Lollandsbanens 2-akslede personvogne (5 fotos)

af Niels Munch, 24/2 2021, 01:25 (1404 dage siden)

Motiveret af den tidligere tråd om Lollandsbanens personvogne, som gav mig anledning til at grave i det gamle arkiv, scannede jeg lidt videre på emnet 2-akslede personvogne:

[image]LJ Cc 58 (ex MBJ Cc 58, Scandia 1917) i Maribo 08.1959. Vognen bagved er CA 16 (nm).

[image]LJ Cc 58 (atter med CA 16) i Maribo, 02.04.1961 (nm).

[image]LJ Cc 59 (ex MTJ CP 32, Wismar 1924) i Nakskov, 22.04.1962 (nm).

[image]NKJ C 7 (Wismar 1915) i Maribo, 02.04.1961 (nm).

[image]NKJ Cc 8 (ex MTJ CP 31, Wismar 1924) i Nakskov, 22.04.1962 (nm).

I den ovennævnte tråd viste jeg fotos af LJ Cc 14 og Cc 57 samt MBJ Cc 15.

Det var vistnok, hvad der var at opdrive af 2-akslede personvogne på Lolland i de sorgløse tressere.

@ Ole-Jørn: Det går da fremad - om end forsigtigt .....


Bedste hilsener
Niels

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (5 fotos)

af ojk37, 24/2 2021, 13:42 (1403 dage siden) @ Niels Munch

Det er heldigt for "LJ-fanatikere" at Niels har en "rodekasse med guld i" og det bliver delt til andre! Men også Ulrik - ved jeg - deler interessen for LJ! En lille detalje - ses især på sidebillede af "Kragenæs otte" - og LJ 59 er, at tagbuen over den tidl. korte endeperron fra MTJ Cp ikke er ændret ved ombygningen. Glæder mig til flere "fund" i rodekassen!
Ole-Jørn

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+2 skitser)

af Niels Munch, 24/2 2021, 17:06 (1403 dage siden) @ ojk37

En lille detalje - ses især på sidebillede af "Kragenæs otte" - og LJ 59 er, at tagbuen over den tidl. korte endeperron fra MTJ Cp ikke er ændret ved ombygningen.

At MTJs CP-vogne opr. havde en kort endeperron skyldes, at de var født med postrum og udvendig altangang, der hos LJ blev "nedlagt" og inddraget i passagerafsnittet. Nedenfor en skitse af vognenes opr. indretning:

[image]MTJ CP 32-32, oprindelig indretning. Skitse: H.G. Alkjær.

Hvordan indretningen blev efter ombygningen, fandt vi aldrig dokumentation for. Kan I hjælpe?

I 1961 skitserede jeg indretningen for NKJ C7 således:

[image]
NKJ C 7, indretning med 56 pl. Skitse: (nm) 1961.

Scannerprogrammet har fjernet det kuglepenneblå samt papirets gulnen på denne 60 år gamle nedkradsning .....

NB: Ingen af skitserne prætenderer på nogen måde at være skalatro.


M.v.h.
Niels

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+2 skitser)

af ojk37, 24/2 2021, 17:14 (1403 dage siden) @ Niels Munch

Jeg burde måske have bidraget med:
[image]
Ole-Jørn

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+2 skitser)

af Niels Munch, 24/2 2021, 17:47 (1403 dage siden) @ ojk37

Smukt Ole-Jørn, tak!

Men kan du også vise indretningsplanen efter ombygningen? Her har jeg kun Alkjærs gætterier, idet C 7 var den absolut eneste, jeg dengang skitserede indretningen for :-( .

Bedste hilsener
Niels

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+2 skitser)

af ojk37, 24/2 2021, 19:53 (1403 dage siden) @ Niels Munch

Der var ingen ændringer i indretningen - "postenden" blev blot ombygget til normal standard. NKJ Cc 8 blev forøvrigt flittigt anvendt som togførervogn i godstog i den tid (1963-66) jeg boede i Nakskov.
Ole-Jørn

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+2 skitser)

af Jens Bruun-Petersen, 24/2 2021, 22:33 (1403 dage siden) @ ojk37

Lollandsbanens personvogne er vel en messe værd. Generation II fra omkring 1. Verdenskrig bestod af både toakselde og firakslede vogne. Jeg var heldig, at én af de mindre almindelige "stod godt for hug" i juni 1960: [image]
LJ Ac 11, bygget 1913 af Scandia, med tre kupéer II kl. og en midtgangsafdeling til venstre. Yderst til venstre et toilet. Nakskov 27. juni 1960 (JBP)
A C 11 blev kort efter ombygget til bogierejsegodsvogn Ev 60.
Venlig hilsen
Jens

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+1 skitse)

af Niels Munch, 25/2 2021, 09:59 (1402 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

[image]LJ Ac 11, bygget 1913 af Scandia, med tre kupéer II kl. og en midtgangsafdeling til venstre. Yderst til venstre et toilet. Nakskov 27. juni 1960 (JBP).
Ac 11 blev kort efter ombygget til bogierejsegodsvogn Ev 60.

Tak til Ole-Jørn og Jens for supplerende bidrag. Alkjær havde en bud på indretningen af LJ Ac 11, som forklarer den "ujævne" vinduesinddeling i kupésiden:

[image]LJ Ac 11 indretning, skitse: HGA.

I en gammel tråd https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=695 kom vi godt omkring Lollandsbanens pakvogne, herunder de, der var ombygget fra personvogne m.v.


Bedste hilsener
Niels

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (+1 skitse)

af ojk37, 25/2 2021, 11:15 (1402 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (5 fotos)

af arne jørgensen, 26/2 2021, 20:44 (1401 dage siden) @ Niels Munch

[image]
LJ CC15 flot istandsat som sommerhus

Lollandsbanens 2-akslede personvogne (5 fotos)

af re20000, 26/2 2021, 22:47 (1401 dage siden) @ arne jørgensen

Dejligt at se, tak!

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak