DSB ML motorvogn, men hvor og hvornår
I 1950 var de store "ML steder" Randers og Næstved.
Randers havde 3 i tur og de kørte Randers-Skive-Glyngøre samt Randers-Brande-Esbjerg.
Randers havde på et tidspunkt 511, 513, 514, 515.
På Sjælland var Næstved stedet med ML. De kørte persontog Næstved-Ringsted samt en stor del af togene Næstved-Slagelse samt en enkelt tur til Gedser (tog 107-126). Næstved havde f.eks. 501, 503, 504, 507, 508 og 510
Hvis man kigger på de nævnte strækninger i TIB gyldig fra 14. maj 1950, kan man se at
- på strækningen Randers-Langå-Skive-Glyngøre, havde af landstationerne kun Rødkærsbro udkørselssignaler, og på sporplanen ser det ikke ud til at være den
- på strækningen Randers-Bramming havde ingen landstationer U-signaler, og Laurbjerg eller Funder er der vist næppe tale om. Tjæreborg havde to arm-U-signaler i vestenden mod Esbjerg, men passer ikke med sporgeometrien
- Næstved-Ringsted var født dobbeltsporet, så den har jeg ikke kigget nærmere på
- landstationerne på Næstved-Slagelse havde ikke U-signaler, og sporgeometrien passer ikke med Dalmose
- på strækningen Næstved-Gedser havde Lov, Lundby og Orehoved U-signaler. Fsv. angår Lov, kan jeg ikke finde en brugbar sporplan. Lundby passer ikke med sporgeometrien. Og i skrivende stund, hvor jeg er kommet til Orehoved, kan jeg se, at Søren foreslår Orehoved. Jeg kan ikke finde en sporplan, der tidsmæssigt matcher ca. 1950, men kan bekræfte, at TIB pr. 14. maj 1950 fortæller, at Orehoved havde U-signal(er) i nordenden. Så det må være Orehoved, vi skal forske lidt mere i. Måske nogen kan finde en samtidig sporplan?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen