Avatar

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/2 2021, 02:41 (1412 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående scene kan man finde på Kraks 1954-luftfoto på koordinaterne 55.802647, 9.012346

Ved første øjekast ligner det et tog mod Filskov, der har tabt nogle af sine vogne ved overskæringen, men...

[image]

.... det er blot det samme tog, som har har flyttet sig mellem to skud fra fotoflyet. Så historien kommer næppe med i den store bog om Den Skæve Bane. :-D :-D :-D

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Steffen Dresler, 28/2 2021, 10:15 (1411 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God formiddag

Luftfotos (fra fly) tages normalt på to måder, lodoptagelser for at se på en ønsket objekt, til en mosaik (sammensatte fotos for at danne et større billede) og for 3-D eller skråoptagelser, hvor man ser skråt ned på et objekt, man kan se noget af siden. Det vi ser på billedet er en mosaik af to lodoptagelser uvist af hvilken grund, da man ikke kan opnå en 3 D (dybde) ved hjælp af stereoskopisk brille/glas. Altså som oldemors/fars gamle sorthvide billede, der blev sat i en ramme på et stativ og så kunne man nyde dybden i billedet gennem et objektiv formet som en brille.

Ved at benytte sig af stereoskopiskes midler på et par billede (alle lodoptagelser optaget lige efter hinden kan i princippet benyttes) kan man se dybden (højdeforskelle), f. esk. her om toget køre på en dæmning eller i en fordybning samt i hvilken retning toget køre. Yderligere kan man ved hjælp af denne metode kunne afgøre "line og sight". Altså hvis jeg står her på denne bakke, kan jeg så se toget længere væk eller er der en bakke/hindring imellem.

Idag kan så dette kombineres med f.esk. infrarøde (varme) billeder eller radar. Ligeledes er kvaliteten blevet så fantastisk, at man på satellitbilleder kan se en person læse en avis og hvis opløsningen god nok, hvilken avis!!

Prøv selv at gå ind på KRAK eller GOOGLE earth og find din egen adresse (eller noget du kender) og zoom ind, du vil ofte blive overrasket hvilke detaljer du kan se, selv med de påbudte indlagte restriktioner disse offentlige satellitfotos har. Jeg kunne f. eks. se "the 1 I have 2 obey" sidde i baghaven på et almindeligt satellit foto!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/2 2021, 10:42 (1411 dage siden) @ Steffen Dresler

Kraks 1954 luftbilleder og Googles billeder er sammensat af mange luftfotos, der for i hvert fald Googles vedkommende udelukkende er taget for kortlægning og ikke diverde militære formål (jeg er lidt usikker på hvor Kraks 1954 billeder stammer fra. De kunne godt være taget oprindeligt med militære formål.
(Og googles tages fra fly - ikke satelitter)
Der er både hjemmesider og Facebookgrupper der udveksler info om lignende "bloops" på Google - f.eks. lavtgående fly, der er fotograferet oppefra :-)

Sylvester-Jensens billeder er taget på en anden måde og andet formål. Fotografen er fløjet op i et område og har taget billeder af alt hvor der kunne være et salgspotentiale til ejeren af det fotograferede. Alle optagelser blev nøje journaliseret og jounalerne er også scannet og ligger ude i "kortet" i det område hvor de journaliserede billeder er sat ind. Datering mm burde derfor være ret præcis. Efter flyveturen når vejret ikke var til luftfoto, kørte han rundt og søgte at sælge billederne til de respektive ejere. Og hvilken landmand ville ikke have et farvelagt luftfoto af den fædrende gård hængende over sofaen, i stedet for den brølende hjort?

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Steffen Dresler, 28/2 2021, 10:55 (1411 dage siden) @ Michael Deichmann

Kære Michael

Google earth er satellit fotos fra civile satellitter, der fik en militær begrænsning i og med hvor høj opløsning der måtte benyttes. Andre fotos er luftfotos.
1954 og nyere fotos er "Air cover Denmark" optaget af et flyvvevåben og senere afklassificeret til civil brug. Sylvester billeder er indledningsvis "taget ud af det åbne sidevindue" med den ene hånd, den anden hånd på pinden. Om det så senere er ændret til pods eller i flyet ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Asger Christiansen, 28/2 2021, 11:39 (1411 dage siden) @ Steffen Dresler

Om fotograferingen i 1954 - teksten er fra Det Kongelige Bibliotek:

Under Den Kolde Krig optog US Air Force i maj 1954 omkring 42.000 luftfotos i målestok 1:10.000 fra 1500 meters højde i en hidtil uset god kvalitet. Optagelserne kaldes Basic Cover 1954 eller BC 1954, og dækker hele landet (99,6 %). Projektet var hemmeligt, og skulle formentlig bruges i NATO sammenhæng. Optagelserne fandt sted fra d. 6 til d. 29. maj i en usædvanlig solrig måned, der gjorde det muligt at optage de mange billeder. Det har været nødvendigt med et stort antal fly for at kunne optage billederne på så kort tid, og flyvningerne blev da også omtalt i aviserne. Alle myndigheder nægtede imidlertid ethvert kendskab til flyene og deres mission.
Billederne blev først tilgængelige for offentligheden i slutningen af 1970’erne, og hvad de blev anvendt til i den mellemliggende periode er aldrig kommet frem. Oprindelig har der formentlig eksisteret tre kopier af negativerne. Originalmaterialet findes på National Archive i Washington, og derudover havde Flyvertaktisk Kommando og Royal Air Force hver en kopi. Kopien hos Flyvertaktisk Kommando blev senere overdraget til KMS og Royal Air Force overdrog i 2006 deres kopi til Det Kongelige Bibliotek. Det Kongelige Biblioteks negativer i 23x23 cm er alle scannet i høj opløsning, og COWI har på baggrund af disse produceret et ortofoto.

Avatar

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/2 2021, 11:50 (1411 dage siden) @ Asger Christiansen

Hejsa

Det er svært at forestille sig, at billederne frem til slutningen af 1970'erne ikke primært har været anvendt til at kigge jernbaner på, ligesom i dag. ;-)

Avatar

Toget der tabte vognene på Den Skæve Bane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/2 2021, 20:07 (1411 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Michael

Google earth er satellit fotos fra civile satellitter, der fik en militær begrænsning i og med hvor høj opløsning der måtte benyttes. Andre fotos er luftfotos.

For Danmark har det i flere år været COWI der producerer billederne. De samme billeder sælges også til andre. Satelitbilleder benyttes kun over områder hvor det af forskellige runde ikke er muligt at købe luftfotos.
Når vejret er som i disse dage kan man somme tider se deres fly på Flightradar, der har en helt unikt flyrute :-)

Her er lidt om det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak