Lokaltog / Padborg
Har kigget lidt rundt, men syntes ikke rigtig jeg kunne finde noget angående dette emne.
Kort sagt - Hvordan var et typisk lokaltog anno ca 1985 - 1990 med Padborg som endestation oprangeret ?
På forhånd mange tak
Har kigget lidt rundt, men syntes ikke rigtig jeg kunne finde noget angående dette emne.
Kort sagt - Hvordan var et typisk lokaltog anno ca 1985 - 1990 med Padborg som endestation oprangeret ?
På forhånd mange tak
Hej Kim,
i den tid har det tit været MR togene som kørte regionaltog. Der har jeg lige nogen billder:
Først, fra 1980-08-08, MR 4019 ved udkørsel til Rødekro som tog 972 Fredericia - Padborg
Efter elektrificeringen er denne her. I året 1996 står MR 4087 og DB*s regionaltog 628211-5 på spor 1 i Padborg:
Et år senere, i 1997, er den hvide MRD 4204 ankommet til Padborg fra Nord på spor 2
Ulli
Jeg siger 1000 tak for svaret
Så kan man tage for gode varer, at det kun var MR togene der varetog denne opgave ?
Så kan man tage for gode varer, at det kun var MR togene der varetog denne opgave ?
Nej - det kommer meget an på køreplansperioden.
Visse tog kunne køres med Mz og 3-4 vogne.
Ofte var vognene "hvad kan vi skrabe sammen", så et par Bf med en deklasseret A og AB vil fint kunne passe ind engang i begyndelsen af 90'erne.
Ok - tak for info
Syntes efterhånden jeg har søgt alle de steder, jeg selv kender til, men det er virkelig svært, at finde billeder fra den periode (1980 - 1990)
Et af de "direkte" tog fra Sønderborg til Padborg fremførtes oftest med Mx-BDh-Bv, efter BDh vognene forsvandt overtog MR
Endnu en gang, tak for info
Et andet direkte tog fra Sønderborg til Padborg, var tog 957 (det hed det mellem Sønderborg og Tinglev) og det var oprangeret af IC-vogne, da det var returløbet for IC128 mellem Århus og Sønderborg. I Tinglev havde toget forbindelse til "Nordpilen".
Et billede af IC128 findes i dette indlæg (med BR 220 foran).
Hilsen
Niels
Et andet direkte tog fra Sønderborg til Padborg, var tog 957 (det hed det mellem Sønderborg og Tinglev) og det var oprangeret af IC-vogne, da det var returløbet for IC128 mellem Århus og Sønderborg. I Tinglev havde toget forbindelse til "Nordpilen".
Et billede af IC128 findes i dette indlæg (med BR 220 foran).
Hilsen
Niels
Jeg glemte helt at skrive at tog 957 skabte forbindelse til Padborg fra morgenlyntoget fra København til Sønderborg.
Hilsen
Niels
I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.
Læs mere