Omlægning af hovedspor/perronspor ved stationsbygninger

af Ronold, Høvik, Norge, 3/3 2021, 09:45 (1408 dage siden)

I 1914, da Kertemindebanen blev forlænget fra Dalby til Martofte, blev hovedspor/perronspor på Dalby station omlagt fra stationsbygningens vestside til dens østside. På Hornbækbanen blev engang (årstal?) hovedspor/perronspor på Grønnehave station omlagt fra stationsbygningens nordside til dens sydside.
I en nylig fotogættetråd i dette forum fremgår det at hovedspor/perronspor på Vejle Nord station i 1960 blev omlagt fra stationsbygningens vestside til dens østside.
Mon der er nogen i dette forum, der kender til andre stationer end ovenstående, der har fået omlagt hovedspor/perronspor fra den ene side af stationsbygningen til den anden?
Mvh Knut

Omlægning af hovedspor/perronspor ved stationsbygninger

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/3 2021, 10:58 (1408 dage siden) @ Ronold

I 1914, da Kertemindebanen blev forlænget fra Dalby til Martofte, blev hovedspor/perronspor på Dalby station omlagt fra stationsbygningens vestside til dens østside. På Hornbækbanen blev engang (årstal?) hovedspor/perronspor på Grønnehave station omlagt fra stationsbygningens nordside til dens sydside.
I en nylig fotogættetråd i dette forum fremgår det at hovedspor/perronspor på Vejle Nord station i 1960 blev omlagt fra stationsbygningens vestside til dens østside.
Mon der er nogen i dette forum, der kender til andre stationer end ovenstående, der har fået omlagt hovedspor/perronspor fra den ene side af stationsbygningen til den anden?
Mvh Knut

.
-----------------
.

Hvis det nogensinde bliver aktuelt: Øresundsvej station på Frilandsmuseet, Lyngby/Sorgenfri.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2019---xxxx

Omlægning af hovedspor/perronspor ved stationsbygninger

af Ronold, Høvik, Norge, 19/3 2021, 11:43 (1392 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak for svar. Det har forbavset mig, at Frilandsmuseet ved genopførelsen af Øresundsvej station planlægger at lægge jernbanesporet på oprindelig gadeside af bygningen og ikke på oprindelig sporside, som ville være det historisk korrekte.
Mvh Knut.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak