Er dette mon en del af smalsporet bane ?
Scanningen af gamle billeder fortsætter, og her er dukket et sjovt billede op af en institution hvor der ligger spor. Er der mon nogen der ved, hvad det er for et sted' og hvornår billedet kan være taget.
Scanningen af gamle billeder fortsætter, og her er dukket et sjovt billede op af en institution hvor der ligger spor. Er der mon nogen der ved, hvad det er for et sted' og hvornår billedet kan være taget.
Scanningen af gamle billeder fortsætter, og her er dukket et sjovt billede op af en institution hvor der ligger spor. Er der mon nogen der ved, hvad det er for et sted' og hvornår billedet kan være taget.
Hej Peter,
Det ligner et internt transportspor ved et kurhospital af en art, muligvis til en anløbsbro tæt ved. Hvor, det må industribaneeksperterne nok kunne sig. I heden tid var den slags anløbsbroer for Danmarks vedkommende anført i "Den Danske Havnelods", med detailkort og alle for skibsfarende ønskelige oplysninger. Nærmere kan jeg ikke komme det.
Hej Peter
Formentlig sindssygehospitalet i Middelfart. HGC´s far var plejer der.
Det hedder nu Teglgårdsparken. Et fantastisk sted anlagt i stor park ned til Fænøsund. Der er et lille museum i en af bygningerne - det drives af Middelfart Museum.
Mvh
Niels Jensen
Hej Peter,
Middelfart Statshospital fra 1888 havde en intern 600 mm bane til transport af mad og vasketøj. Trækkraften var håndkraft.
Sådanne hospitalsbaner kendes også andre steder, f.eks.: http://www.schmalspur-europa.at/schmalsp_50.htm .
M.v.h.
Niels
Hej Peter
Formentlig sindssygehospitalet i Middelfart. HGC´s far var plejer der.
Det hedder nu Teglgårdsparken. Et fantastisk sted anlagt i stor park ned til Fænøsund. Der er et lille museum i en af bygningerne - det drives af Middelfart Museum.
Mvh
Niels Jensen
Hej Niels,
Bygningen stemmer: https://arkiv.dk/vis/4976331
Hej.
Ja, det er det - som allerede fastslået. Banen nævnes først gang i mit arkiv i 1893, hvor sporet også brugtes til jordarbejder ved byggeriet. Ofte fik sådanne baner lov at ligge og brugtes derefter til mad, opvask og eller vasketøj. I mit arkiv er der i Danmark 15 sådanne hospitaler med intern bane. På Vejle Fjord var der også tale om byggematerialer og efter hospitalets færdiggørelse kørtes kul fra skibsbroen til hospitalets fyr. Der har sikkert været flere end de 15, men vi er bare endnu ikke faldet over notitser i pressen endnu.
Der linkes til alderdomhjemmet i Lainz i Wien, som jeg nåede at se, mens tid var. Her kørtes med akkuloks og madspande. I Wien var der desuden en elektrisk drevet bane med overledning, men den var borte inden mit besøg, og det var en tredje bane også. Nu er Lainz også historie.
Også i Tyskland har jeg set sådanne baner. Her kørte de tørv til kurbadenes badekar, og slammet tilbage til mosen efter brug. Det lå så i mosen i 30 år og genbrugtes så.
Er der nogen, der har lyst til at skrive en artikel og Wien eller Tyskland?
Mvh. BH.
Er der nogen, der har lyst til at skrive en artikel og Wien eller Tyskland?
Der findes en bog om de østrigske "Eisenbahnen in Österreichs Krankenanstalten", se også en Leseprobe her: http://www.rmg-verlag.at/publikation-werks-%20und%20industriebahnen.htm (scroll godt ned).
M.v.h.
Niels
En mere, nemlig Feldbahn im Kurpark Frantiskovy Lazne i Tjekkiet: https://www.lok-report.de/news/europa/item/20987-tschechien-feldbahn-im-kurpark-frantis... .
Og på din egen hjemmeside http://bentsbane.dk/eckernforde-rendsborg-og-holsten/ har du beskrevet banen ved Rheumaheilstätte Bad Bramstedt.
M.v.h.
Niels
Er der nogen, der har lyst til at skrive en artikel og Wien eller Tyskland?Mvh. BH.
Hvorfor ikke en bog: "Smalspor ved danske sindssygeanstalter"? Den vil være lige noget for togtosserne.
(jeg finder selv ud)
(jeg finder selv ud)
Bredt set rummer emnet alt fra mudderbade til elektrochock; hvilken kur, der passer den enkelte smalporede togtosse bedst, må han/hun om.
Hvad Morten bliver tilrådet, kan man kun gisne om; han er allerede skredet .....
M.v.h.
Niels
https://arkiv.dk/vis/571850
Her er et billede fra sted
(jeg finder selv ud)
Bredt set rummer emnet alt fra mudderbade til elektrochock; hvilken kur, der passer den enkelte smalporede togtosse bedst, må han/hun om.Hvad Morten bliver tilrådet, kan man kun gisne om; han er allerede skredet .....
Jeg vil anbefale togbussen, eftersom banerne alligevel er væk.
Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.
Læs mere