Er nogen stedkendt i Horsens ...
... og kan se, hvor denne udstillingsvogn er parkeret?
... og kan se, hvor denne udstillingsvogn er parkeret?
Mon det kan have relation til dette belgiske tog, fotograferet af Helmer Lund-Hansen og i øvrigt uden nærmere angivelser: https://kbhbilleder.dk/kbh-museum/81430 ?
M.v.h.
Niels
Det var et belgisk udstillingstog på 20 vogne, som trillede rundt i Danmark i første halvdel af 1936.
Der er adskillige avisnotitser med billeder i diverse aviser.
Mon det kan have relation til dette belgiske tog, fotograferet af Helmer Lund-Hansen og i øvrigt uden nærmere angivelser: https://kbhbilleder.dk/kbh-museum/81430 ?
M.v.h.
Niels
Der vil tro, ja. 1936.
Det var et belgisk udstillingstog på 20 vogne, som trillede rundt i Danmark i første halvdel af 1936.
Der er adskillige avisnotitser med billeder i diverse aviser.
Ja, det ved jeg.
Gad vide hvor det foto er taget?
Mit eget bud er Roskilde da den høje firkantende bygning passer godt med det gamle vandtårn i østenden. Sporforløbet syntes også at stemmer så nogenlunde.
Udstillingstoget, der udgik fra Antwerpen 30. marts 1936, besøgte også Viborg:
Viborg, det belgiske udstillingstog på banegården. Fotograf: Aage Munksgaard. Lokalhistorisk Arkiv for Viborg Kommune - Nummer: B16200. Klikbart foto.
"Tidsskrift for Industri" 1936-01-01 skrev således om toget:
*) Nærmere Oplysninger kan faas i Eksportbureauet.
M.v.h.
Niels
Vides det med sikkerhed at der er tale om Horsens ?
Det ligner en bygade og ikke hverken stationsterræn eller havneområde ?
mvh Bo
Vides det med sikkerhed at der er tale om Horsens ?
Det ligner en bygade og ikke hverken stationsterræn eller havneområde ?mvh Bo
Ikke andet end, hvad der står skrevet bag på fotoet.
Umiddelbart gik mine tanker på den gamle privatbanestation i Horsens, men den syntes ikke rigtig at passe med bygningen på billedet....
Det syntes heller ikke som at der var "noget" langs havnebanen, som ligner den bygning.
Selv om Horsens Social-Demokrat den 15. juni 1936 giver en fyldig beskrivelse af udstillingstogets besøg i Horsens 14. - 15. juni 1936, herunder at "Toget blev rangeret ind på Godsbanens Terræn med Stammen delt i to Længder", kan der intet læses, som hjælper til identifikation af dit foto.
Såfremt det alligevel ikke skulle være fra Horsens, er der følgende danske byer at vælge imellem: Tønder (ankomst 3. juni), Ribe, Esbjerg, Herning, Viborg, Randers, Aarhus, Horsens, Fredericia, Odense, København (Østerport) og Helsingør, hvorfra toget fortsatte til Sverige.
M.v.h.
Niels
Niels:
Så kan vi bruge udelukkelsesmetoden:
Såfremt det alligevel ikke skulle være fra Horsens, er der følgende danske byer at vælge imellem: Tønder (ankomst 3. juni), Ribe, Esbjerg, Herning, Viborg, Randers, Aarhus, Horsens, Fredericia, Odense, København (Østerport) og Helsingør, hvorfra toget fortsatte til Sverige.
Det er hvertfald ikke Tønder, Ribe eller Esbjerg. Er der nogen der kan udelukke flere?
Der er disse tilbage:
Herning, Viborg, Randers, Aarhus, Horsens, Fredericia, Odense, København (Østerport) og Helsingør,
Det er med 99,9% sikkerhed Herning. Toget holder på det spor til højre i billedet hvor der holder 4 godsvogne. Billedet er taget så man ikke kan se bygningens 45 graders vinkel ved gadehjørnet men 4 vinduer og så en "frise" ved porten passer.
http://kb-images.kb.dk/DAMJP2/online_master_arkiv_6/non-archival/Maps/FYNLUFTFOTO/Danma...
Rettelse: Det er sporet bagved med en svelle på tværs.
Genialt Erik, huset er dette:
(Udsnit af KB-luftfoto).
Alt stemmer:
"Det lange Sidespor ved Slagteriet."
Om besøget i Herning 7. juni 1936, se f.eks. Herning Avis 8. juni 1936.
PS: Huset findes endnu, se KRAK og Google Streetview.
M.v.h.
Niels
Det er med 99,9% sikkerhed Herning. Toget holder på det spor til højre i billedet hvor der holder 4 godsvogne. Billedet er taget så man ikke kan se bygningens 45 graders vinkel ved gadehjørnet men 4 vinduer og så en "frise" ved porten passer.
http://kb-images.kb.dk/DAMJP2/online_master_arkiv_6/non-archival/Maps/FYNLUFTFOTO/Danma...
Super godt fundet, Erik! En stor tak til dig fra DJM og undertegnede. Og billedet kan endda dateres ret præcist. Herligt! At Horsens kom i spil må skyldes, at billedet stammer fra en belgier, der var med på turen. I mandens hukommelse har Horsens og Herning måske "lydt" ens.
Fra en anden vinkel:
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hjørnebygningen er "Toldbygning, Fonnesbechsgade 21". Bag denne svineslagteriet. Huset helt t.v. måtte vige for det nye banegårdsbyggeri.
Bedste hilsener
Niels
At Horsens kom i spil må skyldes, at billedet stammer fra en belgier, der var med på turen. I mandens hukommelse har Horsens og Herning måske "lydt" ens.
Hmmm - de begynder begge med stumt "H".
Da forutsetter du at vedkommende er valloner (tilhørende det fransktalende midretallet), ikke flamlender (tilhørende det nederlandsk-/flamsktalende flertallet). I tillegg har Belgia også et tysktalende midretall. Så nærmere 60 % av Belgias befolkning snakker språk der bokstaven h uttales på samme måte som på dansk og norsk.
Apropos Belgia: Jeg tror de må ha noe i retning av europarekord i stygge tog. Denne typen kalles kort og godt "svinetryne", og det skal ikke meget fantasi til for å forstå hvorfor:
Hej Eyolf,
Tak for dit indlæg; jeg har faktisk kørt med svinetryner fra Bruxelles til Binche t/r dengang, de var rødbrune.
Min "H"-spøg var møntet på Morten, og i så henseende er jeg tilfreds med kun at have ramt 40% på det faktuelle, men formentlig 100% på stilen.
M.v.h.
Niels
Hehe, jeg kunne bare ikke dy meg. Slik er det når man har tilbragt nesten et helt liv med å arbeide med språk - og selv snakker og har tolket i forhold til alle de tre aktuelle språkene - da våkner språkmennesket straks et slikt fenomen kommer på tale.
Go´aften
Da det jo er det historiske forum, skal læserne da også vide, hvilken vogn man kan se på billedet, bortset fra det store oversigtsbillede.
Den viste vogn blev sammen med 10 andre byggede hos NIVELLES i 1899 med nr. 1501-1510. Vognene var klassificerede som ”Voiture-Salon”, selvom forkortelsen var WS (W=Wagon). Den var officielt omtalt som en ”Voiture De Luxe”. Og dette begrænsede anvendelsesmulighederne noget.
Det var en CIWL vogn og dog alligevel ikke helt. De var oprindelig bestilt af CIWL, men blev købt af de belgiske statsbaner i 1901, da banerne her havde afskaffet den rene 1. klasse, men manglede alligevel vogne for denne trafik. Og i denne trafik var det faktisk CIWL der stod for anvendelsen. De kørte bl.a. mellem Belgien og Holland med Hollandsk/Flamsk skrift over vinduerne. Vognene har senere været anvendt i ”Sud-Express” i Frankrig til Spanien.
Tilsyneladende er flere vogne ret tidligt taget ud af normal drift og anvendt som specielvogne som bl.a. i udstillingstoget der besøgte Danmark. Da nummeret ikke kendes kan dens videre skæbne ikke afgøres.
De resterende teak-vogne på det store oversigtsbillede samt avisbilledet, er ikke af CIWL oprindelse og jeg tror det drejer sig om rene belgiske vogne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: M.h.t. udtalen eller ikke af bogstavet "H" ligger vel også årsagen til de frankofiles lyst til at drikke vin, da de jo ikke kan bestille noget Humle, ikke sandt?
Da forutsetter du at vedkommende er valloner (tilhørende det fransktalende midretallet), ikke flamlender (tilhørende det nederlandsk-/flamsktalende flertallet). I tillegg har Belgia også et tysktalende midretall. Så nærmere 60 % av Belgias befolkning snakker språk der bokstaven h uttales på samme måte som på dansk og norsk.
Da vognen er skiltet Belgique, så kan det vel tænkes at det lidt mere sandsynligt med vallonsk end flamsk personale? Og selvom Vallonerne var et mindretal, så var de i perioder politisk dominerende.
Da vognen er skiltet Belgique, så kan det vel tænkes at det lidt mere sandsynligt med vallonsk end flamsk personale?
Naeh, der stod nok "Belgie" i den anden ende - som på de andre vogne, og så er vi lige vidt.
Men den belgiske generaldirektør, der var med, hed A. Staelen - flamsk?
M.v.h.
Niels