Hjælp til stedfæstelse af billede og tidspunkt!

af Steffen Dresler, 5/3 2021, 18:14 (1406 dage siden)

Kære alle

Fra en engelsk jernbaneentusiast er modtaget dette billede og spørger om det kan være optaget i Danmark. På bagsiden af fotoet er angivet "Stockport, England, 1898", hvilket dog nok ikke er rigtigt m.h.t. dateringen, da påklædningen var anderledes på dette tidspunkt.

[image]

I venstre side er en tender, der er en Canada-type tender, men jernbanehistorikere, der beskæftiger sig med den engelseke bane LNWR, der netop havde Canada lokomotiver, mener ikke at ”deres” Canada lokomotiver passer og henviser vores ven til Danmark.

Det der trikker mig mest er vognene bag tenderen, har aldrig set billeder af sådanne før i Danmark, ligesom der er et skinne stykke med den typiske engelske ”stol” for fastholdelse af skinnerne på svellen.

Personligt tror jeg at billedet er fra omkring midten af 1860´erne og kan således være – i princippet – optaget hos NSE, SE (Slesvig) eller DJDS. Imod DJDS taler for, at som jeg læser historien, blev anlæggene i Danmark udført med ”Grusmaskinen” samt hestetrukne vogne, både smal og normalspor. Altså ingen Canadamaskiner til dette brug.

Nogen hjælp at hente eller kan give et hint?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp til stedfæstelse af billede og tidspunkt!

af Asger Christiansen, 6/3 2021, 11:41 (1405 dage siden) @ Steffen Dresler

Om billedet er taget i Danmark, tør jeg ikke afgøre.
Den første vogn efter lokomotivet - kan den hjælpe os?

At et Canada-lokomotiv blev brugt ved de jysk-fynske anlæg kan vel ikke udelukkes?

Entreprenørerne Peto, Brassey & Betts havde et hav af små vogne til jordtransport under anlægsarbejderne. Vognene var ankommet med skib fra England. I september 1860 nævnes i Aarhus Stiftstidende, at entreprenørerne havde 372 af de små vogne.

Et sted i bunkerne har jeg vist en tegning af den slags vogne. Fotos fra de jysk-fynske anlæg kender jeg stort set ikke - vistnok kun et enkelt.
Ved vognfabrikken i Randers henstod et antal små vogne, de blev fotograferet ca. 1865 - men de vogne er af en anden type

Avatar

Hjælp til stedfæstelse af billede og tidspunkt!

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/3 2021, 20:46 (1405 dage siden) @ Steffen Dresler

Hejsa,

Billedet er nu foreløbig identificeret med tid og strækning men endnu ikke sted, hvilket er lidt vanskeligt. Det er lagt på jernbanekilder.dk. Søg på: (NSE)

Avatar

Hjælp til stedfæstelse af billede og tidspunkt!

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/8 2023, 02:08 (522 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle

Fra en engelsk jernbaneentusiast er modtaget dette billede og spørger om det kan være optaget i Danmark. På bagsiden af fotoet er angivet "Stockport, England, 1898", hvilket dog nok ikke er rigtigt m.h.t. dateringen, da påklædningen var anderledes på dette tidspunkt.

[image]

I venstre side er en tender, der er en Canada-type tender, men jernbanehistorikere, der beskæftiger sig med den engelseke bane LNWR, der netop havde Canada lokomotiver, mener ikke at ”deres” Canada lokomotiver passer og henviser vores ven til Danmark.

Det der trikker mig mest er vognene bag tenderen, har aldrig set billeder af sådanne før i Danmark, ligesom der er et skinne stykke med den typiske engelske ”stol” for fastholdelse af skinnerne på svellen.

Personligt tror jeg at billedet er fra omkring midten af 1860´erne og kan således være – i princippet – optaget hos NSE, SE (Slesvig) eller DJDS. Imod DJDS taler for, at som jeg læser historien, blev anlæggene i Danmark udført med ”Grusmaskinen” samt hestetrukne vogne, både smal og normalspor. Altså ingen Canadamaskiner til dette brug.

Nogen hjælp at hente eller kan give et hint?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Efter at have overvejet sagen grundigt i nogen tid, tror jeg, at maskinen på billedet er DJDS 15. Vognen lige efter lokomotivet ser ud til at være en driftsvogn, mens de små vogne er "tjenestevogne". Kan stedet være Skaungaard Mose, som der blev anlagt sidespor til i 1865?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak