MO på Ribe Tønder banen
Var der bestemte MO'er (litranr.), som kørte på Ribe Tønder banen?
For eksempel ser jeg ofte foto fra Ribe Tønder banen af DSB Litra MO (V) 1801 - 1890.
Var der bestemte MO'er (litranr.), som kørte på Ribe Tønder banen?
For eksempel ser jeg ofte foto fra Ribe Tønder banen af DSB Litra MO (V) 1801 - 1890.
Var der bestemte MO'er (litranr.), som kørte på Ribe Tønder banen?
For eksempel ser jeg ofte foto fra Ribe Tønder banen af DSB Litra MO (V) 1801 - 1890.
Efter ombygningen af førkrigs Mo vognene i tresserne havde de alle varmekedel og styreledninger, og indgik derfor i én fælles pulje fordi de alle kunne det samme. I de sidste år med Mo i drift var der tyndet noget ud i de ældste vogne. Desuden blev der bygget flere vogne af serie V end af de andre serier tilsammen, så derfor var de hyppigst at træffe.
Her er Mo 1957 der på det tidspunkt (1982) var den allermest pjaltede Mo i drift.
Læg lige mærke til oliepølen i sporet foran Mo vognen. Nu er den pøl meget praktisk forsvundet under en nybygget perron.
Og flere Mo kørte med kun een motor virksom. Det mindes jeg fra Togforstærkningen.
Tak for fine svar fra Niels og Kim.
MO 1951 er, gætter jeg, på vej nordpå. Og det røde slutlys er tændt.
Jeg husker også påhængte lanterne. Hvornår var det?
Og var de også påhængt både MO og styrevogn - selvfølgelig afhængig af kørselsretning?
Tak for dit indlæg.
Togforstærkningen. Nysgerrig - hvad er det?
Det er/var en funktion/kontor i Drifttjenesten der overvågede togenes benyttelse og i givet fald beordrede forstærkning af tog (flere vogne), også højtidsplanlægning, evt. ændring af antal overførselsvogne Storebælt i forbindelse med værftsophold for færger. Det er 20 år siden jeg gik på pension.
I dag har DSB et lignende kontor i Telegade, korrigeringen, hvor de tilretter materiel og personale, men nu nok mere i forhold til de evige sporarbejder og de ændringer, det medfører. - Det er en god sparringspartner, når Banedanmark skal tilpasse trafikafviklingen på stationerne.
Tillad mig at foreslå, at du går ind på Ole Dinesens hjemmeside og finder fanen, der hedder maskinplaner. Så kan du selv sidde og nørde i om det var de samme vogne, der kørte på strækningen.... hvad det nok næppe var.
Go' fornøjelse
Bent Mikkelsen
Tak for din henvisning.
Men jeg spørger efter hvornår der var slutlys henholdsvis lanterne på MO og styrevogn.