca. 170 km. Kh-Ge, så det er ikke mange km. der er kørt den dag.

1.generations lyntog i Gedser

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 2/8 2021, 10:44 (1196 dage siden) @ Oversmeden

Hmm - det var noget af en "snyder" at lyntogene lige fik en smut til Gedser.
Det forhold syntes jeg ikke har været omtalt.

Kære Oversmed,
det er omtalt i BaneBøgers bog "Internationale tog via Gedser" på side 50.
Men jeg indrømmer, på en lidt inddirekte måde.
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

1.generations lyntog i Gedser

af Oversmeden, 2/8 2021, 11:31 (1196 dage siden) @ Lars Møller Jensen

det er omtalt i BaneBøgers bog "Internationale tog via Gedser" på side 50.
Men jeg indrømmer, på en lidt inddirekte måde.

Fundet!
Gad vide hvor længe lyntogene havde en sådan afstikker til Gedser?
Det er just ikke mange fotos, som findes af lyntog i Gedser i 50'erne, så min fornemmelse sig mig at det nok kun har været en begrænset periode.

Avatar

1.generations lyntog i Gedser

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/7 2021, 23:11 (1198 dage siden) @ Oversmeden

På jernbanekilder.dk har vi et billede fra Væggerløse med to 3-vogns togsæt, ligeledes i 1952. Så mon ikke bare, at togene kørte som dubbleringstog? Man havde jo netop fået togsæt i overskud som følge af indsættelsen af MK/FK i Lyntoget ENGLÆNDEREN, og så har det vel været nærliggende at bruge det lidt ældre materiel i den internationale hovedforbindelse.

ENGLÆNDEREN blev ændret til MO-fremført fra 1947.....så det er ikke ankomsten af MK/FK, som kan begrunde brugen.
Diskussion om plantog versus særtog burde hurtigt kunne aflives ved at kikke i en tjenestekøreplan og/eller maskinløb.
Tjenestekøreplanen bør været nem at finde.....men slige sager samler jeg ikke på.

Det ser ud til at være et afgående tog jf. røgen fra forreste motorvogn og togdtammens placering i forhold til perronen. Den stakkels fotograf kom ikke med....

1.generations lyntog i Gedser

af Georg Schmidt, 31/7 2021, 23:34 (1198 dage siden) @ Oversmeden

Til lyntogene skulle der i sommeren 1952 bruges 4 4-vognstog samt 1 3-vognstog. Der har således været muligt med to sammenkoblede 3-vognstog til tog 170 fra Gedser kl. 18.30 med kun standsning i Nykøbing F og ankomst Kh 20.39. De to 3-vognstog har måske kun kørt enkelte dage, da reserven kun var et enkelt 4-vognstog. MK-FK kørte "Englænder" hele sommeren 1952, MK-FK skulle indrangeres bag Kh-MO i togene 33 og 64.
M v h
Georg

1.generations lyntog i Gedser

af Georg Schmidt, 3/8 2021, 10:23 (1195 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Ærgerligt at ikke også FO syd var med blandt de kladder jeg i sin tid fandt på RA, kunne nok have givet svaret på lyntoget i Gedser. Ofte finder man papir der har været brugt som kladde, men som er mest spændende på den anden side. OP'en her viser dog lidt om trafikken på Vestbanen i 1952.
[image]
I midt tresserne kørte man til Nykøbing og Nakskov med lyntogsstammer i togene 139/140 og 157/158..
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak