Hjælp til stedbestemmelse
Herman G Hesselink har fotograferet F 691 et sted i Jylland (Nord for Aarhus) . Der er sikkert nogen her i dette forum som kan stedbestemme det. På forhånd tak for hjælpen.
Herman G Hesselink har fotograferet F 691 et sted i Jylland (Nord for Aarhus) . Der er sikkert nogen her i dette forum som kan stedbestemme det. På forhånd tak for hjælpen.
Hej Peter
Det må være ved den bageste drejeskive på Mdt Ar, det vil sige den, der lå ud mod Sonnesgade. Det passer med cykelskurene til venstre og den karakteristiske bygning i baggrunden.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Hej Peter
Det må være ved den bageste drejeskive på Mdt Ar, det vil sige den, der lå ud mod Sonnesgade. Det passer med cykelskurene til venstre og den karakteristiske bygning i baggrunden.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Som den anden Ole skriver, er det ganske rigtig Mdt Ar ud mod Sonnesgade.
Tak for hjælpen .
Jeg tillader mig lige at komme med et mere som har behov for en stedbetegnelse. Umiddelbart tror jeg vi er på Fyn.
(Hesselink /Arkiv NSJK)
(Hesselink /Arkiv NSJK)
Hej Peter,
Det må være Nyborg; et sådant "svunget" plankeværk stod mellem maskindepotet og filialværkstedet. T.v. i billedet ses kanten af en drejeskive, som må være den "fritliggende" nord for vandtårnet. Syd for vandtårnet lå rundremisen, der "omklamrede" den anden drejeskive.
Dette foto er taget ca. sammesteds:
Billedet er nr. 34/83 i denne serie: https://arkiv.dk/vis/954246 - Nyborg Lokalhistoriske Arkiv nummer V444. "Klikbart".
G-maskinen har stået på sporet nærmest plankeværket, der i øvrigt har udgjort baggrund for nogle af værkstedets personalefotos.
Bedste hilsener
Niels
Tak for hjælpen, Det må vel være en høj F, der står helt bagerst i billedet ?
Hesselink var glad for signaler, og jeg har desværre enkelte som jeg ikke kan stedfæste, men med den succesrate vi har indtil nu, vover jeg at bede om hjælp til stedfæstelse af det vedhæftede billede.
Tak for hjælpen, Det må vel være en høj F, der står helt bagerst i billedet ?
Hesselink var glad for signaler, og jeg har desværre enkelte som jeg ikke kan stedfæste, men med den succesrate vi har indtil nu, vover jeg at bede om hjælp til stedfæstelse af det vedhæftede billede.
Mon det er skinnecyklen, der har sat signalet på stop?
Tak for hjælpen, Det må vel være en høj F, der står helt bagerst i billedet ?
Hesselink var glad for signaler, og jeg har desværre enkelte som jeg ikke kan stedfæste, men med den succesrate vi har indtil nu, vover jeg at bede om hjælp til stedfæstelse af det vedhæftede billede.
Med det antal korer på stangrækken er det mit gæt, at vi må være i nærheden af en stor by. Umiddelbart vil jeg sige Københavns vestegn. Mon jordvolden til højre har noget med anlæg af S-togsspor at gøre?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej igen Peter
Jeg har ikke noget konkret bud, men vi er på en dobbeltsporet hovedstrækning med dobbelt stangrække, og det har der vel kun været på Vestbanen, den fynske hovedbane, Fa-Lk, Ar-Sd samt måske Fa-Vj. Og vi ser en station med hastighedsviser ved I-signalet og med et U-signal med to arme, ergo en station med overhalingsspor. Og der er et temmelig langt udtræksspor til venstre. Min mavefornemmelse siger Vestbanen, men jeg har ingen konkrete argumenter. Nå, tilbage til håndbolden...
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
....og vi ser trådtræk til I-signalet, så altså en station med mekanisk sikringsanlæg.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Tak for hjælpen, Det må vel være en høj F, der står helt bagerst i billedet ?
Hesselink var glad for signaler, og jeg har desværre enkelte som jeg ikke kan stedfæste, men med den succesrate vi har indtil nu, vover jeg at bede om hjælp til stedfæstelse af det vedhæftede billede.
Med det antal korer på stangrækken er det mit gæt, at vi må være i nærheden af en stor by. Umiddelbart vil jeg sige Københavns vestegn. Mon jordvolden til højre har noget med anlæg af S-togsspor at gøre?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hejsa,
Det er indkørslen til Glostrup fra øst før ca. 1950. Fotografen har stået ved stjernen.
Jeg tvivler på at det er i Glostrup.
Der hvor stjernen er placeret ligger sporet på en 2 til 3 meter høj dæmning.
Der er også meget langt ind til stationen, som ligger til venstre for broen, der krydser banen i venstre side af billedet.
Mit forsigtige bud vil være Hedehusene.
Vognene i sporet til venstre kunne så være til grus, fra en af grusgravene omkring stationen.
--
Hilsen Peter
Jeg tvivler på at det er i Glostrup.
Der hvor stjernen er placeret ligger sporet på en 2 til 3 meter høj dæmning.
Der er også meget langt ind til stationen, som ligger til venstre for broen, der krydser banen i venstre side af billedet.Mit forsigtige bud vil være Hedehusene.
Vognene i sporet til venstre kunne så være til grus, fra en af grusgravene omkring stationen.
Tror du har ret. Østbroen burde være der, og den er der ikke. Jordvolden og trærækken th. samt bebyggelsen tv. stemmer med Hh, og det samme gør kommandoposten. Den lå godt nok langt fra fotostedet, men det må være objektivets brændvidde, der snyder.
Jeg tvivler på at det er i Glostrup.
Hej Peter,
Ja, også jeg - jf. følgende billedtekst er dette det østlige indkørselssignal til Glostrup:
Usædvanlig transport (UT) af en dampkedel København - Roskilde. Særtoget med dampkedlen holder for stop foran Glostrup Stations I-signal; et armsignal med elektisk retningsviser. Ved signalmasten har lokomotivføreren og lederen af transporten (?) øjensynligt telefoneret ind til stationen fra telefonskabet, mens togføreren afventer ved togets ledsagevogn, en gammel kupévogn. Til højre for telegrafpælene løber nuv. Gerdasvej langs villakvarteret på nordøstsiden af Østbroen, som anes bagved I-signalet. Juni 1949. DJM01-00002797.
M.v.h.
Niels
Jeg tvivler på at det er i Glostrup.
Hej Peter,Ja, også jeg - jf. følgende billedtekst er dette det østlige indkørselssignal til Glostrup:
Usædvanlig transport (UT) af en dampkedel København - Roskilde. Særtoget med dampkedlen holder for stop foran Glostrup Stations I-signal; et armsignal med elektisk retningsviser. Ved signalmasten har lokomotivføreren og lederen af transporten (?) øjensynligt telefoneret ind til stationen fra telefonskabet, mens togføreren afventer ved togets ledsagevogn, en gammel kupévogn. Til højre for telegrafpælene løber nuv. Gerdasvej langs villakvarteret på nordøstsiden af Østbroen, som anes bagved I-signalet. Juni 1949. DJM01-00002797.
M.v.h.
Niels
Hejsa,
Ja, jeg burde have kunnet se forskellen.
På Jernbanekilder ligger der en samling billeder taget i østenden af Hedehusene i 1952 i forbindelse med anlægget af en forsøgsstrækning med betonsveller. Man ser I-signalet, det lange sidespor, U-signalet ned to arme, jordvolden på nordsiden af banen samt telefon-/telegrafstangen væk fra sporet, som er højere end de andre. Så det hele passer.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Det er bedre at ramme ved siden af end slet ikke at ramme. Men et fint billede af Glostrup med Byparken. Jeg bor ved indkørsels signalet.
Der blev afholdt en tur med G 611 den 1/9 -57 fra Hovedbanegården over Slagelse til Skælskør. Der er også et par billeder som jeg ikke kan stedbestemme.
Hej Peter,
Jf. denne "rygende pistol" må det være Lersøen:
Kilde: https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=521.
M.v.h.
Niels
På Jernbanekilder ligger der en samling billeder taget i østenden af Hedehusene i 1952 i forbindelse med anlægget af en forsøgsstrækning med betonsveller. Man ser I-signalet, det lange sidespor, U-signalet ned to arme, jordvolden på nordsiden af banen samt telefon-/telegrafstangen væk fra sporet, som er højere end de andre. Så det hele passer.
Hej Ole,
Her foto fra samme sted med blikretning øst:
Forsøgsstrækning med betonsveller Hedehusene - Roskilde, km 26,2-27,9. På samlestedet for sporrammerne gøres der klar til at løfte en 60 m sporramme med D og W.-sveller, fremstillet af firmaet Dyckerhoff og Widmann i Hamburg, ved hjælp af taljer og løftebukke.
Motivdato: 11/1952. Scannummer: DJM01-00004434.
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Tak for hjælpen. Der er nogle flere billede fra den tur og dem vil jeg få EVP til at hjælpe mig med . /Peter
Det er bedre at ramme ved siden af end slet ikke at ramme. Men et fint billede af Glostrup med Byparken. Jeg bor ved indkørsels signalet.
Jo jo, Finn, men det et mig, det har registreret Københavns Foto-Service billederne andetsteds i tråden, så .... Men tak for de pæne ord. Det må være jordvolden og hvad der lignede traceen til den kommende S-bane, der narrede mig.
Hej Niels
Tak for hjælpen. Der er nogle flere billede fra den tur og dem vil jeg få EVP til at hjælpe mig med . /Peter
Æv, så får vi dem ikke at se her?
Hej Niels
Tak for hjælpen. Der er nogle flere billede fra den tur og dem vil jeg få EVP til at hjælpe mig med . /Peter
Æv, så får vi dem ikke at se her?
.
------------
.
Ha, ha !!!
Erik V.
Der blev afholdt en tur med G 611 den 1/9 -57 fra Hovedbanegården over Slagelse til Skælskør. Der er også et par billeder som jeg ikke kan stedbestemme.
.
--------
.
Hej Peter.
Særtogets rute er ikke ganske rigtigt beskrevet. Det var en tur fra Hovedbanegården, "rundt om husene" til Lersøen (foto). Herefter over Nørrebro, Vigerslev, Roskilde, Køge, Næstved, Dalmose, Skælskør, Dalmose, Slagelse til Roskilde. I Roskilde blev turen desværre afbrudt pga et varmløbet/beskadiger leje på G 611. Oplægget er vist beskrevet (af andre) andre steder på nettet, men også omtalt i de engelske gæster, RCTS´s senere udgivne bog om danske damplokomotiver under litra G.
Vi måtte efterfølgende tage et ordinært persontog til København.
Mange af mine billeder fra turen ligger flere steder på mine egne "sider", men også her på Forum2, dog i andre sammenhænge afhængig af aktuelle emner.
Turen med de aktuelle fotos kan vel "genskabes", hvis der er interesse for det -- men det bliver ikke idag, og det må så blive på min egen hj.side. (Jeg får "stress" af den tidsbegrænsning, der er på siden her).
Det var i øvrigt en herlig tur, som man sent vil glemme, selvom alderen gør, hvad den kan for at hjælpe i den retning.
Erik V.
www.evp.dk
.
Alt for dyrt at reparere elbiler - så Mikkel gjorde det selv
Budgetskred truer centrale togstationer: Risikerer alvorlige konsekvenser
Trumps angreb på elbiler kan sende billige modeller i armene på europæerne
‘Alle procedurer skal gennemgås’: Carlsberg sætter togfragt på pause efter container-bommert
Spritnye tog må ikke bruges: Pendlere får flere ture i haltende 80’er-vogne