Avatar

Bredstedt - Niebüll - Vedsted/Hviding - åbningsdato(er)

af T. Rithmester @, Struer, 5/2 2021, 12:37 (1435 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af T. Rithmester, 5/2 2021, 13:09

Jeg leder efter svar på nedenstående spørgsmål. Jeg har rodet lidt rundt på nettet for at finde svaret og kan ikke finde nogen troværdig information, idet det ser ud til, at "man skriver af efter hinanden" og uden kildehenvisninger.

Er strækningen Bredstedt-Hviding åbnet i ét hug 15. november 1887? Eller er den åbnet ad to omgange med Bredstedt-Niebüll den 15. november 1887 og Niebüll-Hviding på en anden dato?


Om det er afskrivning ved jeg ikke, men i bogen "Eine Fotochronik der Baugechichte Die Marschbahn von Altona nach Westerland" af Hans Bock, er angivet at strækningen Bredstedt-Hviding åbnede i ét hug, 15. november 1887.
Men i bogen er gengivet en køreplan fra 7. oktober 1887 som dækker strækningen Elmshorn-Hviding, så vil tro at datoen burde "holde vand".
EDIT: Og det så kun overskriftmæssigt den gør det, rent standsningsstedsmæssigt dækker den kun Elmshorn - Bredtstedt.
Men forlængelsen til Hviding/Ribe er nævnt på køreplanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak