Hjørnemærker på godsvogne

af esni, Frederikssund, 20/5 2021, 22:35 (1326 dage siden)

Sammen med trykluftbremsen fik vi hjørnemærkerne, der fortalte om vognens evner i sammenhæng med denne.

Da vi var sene til at få trykluftbremsen indført, så opstod de vel et andet sted, men hvor og hvornår+

Ligeledes ser det ud til at de ikke bruges mere, men hvornår forsvandt de?

Hjørnemærker på godsvogne

af Jens Bruun-Petersen, 20/5 2021, 23:29 (1326 dage siden) @ esni

[image]
Figur kopieret fra en ordresamling

Trykluftbremser blev almindelige efter Første Verdenskrig. Da de forskellige fabrikater virkede på lidt forskellig måde blev det praktisk at kunne skelne mellem de enkelte, især når de blev blandet sammen i et godstog. Det blev til hjørnemærkerne på godsvognene, og de kom i løbet af 1920'erne.

Persontogsbremser var som regel hurtigtvirkende.
Godstogsbremser var som regel langsomtvirkende.
Trinvis løsbare bremser: Her kunne man "file" på bremsevirkningen.
Ikke-trinvis løsbare: Bremsen gav fuld virkning, når den blev aktiveret.

Fra 1978 blev alle hjørnemærker for trykluftbremse slettet - da havde alle vogne jo trykluftbremse! Kun ledningsvogne (vogne, der kun havde trykluftledning) beholdt hjørnemærket.

Venlig hilsen
Jens

Billige jernbane T-shirts

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak