Snoghøj driftsstatio
I en periode under besættelsen var der en driftsstation i Snoghøj, der var forsynet med hovedsignaler med gennemkørsesarm.
Jeg mener, at have set et foto af stationen, men hvor?
Er der nogen, der evt ved noget?
Børge
af Børge Sundahl, 30/6 2021, 19:15 (1283 dage siden)
I en periode under besættelsen var der en driftsstation i Snoghøj, der var forsynet med hovedsignaler med gennemkørsesarm.
Jeg mener, at have set et foto af stationen, men hvor?
Er der nogen, der evt ved noget?
Børge
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/6 2021, 19:35 (1283 dage siden) @ Børge Sundahl
I en periode under besættelsen var der en driftsstation i Snoghøj, der var forsynet med hovedsignaler med gennemkørsesarm.
Jeg mener, at have set et foto af stationen, men hvor?
Er der nogen, der evt ved noget?
Børge
Hejsa,
Nej. Jeg kender kun til trinbrættet i 1934 og driftsstationen 1946-1949. Ikke noget under Besættelsen.
Her fra 1948.
af Børge Sundahl, 30/6 2021, 21:08 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ja det var det foto.
Altså først efter besættelsen.
Var det mon i forbindelse med branden i 1946?
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/6 2021, 22:07 (1283 dage siden) @ Børge Sundahl
Ja det var det foto.
Altså først efter besættelsen.Var det mon i forbindelse med branden i 1946?
Hej Børge,
Ja, det var det. Snoghøj var overgangsstation fra dobbeltspor til enkeltspor efter en brand i Lillebæltsbroens brodæk. Der har været ild i Lillebæltsbroen to gange: Første gang blev en skinnedrager på Lillebæltsbroen beskadiget 30. sep. 1945 ved en mindre brand i broens træsveller og hastigheden over broen blev derfor sat ned til 60 km/t. Den 27. jul. 1946 udbrød der på ny brand i brodækket, hvorefter der måtte i nogle dage måtte udveksles passagerer på begge sider af broen (Broen trinbræt - Snoghøj). Kørslen blev genoptaget spor 29. jul. 1946 (30. jul. 1946?), men hastigheden måtte nedsættes til 20 km/t og højre spor (fra Fredericia mod Middelfart) måtte spærres. Der etableredes 10. aug. 1946 en forgreningsstation ved Snoghøj, hvorefter strækningen Snoghøj - Middelfart befaredes som enkeltsporet strækning frem til 31. maj 1949.
af Georg Schmidt, 1/7 2021, 20:40 (1282 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Iflg. telegrammer fra 2. distrikt var der også brand på broen i 1944.
Klokken 23.25 den 3/4 1944 meddelte blokpasseren på Lillebæltsbroen til Middelfart, at der var brand i tømmerkonstruktionen unde sporene midt på broen over ca. 50 meter under begge spor.
Branden blev konstateret af tysk vagtpost efter tog 2059's passage.
Brandvæsen fra Fredericia og Middelfart arbejdede på stedet og klokken 1.50 var de ikke færdige med slukningen. Sporene var stærkt krummede i sideretningen på stedet.
Først ville man retablere det østgående spor (højre spor Fredericia-Middelfart) ved hjælp af tømmer fra det andet spor. Det var vigtigt med hurtig reparation, da der i København herskede stor mangel på levnedsmidler.
5/4 kl. 9.40 ankom to vogne med tømmer fra Vordingborg til Middelfart. Det østgående spor blev fornyet og sporstykkerne blev samlet midlertidigt med lasker.
Klokken 23.00 den 5/4-44 blev driften genoptaget ad højre spor Fredericia-Middelfart med 25 km/t i begge retninger på Lillebæltsbroen. Fra 6/4 20.55 med normal kørehastighed.
9/4 genoptoges kørslen ad højre spor Middelfart-Fredericia med normal hastighed. Sidste tog ad venstre spor fra Middelfart var særtog 20019 der ankom til Fredericia kl. 12.07 og første tog ad højre spor Middelfart-Fredericia var særtog 4021 afg Middelfart 12.35.
M v h
Georg
af Tovli , Valby, 1/7 2021, 20:49 (1282 dage siden) @ Georg Schmidt
Georg, jeg vil bede til de højere magter om at du holder dig i live mange år endnu. Det er vildt imponerende hvad du kan finde frem fra dit tilsyneladende uendelige arkiv.
--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2021, 22:16 (1283 dage siden) @ Børge Sundahl
Er der nogen, der evt ved noget?
Kære Børge
Fotos kan jeg ikke klare. Men jeg ihukom, at jeg havde set "et eller andet et eller andet sted".
Da man skulle instruere personalet i "anvendelsen" af Snoghøj midlertidige station, valgte man at gøre det ikke i et cirkulære men i en særtogsanmeldelse, og den gengives her.
Bedste hilsner
Thomas
Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.
af Børge Sundahl, 30/6 2021, 23:30 (1283 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej
Tak for diverse orientering
Børge
Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.
Læs mere