DSB vil ikke kendes ved Nyborg-spor...
Fyens.dk bringer i dag denne artikel om Avernakkesporet i Nyborg.
Er der nogen, der kan bidrage yderligere til "sagen"?
https://fyens.dk/artikel/vil-ikke-kendes-ved-det-dsb-k%C3%B8rt-af-sporet
Fyens.dk bringer i dag denne artikel om Avernakkesporet i Nyborg.
Er der nogen, der kan bidrage yderligere til "sagen"?
https://fyens.dk/artikel/vil-ikke-kendes-ved-det-dsb-k%C3%B8rt-af-sporet
En herlig historie, som journalisten vist har fået galt i halsen. Statsbanerne (DSB) overtog Svendborg-Nyborg Banen i 1949, så der kan næppe være tvivl om, at DSB har ejet sporet fra 1949 og frem til bodelingen mellem DSB og Banedanmark i 1997.
Til gengæld vil det ikke undre mig, hvis DSB og Banedanmark har skændtes om ejerskabet siden 1997.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
En herlig historie, som journalisten vist har fået galt i halsen. Statsbanerne (DSB) overtog Svendborg-Nyborg Banen i 1949, så der kan næppe være tvivl om, at DSB har ejet sporet fra 1949 og frem til bodelingen mellem DSB og Banedanmark i 1997.
Til gengæld vil det ikke undre mig, hvis DSB og Banedanmark har skændtes om ejerskabet siden 1997
Nyborg kommunes teknik- og miljøudvalgs behandling af sagen 21. juni 2021 kan læses her:
https://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/default.asp?p=nyborg07&page=document&...
De underskrevne aftaler mellem parterne kan læses her:
https://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/default.asp?p=nyborg07&page=document&...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
En herlig historie, som journalisten vist har fået galt i halsen. Statsbanerne (DSB) overtog Svendborg-Nyborg Banen i 1949, så der kan næppe være tvivl om, at DSB har ejet sporet fra 1949 og frem til bodelingen mellem DSB og Banedanmark i 1997.
Til gengæld vil det ikke undre mig, hvis DSB og Banedanmark har skændtes om ejerskabet siden 1997.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Dog med den krølle, at DSB og Banedanmark aldrig har ejet det egentlige Avernakke-spor, som afgrenede fra Svendborg - Nyborg banens hovedspor ved den nuværende vej Vænget. Den del af sporet tilhørte oprindeligt Det Danske Petroleums-Aktieselskab (senere Dansk Esso og endnu senere ejerne af olielageret på Avernakke). At "nogen" så efter nedlæggelsen af Svendborg - Nyborg Banen har fundet på at kalde hele sporet fra Nyborg til olielageret for "Avernakkesporet" er da tænkeligt, men kaldenavne siger intet om ejerskab. Muligt at Nyborg Kommune har overtaget den inderste del af sporet som industri-stamspor, men der må man nok konsultere salig Lars Viinholt-Nielsens bog om Svendborg - Nyborg banen, som jeg ikke lige har hos mig. Hen var sædvanligvis velunderrettet om sådanne forhold.
Muligt at Nyborg Kommune har overtaget den inderste del af sporet som industri-stamspor, men der må man nok konsultere salig Lars Viinholt-Nielsens bog om Svendborg - Nyborg banen, som jeg ikke lige har hos mig. Hen var sædvanligvis velunderrettet om sådanne forhold
Jeg har skimmet Lars' glimrende bog. Den giver ikke et entydigt svar. Men det ser ud til, at DSB ikke ejede sporet Svendborg-Nyborg fra 1949 til 1964, men blot udførte jernbanetrafikken i forpagtning, idet strækningen fortsat ejedes af Svendborg-Nyborg Jernbaneselskab. Til gengæld skriver Lars, som jeg læser det, at Nyborg kommune i 1964 overtog sporarealet mellem det sted, hvor det private sidespor på fri bane oprindeligt udgik fra SNB og frem til Nyborg Syd station. Den nævnte delstrækning fik status af kommunalt industristamspor. Nyborg kommune købte i øvrigt også Nyborg Syd station og de dertil hørende arealer.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Muligt at Nyborg Kommune har overtaget den inderste del af sporet som industri-stamspor, men der må man nok konsultere salig Lars Viinholt-Nielsens bog om Svendborg - Nyborg banen, som jeg ikke lige har hos mig. Hen var sædvanligvis velunderrettet om sådanne forhold
Jeg har skimmet Lars' glimrende bog. Den giver ikke et entydigt svar. Men det ser ud til, at DSB ikke ejede sporet Svendborg-Nyborg fra 1949 til 1964, men blot udførte jernbanetrafikken i forpagtning. Hvem der ejede sporet 1949-1964, ved jeg ikke. Til gengæld skriver Lars, som jeg læser det, at Nyborg kommune i 1964 overtog sporarealet mellem det sted, hvor det private sidespor på fri bane oprindeligt udgik fra SNB og frem til Nyborg Syd station. Den nævnte delstrækning fik status af kommunalt industristamspor.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Åhja, forpagtningen. Det havde jeg glemt. PIIIINLIGT! Det var kun driften af banen, DSB overtog i 1949 (Sammen med SFJ). Banen var fortsat ejet af Aktieselskabet Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab og blev drevet i forpagtning af DSB. Jeg formoder, at Aktieselskabet Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab ophørte i 1964 og at banestumpen ved Nyborg derefter er overgået til enten DSB eller Nyborg Kommune i sidstnævntes egenskab af aktionær i SNB. Jeg tror mest på, at sidstnævnte er ejeren. Har aldrig set noget om, at DSB har fået overdraget sporet. Svaret må findes i SNB's arkiv eller i Nyborg Kommunes arkiv. DSB har jo bare kørt på sporet. Kan egentlig godt forstå, at de ikke vil vedkende sig ejerskabet - og ligeså Banedanmark. Som tidligere aktionær i SNB må det være Nyborg Kommune, som skal bevise DSB/Banedanmarks ejerskab.
Muligt at Nyborg Kommune har overtaget den inderste del af sporet som industri-stamspor, men der må man nok konsultere salig Lars Viinholt-Nielsens bog om Svendborg - Nyborg banen, som jeg ikke lige har hos mig. Hen var sædvanligvis velunderrettet om sådanne forhold
Jeg har skimmet Lars' glimrende bog. Den giver ikke et entydigt svar. Men det ser ud til, at DSB ikke ejede sporet Svendborg-Nyborg fra 1949 til 1964, men blot udførte jernbanetrafikken i forpagtning. Hvem der ejede sporet 1949-1964, ved jeg ikke. Til gengæld skriver Lars, som jeg læser det, at Nyborg kommune i 1964 overtog sporarealet mellem det sted, hvor det private sidespor på fri bane oprindeligt udgik fra SNB og frem til Nyborg Syd station. Den nævnte delstrækning fik status af kommunalt industristamspor.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Åhja, forpagtningen. Det havde jeg glemt. PIIIINLIGT! Det var kun driften af banen, DSB overtog i 1949 (Sammen med SFJ). Banen var fortsat ejet af Aktieselskabet Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab og blev drevet i forpagtning af DSB. Jeg formoder, at Aktieselskabet Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab ophørte i 1964 og at banestumpen ved Nyborg derefter er overgået til enten DSB eller Nyborg Kommune i sidstnævntes egenskab af aktionær i SNB. Jeg tror mest på, at sidstnævnte er ejeren. Har aldrig set noget om, at DSB har fået overdraget sporet. Svaret må findes i SNB's arkiv eller i Nyborg Kommunes arkiv. DSB har jo bare kørt på sporet. Kan egentlig godt forstå, at de ikke vil vedkende sig ejerskabet - og ligeså Banedanmark. Som tidligere aktionær i SNB må det være Nyborg Kommune, som skal bevise DSB/Banedanmarks ejerskab.
Vi er enige, og jeg er faktisk også enig med DSB: DSB har aldrig ejet sporet mellem det sted, hvor det private sidespor på fri bane oprindeligt udgik fra SNB og frem til Nyborg Syd station. Derfor spøjst, at DSB, jf. den 30-siders aftale, accepterer at bekoste optagning af spor m.m., hvis Avernakkesporet i sin nuværende helhed nedlægges inden 2035. Efter 2035 hænger Banedanmark på regningen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På Sporet af 2017. Pris 230 kr.
Læs mere