Smalsporlokomotiver fra Første Verdenskrig i Danmark mv.

af Bent Hansen, 11/2 2021, 13:46 (1428 dage siden)

Hej.

Hvis Brigadebanelokomotiver, både i damp og med motor i Danmark og andre steder i verden skulle have din interesse, så er her et indlæg om emnet:

http://bentsbane.dk/tyske-militaerbanelokomotiver-i-danmark-efter-foerste-verdenskrig/

Skulle du kunne berigtige noget eller tilføje noget, så hører jeg gerne.

Emnet var jo i sidste års julekalender, men selv om der blev bedt om den fulde sandhed, kom den vist ikke helt på bordet. Vi er i indlægget nu tættere på......

Har du set afsnittet om damplokomotiver før, så har det "ligget ude" længe, men afsnittene om motorlokomotiver og Det forenede Kongerige mv. er nye.

Mvh. BH.

Smalsporlokomotiver fra Første Verdenskrig i Danmark mv.

af Niels Munch, 12/2 2021, 01:02 (1428 dage siden) @ Bent Hansen

Emnet var jo i sidste års julekalender, men selv om der blev bedt om den fulde sandhed, kom den vist ikke helt på bordet. Vi er i indlægget nu tættere på......

Nu blev der vist ikke bedt om den fulde sandhed i julekalenderen, og der var næppe heller nogen af svarene - endsige epilogen - der prætenderede at være det.

Men interessant artikel på din hjemmeside; især hæfter jeg ved den enlige svale, den 3-koblede 750 mm Krauss. Jf. Merte's Lieferlisten blev der bygget 2 identiske maskiner:

Krauss D 6982/1914 XXXII ap Cn2t 750 mm, neu BAW für Borkowski /19xx Deutsche Feldbahn für Ponewjesh
Krauss D 6983/1914 XXXII ap Cn2t 750 mm, neu BAW für Borkowski /19xx Deutsche Feldbahn für Ponewjesh,
19xx Otto Hoffmann, Zehdenick (09.1921 vh, vermtl. Reparatur)

..... hvor 6983, som du skriver, havnede i DK. Begge lok blev leveret til "BAW für Borkowski"; er du eller dine tyske kilder stødt på, hvem denne kunde kan være?

Derefter til Deutsche Feldbahn für Ponewjesh, hvor jeg har identificeret Ponewjesh som en lokalitet - også benævnt Panevėžys - i det nuværende Litauen, den ene endestation for Aukštaitija narrow gauge railway, der har sporvidden 750 mm. Her huserede tysken under 1VK, angiveligt også med 600 mm Feldbahnen.

"Vort" lokomotiv kom derefter angiveligt til Otto Hoffmann i Zehdenick, der afslører sig som lokreparatør (i Oberhavel, Brandenburg), måske sammen med de russiske 750 mm Kolomna-lokomotiver, Hoffmann erhvervede. Og siden ad hidtil uransagelige veje til DK, som du har beskrevet.

Jeg tillader mig her at vise et billede af 3-kobleren:

[image]Ribe og Omegns Mergelselskab, Krauss 6983/1914 (kilde: IBK Forskning).


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak