Litra O ..eller hvad ?
Et foto fra arkivet danske billeder - Litra O ????
Har du evt en ide om vognen efter Damplok. - den er da ikke helt almindelig- jeg
tænkte et øjeblik på en S11 men det er det jo ikke.
Jean henrik
af Mire , København, 18/2 2013, 18:55 (4325 dage siden)
redigeret af Mire, 18/2 2013, 19:15
Et foto fra arkivet danske billeder - Litra O ????
Har du evt en ide om vognen efter Damplok. - den er da ikke helt almindelig- jeg
tænkte et øjeblik på en S11 men det er det jo ikke.
Jean henrik
af henning h087 , Græsted, 18/2 2013, 19:28 (4325 dage siden) @ Mire
Hej
mire
det er en O maskine
vogne efter er nok mere UTJs eller Jens Bruun-Petersens ekspertise !!
kan du lave et udsnit af vognen?
mvh
henning h087
af Mire , København, 18/2 2013, 20:12 (4325 dage siden) @ henning h087
tjaa nu har jeg snart som så ofte før brugt 30 min på at komme i forbindelse med
denne web.site. - alle andre forbindelser er OK
jean henrik
hermed et et udsnit af vognen
af Jens Bruun-Petersen, 18/2 2013, 21:39 (4325 dage siden) @ Mire
Forreste vogn er en treakslet rejsegodsvogn litra EA. De små vinduer mellem dørene viser, at der er tale om EA 1544-1551, bygget 1880 af Scandia (1544-49) og 1882 af Atlas (1550-1551). Af de 8 vogne blev 7 omlitreret til EF 6503-6509 i 1941. Udrangeringsår m.m. findes i jernbanen.dk.
Venlig hilsen
Jens
af henning h087 , Græsted, 18/2 2013, 22:15 (4325 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
Hej
og sådan så den ud senere i livet, uden gennemgående løbebrædder og vacumudstyr
mvh
henning h087
af ove, Struer, 19/2 2013, 17:09 (4324 dage siden) @ Mire
Det der forvirrer i billedet er den manglende "forhøjede kulkasse" som ændrede udseendet noget, i hvert fald set fra denne vinkel.
af Mire , København, 21/2 2013, 19:54 (4322 dage siden) @ ove
Hermed et andet foto af en Litra O der ikke ser ud som det vi kender
det viste foto er fra Danskebilleder.
Jean Henrik
af Niels Munch, 21/2 2013, 20:11 (4322 dage siden) @ Mire
.... der ikke ser ud som det vi kender
Litra O blev bygget 1896 - 1901. M.h.t. den forhøjede kulkasse skriver www.jernbanen.dk:
"En af de mere markante tilføjelser var den forhøjede kulkasse – eller ”rygsæk” – som flere O-maskiner fik i 1930erne og begyndelsen af 1940erne. Således havde de ombyggede O-maskiner nu plads til 2,2 tons kul. Det første ombyggede lokomotiv var O 328, der i oktober-kvartal 1932 havde fået forhøjet kulkassen og derved var nået op på 53,9 tons i tjenestefærdig vægt. I løbet af 1930erne ombyggedes yderligere en række lokomotiver. Det drejede sig om O 317-O 336 fra 1933 og i perioden frem til 1937. Alle de ombyggede maskiner kunne, som omtalt, nu rumme 2,2 tons kul. Under besættelsen fik både O 308 og O 315 forhøjet kulkassen i oktober-kvartal 1943."
De kørte altså ret mange år uden forhøjet kulkasse, hvorfor det ikke er underligt, at den savnes på de viste billeder, hvor litra O ses med bl.a. 2-dækkervogne etc.
M.v.h.
Niels
af Mire , København, 21/2 2013, 20:16 (4322 dage siden) @ Niels Munch
Hej
Takker for opplysningerne
Jean Henrik
af Niels Munch, 21/2 2013, 20:34 (4322 dage siden) @ Mire
Velbekomme!
Det billede, du ville vise os, var vist dette, ikke:
www.danskebilleder.dk - Frederiksberg Stadsarkiv. Billednummer: 1951/2056. Filnavn: FKB00332-28854-print.jpg .
Og billedteksten lyder: "Frederiksberg. 1913-09. Vue over Vest- og Nordbanen, hvor disse krydser Vodroffsvej. Den store bygning til højre er Københavns Fattiggård, der hørte til det store Ladegårdskompleks ud mod Åboulevard. Bygningen til venstre er daværende Vodroffsvej 60, nu Rosenørns Allé 1.. Københavns Fattiggård opført 1858-59, nedrevet 1930."
Jeg synes li'som, at vi skal have det hele med, ikk'?
V.h.
Niels
af Steffen Dresler, 21/2 2013, 21:24 (4322 dage siden) @ Mire
Go´aften!
Sådan lige for illustrationens skyld, litra O fra 1896 i oprindelig udgave med lille dom og Salter- og Naylor sikkerhedsventiler. Egentlig en rigtig velkomponeret maskine Busse fik tegnet til indledningsvis Kystbanen.
Tegning: Steffen Dresler 2010
af Morten Beck, Græsted, 23/2 2013, 10:25 (4320 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg må give Steffen ret i, at det er en velkomponeret maskine, set ude fra. Jeg kunne godt tænke mig, at se hvordan den er inde i førerhuset.
Jeg har en mistanke om, at der er meget lidt plads at arbejde på. Jeg mener at vandkasserne kun er brudt af døren i hver side, altså at de går helt til den bagerste pufferplanke. Så vidt jeg husker, (der må gerne irettesættes) er det noget med, at den faktiske plads at arbejde på for fyrbøderen og lokomotivføreren. Er den plads der er kedlens bredde, og den er ikke så stor endda.
Folk var selvfølgelig heller ikke så store som vi er i dag, men alligevel. Det kunne tænkes at det var trættende i længden..
af Erik Olsen , Ishøj, 23/2 2013, 13:29 (4320 dage siden) @ Morten Beck
Jeg mener at vandkasserne kun er brudt af døren i hver side, altså at de går helt til den bagerste pufferplanke.
Nej, sidevandkasserne går kun hen knapt hen til førerhusdøren. Af hovedtegningens plan med snit i førerhuset kan ses hvor langt. På opstalten i Bays bog er det svært at se. På Dreslers opstalt kan man slet ikke se det.
Af det viste billede skråt bagfra af en O uden forhøjet kulkasse ses at kulkassen fylder hele førerhusets bredde.
af Morten Beck, Græsted, 23/2 2013, 16:49 (4320 dage siden) @ Erik Olsen
Ja. Det ser ud til at kulkassen fylder hele bredden, men hvis man læser om O maskinen på Jernbanen´s afsnit om O maskinerne, så står der at de har to side vandkasser og en bag førerhuset under kulkassen. Hvis man kigger på før omtalte billede, vil man også kunne se at der er vandpåfyldningslem mellem kullet på kulkassen.
Efter ombygning af kulkassen for større kapacitet, er vandpåfyldningen flyttet til hver side af rygsækken.
Jeg skulle have kigget noget mere på det billede, og læst noget mere om O maskinen
af Steffen Dresler, 23/2 2013, 17:41 (4320 dage siden) @ Morten Beck
Go´eftermiddag til alle.
Lidt forhåbentlig forklaring, der uddyber det tidligere skrevne og viste.
Oprindelig udførelse.
Kulkassen lå udenfor førerhuset og var anbragt bagest på lokomotivets førerhus ovenpå bageste vandkasse. Alle tre sider i kulkassen var opbygget med skrå plader i tre sider, således at kullene altid ville glide ned mod kulbakken i førerhuset.
Vandbeholdningen opbevaredes i to store sidevandkasser, samt den under kulkassen anbragte, alle indbyrdes forbundet med rør. Under de to sidevandkasser var bunden udført således, at den buede opad for at give gangtøjets eksentrikker nok frihøjde i øverste position.
Ændringer.
Som med alle tanklokomotiver kunne det være et problem med den ringe kulbeholdning, hvorfor man besluttede at forøge kulbeholdning, ved ganske simpelt at forhøje kulkassen. Herved forøgedes kulbeholdningen til 2200 kg. Første lokomotiv var nr. 328 i oktober 1932. I løbet af den resterede del af 1930´erne og op til 1943, fik yderligere et antal denne ændring. Samtidig med montering af den forhøjede kulkasse, blev den enkelte vandpåfyldningsstuds flyttet fra midten på kulkassen og med en på hver side af den forhøjede kulkasse.
Det kunne dog se ud som om, at den forhøjede kulkasse på nr. 308 oprindeligt stammer fra nr. 317, da 1. Distrikt den 15. august 1934 beder Maskinafdelingen om at måtte anvende denne, da kedlen på nr. 308 er i meget bedre stand end på nr. 317. Hvis dette er korrekt, må angivelsen af tidspunkt for anbringelse af den forhøjede kulkasse på nr. 308, som angivet i tillæg II til DRM af 1941, være forkert. Nr. 308 har så fået den forhøjede kulkasse allerede i 1934.
Udsnit af billede optaget af James Steffen på Hellerup Station af litra O nr. 327 den 23. august 1931. Billedet viser den oprindelige udførsel med den centrerede vandpåfyldningsopsats. Bemærk endvidere den centrerede olielampe (petrolium), de to domkrafte og de skråtstillede plader på banerømmerne. Lokomotivet har vakuum ledning ført både frem - og tilbage.