Grove Sidespor

af Jens Toft Ingemann, 11/7 2021, 12:25 (1237 dage siden)

Efter ønske fra Thomas B. et par billeder fra Grove Sidespor, først et billede fra 19.4.1977 optaget fra Mt 159 på vej mod Karup. De 2 næste billeder er taget 18.5.1977 ved et fotostop med det ordinære rangertræk, der netop havde afleveret de sidste vogne i Karup, før banen lukkede få dage efter. Det er igen Mt 159 som er på spil. Sidste billede viser rester af tysk forsvarsstilling til beskyttelse af sidesporet(?), - ca. 300 m syd for sidesporet, som anes i baggrunden. Dette billede er også optaget 18.5.1977. Den sorte prik på himlen er et jagerfly, der afgår fra luftbasen...
[image]
[image]
[image]
[image]

Grove Sidespor

af Steffen Dresler, 11/7 2021, 18:17 (1237 dage siden) @ Jens Toft Ingemann

Kære Jens

Interessante foto fra en svunden tid.

Den lille prik du omtaler på det nederste billede er faktisk (silhuetten) af en F 35 Draken der drejer let, således man kan se den dobbelte deltaform, der var så karakteristisk for netop denne flytype. Og netop på optagetidspunktet var alle FLV F 35 samlet på FSNKAR med både jagerbombere og Recce fly.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Grove Sidespor

af Niels Munch, 12/7 2021, 07:25 (1236 dage siden) @ Steffen Dresler

Yep Steff,

I kilder fra FLV omtales DRAKEN som konstrueret med "en dengang unik dobbelt-delta vingegeometri".

At et fly har 2 vinger, én højre og én venstre, undrer næppe mange; men at det i F-35s tilfælde kaldes "dobbelt-delta vingegeometri", har jeg aldrig rigtig fattet. Men jeg var jo osse en "sølle flæsketyv".

Det er nok, fordi flyet intet selvstændigt haleplan har, og hovedplanet dermed har dobbeltfunktion .....

En murske, som "de andre" kaldte DRAKEN, har samme deltaformede silhouet som flyet, men dér ser jeg heller ikke noget "dobbelt".

Sorry, det var bare det .....

M.v.h.
Niels

Grove Sidespor

af Steffen Dresler, 12/7 2021, 07:48 (1236 dage siden) @ Niels Munch

Go´morn Niels

Jeg TROR at årsagen til den benævnte "dobbelt delta" for F 35 ligger i som vist på skitsen! Ellers kan jeg heller ikke se hvorfor.

[image]

Bedste hilsener til det østlige Danmark (minus Bornholm)

Steff

Grove Sidespor

af Hans T. Møller, 12/7 2021, 08:16 (1236 dage siden) @ Steffen Dresler

"God morgen, god morgen", sang fuglen mod sky...

Steffen har ret: Jeg citerer fra Wikipedia:

"In the compound delta, double delta or cranked arrow, the leading edge is not straight. Typically the inboard section has increased sweepback, creating a controlled high-lift vortex without the need for a foreplane. Examples include the Saab Draken fighter,"

Og hvis jeg må stille Niels et personligt spørgsmål: Blev dine tyverier af flæsk nogensinde opdaget og straffet?

Bedste hilsner

Grove Sidespor

af Niels Munch, 12/7 2021, 23:39 (1236 dage siden) @ Hans T. Møller

Hehe kære Hans,

Tak til dig og Steff for en overbevisende lektion i aeroplanlære.

"Flæsketyve" var "de operatives" fællesbetegnelse for "forvaltningsgruppen", som nedstammede fra Forsvarets Intendanturkorps, der jo oprindeligt var Hærens Forplejningskorps.

Bedste hilsener
Niels

Grove Sidespor - og aerodynamik

af Hans T. Møller, 13/7 2021, 09:01 (1235 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for svaret - jeg synes, at ”flæsketyv” er et godt udtryk, men jeg skal nok lade være med at bruge det fremover...

Med hensyn til "dobbelt delta-vinger", så er aerodynamik et interessant og omfattende emne, og det har noget med jernbaner at gøre. Ved design af hurtige lokomotiver, motorvogne og togsæt prøver man jo at nedbringe luftmodstanden mest muligt.

Herhjemme fik de første lyntog ikke traditionelle tagkølere af hensyn tll luftmodstanden, og selvom IC3-togsættene ikke virker videre aerodynamiske med deres flade snuder, så betyder deres glatte sider, at de har en ret lav luftmodstand.

Et andet eksempel på praktisk anvendelse af aerodynamik er røgskærme på damplokomotiver, hvor man forsøger at tvinge en luftstrøm op forbi skorstenen, så røgen ikke slår ned og generer personalet i førerhuset.

Bedste hilsner

Grove Sidespor - og aerodynamik

af Niels Munch, 13/7 2021, 09:27 (1235 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Ja, især i de aerodynamiske teoriers "barndom" fandt disse anvendelse på damplokomotiver, hvor man dog alligevel forlod den strømlinede beklædning, da den dels var i vejen for lokomotivets vartning, dels først viste "resultater" på hastigheder over 120 km/t.

Interessant wiki om "Stromlinienlokomotive" her: https://de.wikipedia.org/wiki/Stromlinienlokomotive .

Bedste hilsener
Niels

Grove Sidespor

af Niels Munch, 14/7 2021, 08:39 (1234 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg,

Mange tak for en interessant instruks. Rangeringen til/fra FSNKAR foregik med en af FLVs 4 Pedershaab rangertraktorer, hvoraf den, der var stationeret i Skrydstrup, senere var at se på Jernbanemuseet:

[image]FLV PM 459/1954 og AHTJ MT 1 ved DJM, Odense 01.02.2017 (nm).

..... nu ved FLYHIS på FSNKAR.

Vi havde i øvrigt fat i FLV rangertraktorer *i denne tråd*.


Bedste hilsener
Niels

Grove Sidespor/ og Tange 1966

af Georg Schmidt, 15/7 2021, 10:04 (1233 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels for uddybning vedr. rangering på FSN Karup. Jeg var på Karup i 1964-65 og arbejdede i vejrtjenesten i BK 1137. I en kort periode havde jeg kvarter nær hovedvagten, og må have passeret sporet på vej til arbejde, men mindes nu ikke at have set noget rangertræk. Ligeledes passerede jeg et område med "opladte fly", det var fotoeskadrillen Esk 729 med deres efter min mening elegante RF-84F Thunderflash. Den dominerende type var på den tid i Karup ellers F 100.

Nu vi er i gang med instrukserne skal vi lige have Tange der i 1966 stadig var T og S. Jeg synes distriktet er lykkedes med en ganske udmærket pædagogisk beskrivelse af forholdene i Tange.(:-D )

[image]
[image]
M v h
Georg

Grove Sidespor

af Henrik Jensen, 22/7 2021, 01:32 (1227 dage siden) @ Jens Toft Ingemann

Og således ser der ud i dag ca. 50 m nord for det nederste billede
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak