LJ togafsporing 12/8-1963
Er numrene på disse to enheder kendt? (evt også skinnebussen)
https://arkiv.dk/vis/3837706
Jeg gætter på, at kørekranen er nr 143, idet Løbevognen er nr 435.
Er numrene på disse to enheder kendt? (evt også skinnebussen)
https://arkiv.dk/vis/3837706
Jeg gætter på, at kørekranen er nr 143, idet Løbevognen er nr 435.
Kørekranen er 143.
LJ M 31 og EV 62 ifølge Tom Lauritsens bog "Danmarks Jernbaner 1960-1969.
DJK skrev i foreningsmeddelelser nr. 1/64 om uheldet:
"Den 12/8 kom Lollandsbanens tog kørende over en overskæring nær Sakskøbing, det gjorde en lastbil også. Resultatet blev, som De sikkert ved, at dieselloko og pakvogn m.m. endte i grøften og sporet blev ødelagt. Driften på LJ var indstillet i et par dage. Nu er regningen til lastbilchaufføren iflg, Berlingske Tidende kommet. Den lyder på knap 200.000 kr. Chaufføren mener, at han blev blændet af solen, og derfor ikke så blinklyset ved overskæringen. Så vidt, det oplyses, var det gråvejr, den dag uheldet skete, men havde solen skinnet, ville chaufføren have haft den i ryggen!"
Pakvognen var LJ Ev 62. Hvilket af marcipanbrødene, der var involveret, ved jeg ikke (det var så LJ M 31, tak for det - databasen ved det også).
M.v.h.
Niels
Så mangler vi bare skinnebussen.
Jeg mener, skinnebussens lygteføring var specifik for LJ SM 2.
M.v.h.
Niels
Kendes nummeret på denne maskine:
https://arkiv.dk/vis/5821321
Det ligner LJ 15, 16, 18, 19
Kendes nummeret på denne maskine:
https://arkiv.dk/vis/5821321
Det ligner LJ 15, 16, 18, 19
Nr. 15 og 16 blev jf. databasen ophugget i 1965, nr. 18 allerede i 1955. DJK overtog nr. 19 i 1965.
Heftig billedmanipulation gør det desværre ikke lettere at skelne mellem "6" og "9" på nummerskiltet foran førerhusets sidevindue, men jeg hælder mest til "6".
Jeg fotograferede snuden af nr. 16 på sporet ved siden af M 1, men det var allerede i 1961:
LJ 16 i Maribo remise, 02.04.1961 (nm).
..... og omkring det tidspunkt opholdt nr. 19 sig i Nakskov remise.
M.v.h.
Niels
Kendes nummeret på denne maskine:
https://arkiv.dk/vis/5821321
Det ligner LJ 15, 16, 18, 19
Nr. 15 og 16 blev jf. databasen ophugget i 1965, nr. 18 allerede i 1955. DJK overtog nr. 19 i 1965.Heftig billedmanipulation gør det desværre ikke lettere at skelne mellem "6" og "9" på nummerskiltet foran førerhusets sidevindue, men jeg hælder mest til "6".
Her er nr 19 i ca 1966.
Dette billede viser IKKE LJ 19, men derimod LJ 16.
Ses tydeligt på høj-opløseligt TIFF-billede scannet fra det originale dias.
Her er nr 19 i ca 1966.
Er det ikke også LJ M 1 der ses inde i remisen på Tommy's billede ?
Svend Jørgensen tog flere billeder af nr. 16 omkring 1965, hvor den holder på samme spor som på Tommy's billede.
Flere billeder viser også at nr. 19 havde to sandrør (?) fra den bagerste dom, hvor nr. 16 kun havde et.
Heftig billedmanipulation gør det desværre ikke lettere at skelne mellem "6" og "9" på nummerskiltet foran førerhusets sidevindue, men jeg hælder mest til "6".Jeg fotograferede snuden af nr. 16 på sporet ved siden af M 1, men det var allerede i 1961:
Dette billede viser IKKE LJ 19, men derimod LJ 16.
Ses tydeligt på høj-opløseligt TIFF-billede scannet fra det originale dias.
Tak - Jeg retter - Scannet fra et papirbillede.
Så mangler vi bare skinnebussen.
Jeg mener, skinnebussens lygteføring var specifik for LJ SM 2.M.v.h.
Niels
Måske kan dette foto medvirke til yderligere fastsættelse af skinnebussens nummer vedr. ulykken, der skete 26. august 1964
Lolland-Falsters Folketidende d. 27. august 1964
Måske kan dette foto medvirke til yderligere fastsættelse af skinnebussens nummer vedr. ulykken, der skete 26. august 1964
Lolland-Falsters Folketidende d. 27. august 1964
Har du også stedet?
Har du også stedet?
I overskæringen på Hovedvej A7 (nuværende Nykøbingvej) ved "Cypressegården" i Sakskøbing (vogterhus 22). Altså samme sted som togafsporingen 12/8-1963.