Bornholm oktober 1968 (14 fotos)

af Niels Munch, 3/5 2021, 11:28 (1343 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 3/5 2021, 11:44

God middag i Forum,

Geologen JB-P var i embeds medfør på Bornholm i oktober 1968. Som sikkert bekendt var sidste ordinære tog på DBJ kørt den 28. september 1968, og så var det slut med Danmarks sidste metersporede jernbane. Alligevel besøgte JB-P Rønne H og fik - som sidegevinst til rejsen - taget lidt fotos af det bedrøveligt stille foretagende.

For 30 ca. år siden fik jeg så papirkopier af de diapositiver, JB-P optog, og dem har jeg nu, hvor det ikke er havevejr - og under inspiration af tråden Nyt liv til gammel godsvogn scannet:

[image]DBJs 3 SB-vogne (dem med skinnebusaksler), Rønne H 10.1968 (JB-P). En af dem genopbygges nu.

[image]DBJ postvogne 326 (med skinnebusaksler) og 26 samt sneplov 1, Rønne H 10.1968 (JB-P). Begge postvogne er bevaret.

[image]DBJ værksteds- og opstillingsområde, Rønne H 10.1968 (JB-P).

[image]DBJ godsvogne 176, 173 og 175, Rønne H 10.1968 (JB-P). Nr. 176 er bevaret.

[image]DBJ godsvogn nr. 445, Rønne H 10.1968 (JB-P).

[image]DBJ nr. 445 gavl med karakteristisk skydedør, Rønne H 10.1968 (JB-P).

[image]De 3-akslede bænkevogne DBJ 663 og 664, Rønne H 10.1968 (JB-P).

[image]

[image]

[image]

[image]DBJ bænkevogn nr. 663 eksteriør, interiør, bremsekupé hhv. gavl, alle 4 Rønne H 10.1968 (JB-P).

[image]DBJ åben godsvogn nr. 705, Rønne H 10.1968 (JB-P).

[image]DBJ hensatte skinnebusbivogne, Rønne H 10.1968 (JB-P). Bemærk t.v. DSB-rutebilen (Volvo/Aabenraa), et varsel om de nye tider.

[image]Remiseområdet, Rønne H 10.1968 (JB-P).

På dette tidspunkt, hvor man vel nærede håb om salg, var trækkraften (og de fine personvogne) gemt indendørs. Men ak, det i øvrigt velholdte materiel blev brændt/ophugget foråret 1969 :-( .

Tak til Jens for billederne - hvoraf enkelte har været gengivet i "DBJ - Historien om jernbanerne på Bornholm" (Bornholms Museum 2007 - ISBN 978-87-88179-74-3).


Bedste hilsener
Niels

Bornholm oktober 1968 - epilog (+2 fotos)

af Niels Munch, 5/5 2021, 17:04 (1341 dage siden) @ Niels Munch

Som nævnt overlevede bl.a. de 2 postvogne, nr. 26 ved DBJ Museet i Nexø, og nr. 326 ved Blovstrød Banen:

[image]DBJ 326 som kioskvogn ved teglværket, Blovstrød Banen 22.05.2016 (nm).

I denne kalenderlåge var DBJ 326 genstand for julerierne, og det fremgik, at den i 1968 kom fra Bornholm til Stubberup Strand Banen på Aalholm Slot. Her blev den ombygget med bl.a. hjulsæt og akselophæng fra en åben DBJ godsvogn, som TT-P i tråden fotodokumenterede som DBJ nr. 708.

Postvognen kom i 1984 til Blovstrød Banen, hvor den siden (kan sikkert anes på foto ovenfor) er sat på et par roebanebogier.

Dette SvJ foto har relevans for "sagen":

[image]DBJ åben godsvogn og nr. 326 under transport (foto: SvJ).

Transportfirmaet Max J. Madsen's sættevognstransport holder pause et sted, som jeg har genkendt som "Færgevej" i Dragør, og husrækken i baggrunden ligger på "Strandlinien".

Sneen tyder på, at vi nok er sidst i 1968, og stedet, at ekvipagen må være undervejs fra Bornholm til Aalholm. Den har netop forladt Limhamn-færgen i Dragør, og nr. 326 ligger ned a.h.t. frihøjden på færgen. Den åbne godsvogn har Thyge som nævnt identificeret som nr. 708.

Skinnebusakslerne, nr. 326 havde, har sikkert lidt samme skæbne som det meste andet DBJ-materiel :-( .


Bedste hilsener
Niels

Bornholm oktober 1968 - epilog (+2 fotos) - Avisudklip

af Ole Gold ⌂, 6/5 2021, 09:42 (1341 dage siden) @ Niels Munch

Sneen tyder på, at vi nok er sidst i 1968, og stedet, at ekvipagen må være undervejs fra Bornholm til Aalholm. Den har netop forladt Limhamn-færgen i Dragør, og nr. 326 ligger ned a.h.t. frihøjden på færgen. Den åbne godsvogn har Thyge som nævnt identificeret som nr. 708.

Jeg tror snarere at vi er i februar 1969 jvf. nedenstående avisudklip fra bornholmske aviser. Gad vide om bænkevognen nogensinde nåede til Aalholm. I følge avisen skulle den hentes hjem i en anden omgang.

Med venlig hilsen

Ole Gold
[image][image][image][image][image]

Avatar

Bornholm februar 1969 - Avisudklip

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/5 2021, 13:04 (1340 dage siden) @ Ole Gold

Sneen tyder på, at vi nok er sidst i 1968, og stedet, at ekvipagen må være undervejs fra Bornholm til Aalholm. Den har netop forladt Limhamn-færgen i Dragør, og nr. 326 ligger ned a.h.t. frihøjden på færgen. Den åbne godsvogn har Thyge som nævnt identificeret som nr. 708.

Jeg tror snarere at vi er i februar 1969 jvf. nedenstående avisudklip fra bornholmske aviser. Gad vide om bænkevognen nogensinde nåede til Aalholm. I følge avisen skulle den hentes hjem i en anden omgang.

Med venlig hilsen

Ole Gold

Der var store planer. Men måske fandt man ud af, at bænkevognen og den åbne godsvogn ikke så let kunne omspores til at køre på baronens tivolibane? Tillykke, i øvrigt.

[image]

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Niels Munch, 6/5 2021, 16:10 (1340 dage siden) @ Ole Gold

Hej Ole og Morten,

Mange tak for avisudrivene; så fik vi tidspunktet for transporten af DBJ 326 og 708 indkredset.

Det har unddraget sig min opmærksomhed, hvis bænkevogn 664 skulle være kommet til Aalholm Slot; jeg har aldrig set den dér.

DBJ 326 fik på Aalholm understellet fra godsvogn 708 inkl. håndbremsen, ligesom vognkassen blev gjort lavere - og malet grøn:

[image]DBJ 326 på Stubberup Strand Banen, Aalholm 08.1969 (nm).

EVP har på sin side om DBJs rullende materiel nærmere beskrevet bl.a. postvognene: http://evp.dk/index.php?page=dbj---rullende-materiel .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/5 2021, 16:21 (1340 dage siden) @ Niels Munch


Det har unddraget sig min opmærksomhed, hvis bænkevogn 664 skulle være kommet til Aalholm Slot; jeg har aldrig set den dér.


Den 27. februar 1969 skriver "Bornholmeren", efter at have omtalt baronens køb og transporten: "I denne omgang må bænkevognen vente".

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Niels Munch, 6/5 2021, 16:28 (1340 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den 27. februar 1969 skriver "Bornholmeren", efter at have omtalt baronens køb og transporten: "I denne omgang må bænkevognen vente".

Mange tak, Morten, det fremgår også af Oles udklip. Mon ikke der ventede vognen en anden skæbne?

M.v.h.
Niels

Avatar

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/5 2021, 16:33 (1340 dage siden) @ Niels Munch

Den 27. februar 1969 skriver "Bornholmeren", efter at have omtalt baronens køb og transporten: "I denne omgang må bænkevognen vente".


Mange tak, Morten, det fremgår også af Oles udklip. Mon ikke der ventede vognen en anden skæbne?

M.v.h.
Niels

Kan baronen have afstået den lokalt for skrotværdien til dækning af nogle udgifter i forbindelse med det andet materiels transport? Og hvad blev der mon af dræsiner og fladvogne, efter at de kom til Ålholm?

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Ronold, Høvik, Norge, 8/5 2021, 09:46 (1338 dage siden) @ Niels Munch

Hej,
Jeg mener at have læst, at foreningen DBJ har overtaget og bevaret en af DBJs bænkevogne. Hvilken vogn (nummer?) er der tale om? Er vognen komplet med hjul og aksler?

Mvh Knut

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Niels Munch, 9/5 2021, 08:39 (1338 dage siden) @ Ronold

Jeg mener at have læst, at foreningen DBJ har overtaget og bevaret en af DBJs bænkevogne. Hvilken vogn (nummer?) er der tale om? Er vognen komplet med hjul og aksler?

Hej Knut,

Der er, så vidt jeg ved, ikke bevaret nogen af de 3-akslede bænkevogne; men måske er jeg ikke helt ajour.

Foreningen DBJ har imidlertid restaureret "en stor godsvogn", nr. 176, der overlevede "myrderierne", fotolink: https://www.globetrotter-fotos.de/images/igallery/resized/37701-37800/eisenbahnmuseum-b... .

Så er - som tidligere omtalt - bagagevognen SB 40 under genopbygning. Desuden har foreningen postvognen DBJ 26 samt en personvogn og et damplok, begge anskaffet fra Sverige.

M.v.h.
Niels

Bornholm oktober 1968 - epilog (+1 foto)

af Ronold, Høvik, Norge, 9/5 2021, 09:50 (1337 dage siden) @ Niels Munch

Tak for svar, Niels.

Mvh Knut

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak