St. Magleby 2021
Hermed en serie billeder fra St. Magleby anno 2021.
Hermed en serie billeder fra St. Magleby anno 2021.
Hermed en serie billeder fra St. Magleby anno 2021.
Smukt vedligeholdt med respekt for det originale, og varehuset står også for tur. Prisværdigt og herligt at se, TAK!
Tak for kigget, Tommy.
Den lokale historiker har fordybet sig i stationens historie: https://www.sydamager.dk/Amagerbanen_Store_Magleby_Station/ .
M.v.h.
Niels
Spændende læsning om amagerbanen, og interessant at noget af banen indgår i metroen.
Mvh vestjyden
Spændende læsning om amagerbanen, og interessant at noget af banen indgår i metroen.
Ja, fra Øresundsvej til Kastrup følger metroen Amagerbanens tracé, og i Kastrup mødes gammelt og nyt:
Kastrup Station (den nye, næsten færdig, og t.h. den gamle) september 2007 (foto: Metroselskabet).
Østamagerbanen, M 2, blev indviet den 28. september 2007.
M.v.h.
Niels
Tak for billede og information.
Mvh vestjyden
Var/er stationsbygningerne i Kastrup og Dragør identiske eller var/er de spejlvendte af hinanden?
Mvh Knut
Var/er stationsbygningerne i Kastrup og Dragør identiske eller var/er de spejlvendte af hinanden?
Hej Ronold,
Her er et par fotos til sammenligning:
Kastrup Station, tog mod Dragør holder ved perronen. Fremstillet som postkort af Dansk Jernbaneklub. Tekst på bagsiden: "Kastrup Station 1924 med tog fremført af AB-lokomotiv af typen nr. 1 - 4." Fotograf: Ukendt. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B17952.
Dragør Station set fra perronen. Dato: Maj 1957. Fotograf: Erik V. Pedersen. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B3505.
Begge bygninger "vender samme vej". Jeg har dog ikke lige talt vinduer og døre . Bygningsændringer kan også have forekommet, men ellers synes de ret ens.
Bedste hilsener
Niels
Var/er stationsbygningerne i Kastrup og Dragør identiske eller var/er de spejlvendte af hinanden?
Hej Ronold,Her er et par fotos til sammenligning:
Kastrup Station, tog mod Dragør holder ved perronen. Fremstillet som postkort af Dansk Jernbaneklub. Tekst på bagsiden: "AB 4: Kastrup Station, 1924, med tog fremført af AB-lokomotiv af typen nr. 1 - 4." Fotograf: Ukendt. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B17952.
Dragør Station, set fra perronen. Dato: Maj 1957. Fotograf: Erik V. Pedersen. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B3505.
Kære Niels
Det er faktisk nogle pænt store bygninger til en "lille" privatbane, der måske slet ikke var så lille endda?
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas,
Det var ofte indskrevet i banernes koncessioner, at de havde pligt til i deres bygninger at huse såvel post- som toldvæsen, såfremt disse etater ønskede det. Behovet kunne evt. også indbefatte tjenesteboliger.
Både Kastrup og Dragør har huset postfunktioner, men jeg har ikke udført "rumforskning" på bygningerne.
Bedste hilsener
Niels
Tak for svar til de herrer Thomas og Niels.
Mvh Knut
Kjære Thomas,
Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane. Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør.
Kære Morten
Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane
Helt enig. Men at der ligger to så store stationsbygninger på samme privatbane med så kort afstand hører vel til sjældenhederne?
Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør
Arh.....
Bedste hilsner
Thomas
Kjære Thomas,
Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane. Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør.
Jeg vil mene, at Kjellerup er en smule mindre
Kjære Thomas,
Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane. Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør.
Jeg vil mene, at Kjellerup er en smule mindre
I Kjellerup var der ikke, som i Kastrup og Dragør, postkontor på stationen; det lå ude i byen. Jernbanedelen af de tre stationsbygninger var omtrent lige stor (og arkitekturen i øvrigt ret ens).
Gode Morten,
Jeg er ikke enig i, at arkitekturen er "ret ens". Fællestræk er røde sten, murbuer og kalkstensfriser, men her hører den arkitektoniske lighed også op.
Kjellerup Station tillægges i øvrigt den lokale arkitekt A.P. Nielsen.
M.v.h.
Niels
Gode Morten,
Jeg er ikke enig i, at arkitekturen er "ret ens". Fællestræk er røde sten, murbuer og kalkstensfriser, men her hører den arkitektoniske lighed også op.
Kjellerup Station tillægges i øvrigt den lokale arkitekt A.P. Nielsen.
M.v.h.
Niels
Gode Niels,
Andre har tillagt Wenck bygningen, formentlig baseret på en kombination af gætteri og wenckisme (og måske fordi de syntes, at arkitekturen er ret ens), så jeg vil med god samvittighed rette i jernbanekilder.dk. Tak for oplysningen.