Munkedals Jernväg [S] (5 fotos)
God formiddag i Forum,
Hvis man kører til Norge langs den svenske vestkyst, kan man passende indlægge en pause i Åtorp ca. midtvejs mellem Göteborg og grænsen. Her har den i 1983 stiftede Munkedals Jernvägsklubb indrettet "hovedstation" for sin 600 mm museumsbane, der forløber ca. 3 km til Munkedals Hamn.
I sommeren 1985, da vi kom forbi på vej til Norges-ferien, havde man netop indledt museumsdriften. Da det overlevende materiel fra den oprindelige Munkedals Jernväg var havnet ved Östra Södermanlands Järnväg, havde man skaffet sig et polsk damplokomotiv samt bygget "sommervogne":
Ex PKP T49-111 (Chrzanów 1901/1949) med sommervogn i Åtorp, 27.07.1985 (nm).
Lokomotivet, der findes endnu, fik "Nr. 7 MUNKEDAL", og kan anses som en polsk version af Henschel's industrilok "Type RIESA".
Museiföreningen Munkedals Jernväg, MJ lok 7 "Munkedal" o.1990. Fotograf ukendt. www.digitaltmuseum.se - ID: JvmKDAJ05620.
I Polen kørte lokomotivet med tender (der ikke kom med til Sverige), som f.eks. sin søstermaskine T49-114, der er bevaret ved samlingen i Wenecja, Wielkopolska.
Som blikfang i Åtorp havde foreningen opstillet dette lokomotiv:
O&K 13088/1937 (891 mm sporvidde) som blikfang i Åtorp, 27.07.1985 (nm).
Et opslag hos IndustriBaneFöreningen giver dette levnedsløb:
Orenstein & Koppel 13088/1937 891 mm B, Granit AB C.A. Kullgrens Enka (via Carl Ström), Bohus-Malmön
1962 skrotfirma A.Jansson & Co
c1964 uppställt Uddevalla kommuns trafiklekskola
1984 MJ järnvägsklubb Munkedal (MJK)
1995 Hjo (musei), hamnpiren
I Hjo på vestsiden af Vättern kom maskinen måske mere til sin ret, idet Hjo betjentes af 891 mm banen Hjo–Stenstorps Järnväg (nedlagt 1967), som via dampskibet S/S TRAFIK skaffede forbindelse med Hästholmen på søens østside og sparede en omvej på ca. 140 km.
O&K 13088/1938 opstillet med godsvogne på 891 mm spor med S/S TRAFIK i baggrunden, Hjo Hamn 2003.
Foto: Fredh, Terje. www.digitaltmuseum.se - ID: Fo170201AF.
Om det er lykkedes kræfter på Bohus-Malmön at få O&K-maskinen "hjem igen", aner jeg ikke i skrivende stund.
Da familien atter var på vej til Norge i 1991, var der jo blevet "tradition" for pause i Åtorp ved Munkedal:
Munkedals Jernväg, Åtorp med ex London Transport Route Master RM699 samt lok 7 med tog i baggrunden, 07.1991 (nm).
Om bussen blot var blikfang, aner jeg ikke; men jeg traf den i 2013 som rullende iskagebod på Fisktorget i Karlskrona. Bussens data kan faktisk findes her: https://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/bdata.asp?id=60357&omni= . Den havnede som blikfang hos en Morgan-forhandler.
Lidt historik: Munkedals Jernväg blev anlagt i 1895 som personførende 600 mm bruksbana på 5,6 km mellem Munkedals Pappersbruk (benævnt Munkedal Övre) og den nyanlagte Munkedals Hamn, hvorfra der med S/S MUNKEDAL var forbindelse til Göteborg. Med tilkomsten af Bohusbanan flyttedes omladningen til Munkedals nye station (benævnt Munkedal Nedre), og havnens betydning svandt med tiden. Endelig omsporedes bruksbanan til 1435 mm i 1954. Trafik Munkedals Nedre - Hamnen ophørte i begyndelsen af 1970'erne. Munkedals Jernvägsklubb (stiftet 1983) ilagde 3. skinne mellem Åtorp, hvor der ikke tidligere havde været station, og havnen, og påbegyndte som nævnt museumstrafik i sommeren 1985. I 2005 kunne klubben ibrugtage sporet til Munkedal Nedre og opnåede derved en strækningslængde på 3,3 km smalspor. Når det nu og da kniber med trækkraft, låner man hos Ohs Bruks Järnväg.
Så på denne måde fik jeg lidt styr på, hvad jeg fotograferede i forbifarten (læs "tissepausen") i Åtorp undervejs til Norge i 1985 hhv. 1991, og håber, andre også har fornøjelse af indslaget.
Bedste hilsener
Niels