Hvad ser vi her
Et udsnit af et postkort fra Fyns Frimærke Service, der viser et tog på viadukten over Nørregade i Odense
Er det en A-maskine?
Så vidt jeg kan se er rejsegodsvognen en SFJ-vogn
Børge
af Børge Sundahl, 11/3 2021, 17:14 (1397 dage siden)
Et udsnit af et postkort fra Fyns Frimærke Service, der viser et tog på viadukten over Nørregade i Odense
Er det en A-maskine?
Så vidt jeg kan se er rejsegodsvognen en SFJ-vogn
Børge
af K564, 11/3 2021, 17:40 (1397 dage siden) @ Børge Sundahl
Et udsnit af et postkort fra Fyns Frimærke Service, der viser et tog på viadukten over Nørregade i Odense
Er det en A-maskine?
Så vidt jeg kan se er rejsegodsvognen en SFJ-vognBørge
Hej Børge
En A-maskine er det ikke. Kedel og hjul er for små. Det ligner mere typen OHJ 1- 4 / FFJ 1-10.
Hilsner Keld
af Lars Henning Jensen, 11/3 2021, 17:53 (1397 dage siden) @ K564
Et udsnit af et postkort fra Fyns Frimærke Service, der viser et tog på viadukten over Nørregade i Odense
Er det en A-maskine?
Så vidt jeg kan se er rejsegodsvognen en SFJ-vognBørge
Hej BørgeEn A-maskine er det ikke. Kedel og hjul er for små. Det ligner mere typen OHJ 1- 4 / FFJ 1-10.
Hilsner Keld
Og pakvognen kunne være en af FFJs i "serien" E 30 - 36 m.fl. ...
Så det er nok næppe Odense
Mh
LH
af Lars Henning Jensen, 11/3 2021, 18:05 (1397 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Et udsnit af et postkort fra Fyns Frimærke Service, der viser et tog på viadukten over Nørregade i Odense
Er det en A-maskine?
Så vidt jeg kan se er rejsegodsvognen en SFJ-vognBørge
Hej BørgeEn A-maskine er det ikke. Kedel og hjul er for små. Det ligner mere typen OHJ 1- 4 / FFJ 1-10.
Hilsner Keld
Og pakvognen kunne være en af FFJs i "serien" E 30 - 36 m.fl. ...Så det er nok næppe Odense
Mh
LH
... - og det er det så nok alligevel, thi husene i baggrunden findes faktisk på den anførte lokalitet i Odense, spiret er blot blevet mindre ...
Så der står nok "SFJ" på pakvognen, ikke "FFJ". Hvad det så er for et lokomotiv, om det er en privatbanemaskine med på-retoucheret skorstensbånd, må klogere hoveder vurdere.
Mh
LH
af UTJ, 11/3 2021, 18:38 (1397 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Jeg er ikke stedkendt medVejle eller Odense. VGJ havde 2B lok. RNBs lok var lidt større med også 2B
af Niels Munch, 11/3 2021, 19:14 (1396 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Ja, Odense er det:
Odense, Nørrebro, Nørregade. Datering: Ca. 1940. Fotograf: H. Lykke. Odensebilleder - Billednr. 2783. Billedet er "klikbart".
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 11/3 2021, 20:11 (1396 dage siden) @ Niels Munch
Smoking gun!
af Niels Munch, 11/3 2021, 20:36 (1396 dage siden) @ Michael Deichmann
Smoking gun!
..... hvilket det oprindelige billede også var - ubeskåret:
Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/161552/danmark-odense-viadukten-ved-noerregade-med-loko... .
At sammenligne med en "Lille Busse" - fra maskinens samme side:
At det er én af dem, Steff nævner, kan der næppe herske tvivl om.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 14:23 (1396 dage siden) @ Niels Munch
Smoking gun!
..... hvilket det oprindelige billede også var - ubeskåret:Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/161552/danmark-odense-viadukten-ved-noerregade-med-loko... .
At sammenligne med en "Lille Busse" - fra maskinens samme side:
At det er én af dem, Steff nævner, kan der næppe herske tvivl om.
M.v.h.
Niels
Lokomotivet har postkortforlaget forsynet med en art skorstensbånd. Rejsegodsvognen er vist af serien FFJ E 34-36. "Toget" er i øvrigt tydeligt for lille i forhold til omgivelserne.
af Niels Munch, 12/3 2021, 14:46 (1396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
"Toget" er i øvrigt tydeligt for lille i forhold til omgivelserne.
Kunne det ikke komme an på, hvilket spor toget benytter på den relativt brede bro?
Odense, rangermaskine på jernbaneviadukten Nørregade / Nørrebro. Datering: Ca. 1935. Fotograf: Postkortfirmaet Rudolf Olsen, København. Odensebilleder - Billednr.: 44618. "Klikbart".
LHJ og du synes at være nogenlunde enige om pakvognen.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 14:50 (1396 dage siden) @ Niels Munch
"Toget" er i øvrigt tydeligt for lille i forhold til omgivelserne.
Kunne det ikke komme an på, hvilket spor toget benytter på den relativt brede bro?Odense, rangermaskine på jernbaneviadukten Nørregade / Nørrebro. Datering: Ca. 1935. Fotograf: Postkortfirmaet Rudolf Olsen, København. Odensebilleder - Billednr.: 44618. "Klikbart".
LHJ og du synes at være nogenlunde enige om pakvognen.
M.v.h.
Niels
Jeg ser toget i forhold til ejendommen i baggrunden.
af Steffen Dresler, 11/3 2021, 19:43 (1396 dage siden) @ Børge Sundahl
Godaften til alle
Det er en af O. F. A. Busses små "K-maskiner" konstrueret til de private baner og der var nok at tage af, ialt 21 stk., fordelt på VGJ, FFJ, OHJ og AHJ.
Men hvilken baneforvaltning må de lærde på privatbaneområdet slås om.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af UTJ, 12/3 2021, 13:18 (1396 dage siden) @ Steffen Dresler
Godaften til alle
Det er en af O. F. A. Busses små "K-maskiner" konstrueret til de private baner og der var nok at tage af, ialt 21 stk., fordelt på VGJ, FFJ, OHJ og AHJ.
Men hvilken baneforvaltning må de lærde på privatbaneområdet slås om.
Nej, da.
Det er jo SFJs Hartmann-lok 12-15 vi nok ser, hvis det er i Odense - RNB, RFB eller SFJ - vælg selv......Og jo, tra af dem blev indkøbt til statsbanerne RNB/RFB og to af de i alt fire endte i ombygget tilstand med en hurtig svingom som DSB IF.........
af Niels Munch, 12/3 2021, 13:38 (1396 dage siden) @ UTJ
redigeret af Niels Munch, 12/3 2021, 14:06
Det er en af O. F. A. Busses små "K-maskiner" konstrueret til de private baner og der var nok at tage af, ialt 21 stk., fordelt på VGJ, FFJ, OHJ og AHJ.
Men hvilken baneforvaltning må de lærde på privatbaneområdet slås om.
Nej, da.
Det er jo SFJs Hartmann-lok 12-15 vi nok ser, hvis det er i Odense - RNB, RFB eller SFJ - vælg selv......Og jo, tra af dem blev indkøbt til statsbanerne RNB/RFB og to af de i alt fire endte i ombygget tilstand med en hurtig svingom som DSB IF.........
Kære Ulrik,
Dit "sydfynske bud" stemmer ikke med foto i "Bay's Bibel", side 222, af RNB 12, der har sidevindue i førerhus, for store drivhjul, for smal kedelunderstøtter samt cylindre, der "hæver" sig over fodpladen. Samme resultat ses i Lars Viinholts bog om det sydfynske materiel, siderne 12 og 28.
For øvrigt er vi i Odense.
PS: Prøv at se på sammenligningsbilleder her.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 11/3 2021, 21:30 (1396 dage siden) @ Børge Sundahl
Et udsnit af et postkort fra Fyns Frimærke Service, der viser et tog på viadukten over Nørregade i Odense
Er det en A-maskine?
Så vidt jeg kan se er rejsegodsvognen en SFJ-vognBørge
Hej Børge,
Det er en gammel traver: loko og vogn er lige som røgen indkopiereret på en tom viadukt.
af Børge Sundahl, 11/3 2021, 21:32 (1396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ja det skulle da ikke undre mig
af Niels Munch, 11/3 2021, 22:23 (1396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, 11/3 2021, 22:43
Det er en gammel traver: loko og vogn er lige som røgen indkopiereret på en tom viadukt.
Det skulle ikke undre; tender og pakvogn ser måske lidt kortkoblede ud. Men er det ikke den viadukt, som Banedanmark havde glemt alt om, og som for få år siden dukkede op som en kedelig overraskelse?
Nå, nedenstående flyvejern er ikke indkopieret, men -bugseret og er her blevet en "klemmer":
En flyvemaskine under transport til Beldringe Flyveplads kom til sidder fast i tunnelen i Nørregade. Det gav nogle forsinkelser, da trolleybusserne ikke kunne komme forbi. Bragt 07.09.1945. Ukendt fotograf. FynskeBilleder - Billed-id: 91298.
Denne underføring var i øvrigt berygtet for sine oversvømmelser, som også hæmmede busdriften, og blev "kastet til", efter Thomas B. Thriges Gade med sin nye underføring var blevet taget i brug.
Men du er jo god til flykending, Morten?
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 11/3 2021, 22:51 (1396 dage siden) @ Niels Munch
Hawker Tempest Mk. V. tilhørende 80 Sqn. RAF. Denne fløj Tempest fra AUG 1944 til JAN 1948.
Tempest Mk. V fra 80 Sqn under landing på Kastrup MAJ 1945.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Niels Munch, 11/3 2021, 23:48 (1396 dage siden) @ Steffen Dresler
Tally-ho, Steff
Flytypen Hawker Tempest er beskrevet grundigt her: http://www.wwiiaircraftperformance.org/tempest/temptest.html - og flyet på foto:
FynskeBilleder - Billede-id: 91299.
"Vores" Tempest Mark V no. NV639 blev leveret fra Hawker fabrikken som det første i 3. batch, der bestod af 199 fly, hvoraf ibrugtagningen skete i perioden 09.1944 - 02.1945. "Vores" fly er krediteret for 2 "kills" 24.02.1945, én Me262 og én Ju88 ved Plantlünne i NRW, medens det fløj for RAF Sq 274 fra Belgien.
Men hvorfor flyet skulle til Beldringe (station på NFJ), aner jeg ikke.
Læg endelig mærke til alle armsignalerne oppe på banen ; det er jo et jernbaneforum.
Bedste hilsener
Niels
af Anders , Copenhagen, 12/3 2021, 00:24 (1396 dage siden) @ Niels Munch
God aften
Fedt sted et par år senere var jeg til Techno fester "Raves" der inde dengang jeg læste i Odense. Tjaa det var vel midt i 90'erne.
Den blev blændet af da Postcentralen blev bygget tænker jeg. Den lå lige på den anden side af sporene.
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 12/3 2021, 05:42 (1396 dage siden) @ Niels Munch
Hi
Fint billed. Bemærk lige det asfalteret spor i gaden mellem brostene. Det kan være fra Odense Sporveje's nedlagt Skibhusvej linie.
Mhv
Niels
(Down Under)
af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 12/3 2021, 07:56 (1396 dage siden) @ Niels Kroyer
Lidt flere billeder af stedet:
af Niels Munch, 12/3 2021, 10:03 (1396 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg
Tak for overblik - de luftfotos må da være dateret?
Skibhuslinien blev nedlagt som sporvogn pr. 23. juli 1939 og afløst af trolleybusser.
Her er et foto, som viser det nye viaduktbyggeri samt, længere borte, den famøse Nørreport-viadukt:
Odense, Kochsgade, i baggrunden viadukten ved Nørrebro. Datering: Ca. 1965. Fotograf: Kofoed Sørensen. Odensebilleder - Billednr.: 34196. "Klikbart".
At denne underføring nu & da rendte fuld af vand, måtte denne Triangel trambus fra Odense Omnibus A/S sande:
Odense, Nørregade ved tunnellen mod Nørrebro. Oversvømmelse. Bus på vej ind i tunnellen. Datering: 1948. Fotograf: Nørmark. Odensebilleder - Billednr.: 1731. "Klikbart".
2 bekymrede jerdnbanefolk iagttager svømningen oppefra. På dette tidspunkt supplerede man trolleybuslinien med dieselbusser, da man angiveligt ikke havde trolleybusser nok. 16. november 1959 kørte den sidste trolleybus i Odense.
Forhåbentlig kunne Anders' RAVE-koncerter gennemføres tørskoet.
Bedste hilsener
Niels
af Svend, Storkøbenhavn, 12/3 2021, 10:32 (1396 dage siden) @ Niels Munch
Det er en gammel traver: loko og vogn er lige som røgen indkopiereret på en tom viadukt.
Det skulle ikke undre; tender og pakvogn ser måske lidt kortkoblede ud. Men er det ikke den viadukt, som Banedanmark havde glemt alt om, og som for få år siden dukkede op som en kedelig overraskelse?
Ja det var en en "god historie", hvor det viste sig at være rådgiveren, der ikke var opmærksom på at lede efter alt, han skulle bruge. Der findes flotte konstruktionstegninger af broen i Banedanmarks arkiv.
af Niels Munch, 12/3 2021, 12:00 (1396 dage siden) @ Svend
Ja det var en en "god historie", hvor det viste sig at være rådgiveren, der ikke var opmærksom på at lede efter alt, han skulle bruge. Der findes flotte konstruktionstegninger af broen i Banedanmarks arkiv.
Ham, der muligvis "fuskede" med "Børges postkort" o. 1915 kunne næppe have forestillet sig denne underførings bevægede liv. Den erstattede i 1912 niveauoverkørslen:
Isenkramforretning på hjørnet af Nørregade og Åløkkegade. Baneoverskæring. Fotograf: Ukendt. Odensebilleder - Billednr.: 32150. "Klikbart".
Bygningen "Nørrehus", nuv. adresse Adamsgade, er den med spiret. Tunnelens historie frem til, at Banestyrelsen lukkede den i 1997, kan i øvrigt læses her: https://odenseleksikon.wordpress.com/noerrebro-tunnelen/ .
Muligvis slutter historien ikke her, thi "nogen" har planer om at frilægge den: https://www.licitationen.dk/article/view/670802/vil_give_nyt_liv_til_glemt_og_tildaekke... .
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 12/3 2021, 17:49 (1396 dage siden) @ Niels Munch
Godaften til alle
Sådan for lige at komme tilbage til hovedspørgsmålet om hvad og hvor.
Ved at koge trådens forskellige elemter sammen, minus RAF Hawker Tempest Mk. V, kan man så ikke forsigtigt komme frem til, at billedet muligvis er billedmanipulation med to forskellige motiver (MFL), en viadukt i Odense inkorporeret med et billede af et privatbanetog og yderligere ”forstærket” af fotografen med et skorstensbånd til lokomotivet og røg ud af skorstenen.
Ved at se på diverse rejsegodsvogne ligner den efter lokomotivet stærkt en litra Eh type med en tjenestekupe, rejsegodsrum og endelig MULIGVIS et toldgodsrum (ihvert tilfælde nok en dør).
Ved at se efter hvilke privatbaner, der har en sådanne med udvendige lodrette stolper som en godsvogn af Q-vognstypen, kommer LH og NM frem til at det kan være TFJ nr. E 33/34 (byggede 1914), hvilket jo giver mening når vi ser på damplokomotivet, der passer godt til at være de fra JUNG byggede TFJ 1-5 og 7. Grunden til at TFJ 6 mangler er denne, at postkortsælgeren skriver at kortet er fra 1915 og da var TFJ 6 under ombygning til tanklokomotiv.
Altså KUNNE konklusionen være Viadukten i Odense med et indføjet motiv af et damplokomotiv, enten TFJ 1-5 og 7 samt TFJ pakvognen enten E 33 eller E 34.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af T. Rithmester , Struer, 12/3 2021, 17:55 (1396 dage siden) @ Steffen Dresler
Grunden til at TFJ 6 mangler er denne, at postkortsælgeren skriver at kortet er fra 1915 og da var TFJ 6 under ombygning til tanklokomotiv.
Altså KUNNE konklusionen være Viadukten i Odense med et indføjet motiv af et damplokomotiv, enten TFJ 1-5 og 7 samt TFJ pakvognen enten E 33 eller E 34.
Mon ikke blot sælgers antagelse om tid går på hvornår kortet er postgået.
Kortet vil jo derfor sagtens kunne være ældre.
af Niels Munch, 12/3 2021, 18:30 (1396 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej Steff,
Du mener vel FFJ og ikke TFJ.
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 12/3 2021, 19:43 (1395 dage siden) @ Niels Munch
TFJ, ja, selvfølgelig, alle de privatbaner der lige skulle ses igennem Tak NM!!
Grunden til jeg tillader mig at datere kortet som jeg gør er, at bortset fra E 36 var de andre vogne byggede i 1913 hhv. 14.
Men som med alt andet, er man velkommen til at bevise eller det modsatte i mit udsagn. Det er jo ikke en gættekonkurrence, men et forsøg på en besvarelse med baggrund i de allerede fremlagte informationer.
Med venlig hilsen og fortsat god aften til alle
Steffen Dresler
af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 19:55 (1395 dage siden) @ Steffen Dresler
TFJ, ja, selvfølgelig, alle de privatbaner der lige skulle ses igennem Tak NM!!
Grunden til jeg tillader mig at datere kortet som jeg gør er, at bortset fra E 36 var de andre vogne byggede i 1913 hhv. 14.
Det giver også god mening. Kortet er et litografisk kort af en type, som man producerede fra ca. 1910 til under 1. Verdenskrig, hvor billigee, dårlig lystrykte kort vandt indpas; brune kort, hvor man ikke så godt kunne se detaljer.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 12/3 2021, 19:03 (1395 dage siden) @ Steffen Dresler
Nu havde man jo ikke Photoshop dengang, så er det et billede af tunellen og så er der klippet et tog ud af et andet billede og lagt på det første, der så er affotografferet igen?
af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 19:04 (1395 dage siden) @ Michael Deichmann
Nu havde man jo ikke Photoshop dengang, så er det et billede af tunellen og så er der klippet et tog ud af et andet billede og lagt på det første, der så er affotografferet igen?
Ja, det er princippet, Michael.
af esni, Frederikssund, 12/3 2021, 22:07 (1395 dage siden) @ Michael Deichmann
Nu havde man jo ikke Photoshop dengang, så er det et billede af tunellen og så er der klippet et tog ud af et andet billede og lagt på det første, der så er affotografferet igen?
Jeg tror at teknikken var beskrevet i Politikens udmærkede håndbog 'Jeg fotograferer', som desværre ikke længere er i mit private bibliotek
Så vidt jeg husker laver man et sæt af masker, som dækker
Begge masker lidt takkede i kanten, og begge bevæges lidt rundt i små cirkler under belysningen i forstørrelsesapparatet, hvor man først eksponerer baggrundsbilledet og derefter det indsatte billede.
Efter et antal forsøg har man en kopi, som er god nok til at lave klicheen til postkortet udfra....
Masser af tid brugt , som havde været en bedre sag værdig...
af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 22:41 (1395 dage siden) @ esni
Nu havde man jo ikke Photoshop dengang, så er det et billede af tunellen og så er der klippet et tog ud af et andet billede og lagt på det første, der så er affotografferet igen?
Jeg tror at teknikken var beskrevet i Politikens udmærkede håndbog 'Jeg fotograferer', som desværre ikke længere er i mit private bibliotekSå vidt jeg husker laver man et sæt af masker, som dækker
- området der skal have nyt indhold
- Alt andet end det ny inhold
Begge masker lidt takkede i kanten, og begge bevæges lidt rundt i små cirkler under belysningen i forstørrelsesapparatet, hvor man først eksponerer baggrundsbilledet og derefter det indsatte billede.
Efter et antal forsøg har man en kopi, som er god nok til at lave klicheen til postkortet udfra....
Masser af tid brugt , som havde været en bedre sag værdig...
Ja, hvis man gjorde det i 1910-1915, ca. 40 år før nævnte bog udkom i 1. udgave. Det var nok lidt bøvlet at afmaske glaspladerne med takkede kanter.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/3 2021, 01:09 (1395 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Nu havde man jo ikke Photoshop dengang, så er det et billede af tunellen og så er der klippet et tog ud af et andet billede og lagt på det første, der så er affotografferet igen?
Jeg tror at teknikken var beskrevet i Politikens udmærkede håndbog 'Jeg fotograferer', som desværre ikke længere er i mit private bibliotekSå vidt jeg husker laver man et sæt af masker, som dækker
- området der skal have nyt indhold
- Alt andet end det ny inhold
Begge masker lidt takkede i kanten, og begge bevæges lidt rundt i små cirkler under belysningen i forstørrelsesapparatet, hvor man først eksponerer baggrundsbilledet og derefter det indsatte billede.
Efter et antal forsøg har man en kopi, som er god nok til at lave klicheen til postkortet udfra....
Masser af tid brugt , som havde været en bedre sag værdig...
Ja, hvis man gjorde det i 1910-1915, ca. 40 år før nævnte bog udkom i 1. udgave. Det var nok lidt bøvlet at afmaske glaspladerne med takkede kanter.
Jeg HAR faktisk bogen - og husker faktisk godt svagt den beskrevne teknik.
@Morten, det er i luften over fotopapiret man holder en maske, men er der brugt glasplader er det jo nok lavet med kontaktkopi. Teknikken kan nu nok godt bruges suppleret med lidt afsluttende retouchering.
af Morten Flindt Larsen, København K, 13/3 2021, 02:12 (1395 dage siden) @ Michael Deichmann
Nu havde man jo ikke Photoshop dengang, så er det et billede af tunellen og så er der klippet et tog ud af et andet billede og lagt på det første, der så er affotografferet igen?
Jeg tror at teknikken var beskrevet i Politikens udmærkede håndbog 'Jeg fotograferer', som desværre ikke længere er i mit private bibliotekSå vidt jeg husker laver man et sæt af masker, som dækker
- området der skal have nyt indhold
- Alt andet end det ny inhold
Begge masker lidt takkede i kanten, og begge bevæges lidt rundt i små cirkler under belysningen i forstørrelsesapparatet, hvor man først eksponerer baggrundsbilledet og derefter det indsatte billede.
Efter et antal forsøg har man en kopi, som er god nok til at lave klicheen til postkortet udfra....
Masser af tid brugt , som havde været en bedre sag værdig...
Ja, hvis man gjorde det i 1910-1915, ca. 40 år før nævnte bog udkom i 1. udgave. Det var nok lidt bøvlet at afmaske glaspladerne med takkede kanter.
Jeg HAR faktisk bogen - og husker faktisk godt svagt den beskrevne teknik.
@Morten, det er i luften over fotopapiret man holder en maske, men er der brugt glasplader er det jo nok lavet med kontaktkopi. Teknikken kan nu nok godt bruges suppleret med lidt afsluttende retouchering.
Michael, jeg forestiller mig, at man i det konkrete tilfælde har lavet et stort aftryk af en glasplade og så klippeklistret toget på fra et andet aftryk, hvorpå det hele er affotograferet og gengivet i formindsket postkortstørrelse. Skorstensbåndet og røgen er malet på, og pakvognen måske endda hentet fra et andet billede? Der blev ofte ikke brugt den helt store finesse, når der skulle produceres postkort; det skulle gøre hurtigt og billigt. På postkortmotiver med sne fx julekort malede man ofte sneen med hvidt retoucherblæk på et aftryk uden sne. Et andet eksempel er de utallige postkort med luftskibe flyvende over byer, som ofte blev produceret i forvejen, sammensat af et byfoto og et udklippet foto af luftskibet. Så havde man salgbare postkort i butikkerne den dag, luftskibet gæstede byen, men som regel afslører perspektivet, at der er tale om fusk.
Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.
Læs mere