Rest af 3-skinnesporskifte

af Viktoria Skov, 28/1 2021, 21:24 (1457 dage siden)

Dav ærede medlemmer :-)

Mon ikke dette er de sørgelige rester af 3-skinnesporet mellem Fakse syd og Fakse Ladeplads? Bemærk det ekstra sæt tvangskinner.

Alle billeder er fra Fakse syd og taget i maj 2019.

[image]


Foruden de sporrester af sidesporene.
[image]
[image]
[image]

Taler nogen om tunnelsyn?
[image]
[image]
[image]

Der er ikke meget tilbage af 3-sporsnettet.
[image]
[image]
[image]

Rest af 3-skinnesporskifte

af Niels Munch, 28/1 2021, 22:13 (1457 dage siden) @ Viktoria Skov

Dav William,

Sporskifterne i hovedsporet i Faxe S blev udskiftet i f.m. spormoderniseringen i 1980'erne efter ophør af smalsportrafikken. Der har således aldrig været 3. skinne i sporskiftet på dit første foto.

I forbindelse med en senere partiel fornyelse af hovedsporet forsvandt det nordlige sporskifte, og stationen ophørte som krydsningsstation. Der er imidlertid overvejelser om atter at ibrugtage Faxe S som krydsningsstation; men det vil i givet fald først ske i f.m. en (tiltrængt) sporfornyelse af banen.

3-skinnesporet langs Faxe Kalks ovnbygning og under påslagssiloen er fra Faxe Jernbanes tid.

Se billeder m.v. fra et forsøg med jernbanevogn i f.m. siloen her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=912 . Transporterne blev ikke realiseret, og silosporet, der tilhørte Faxe Kalk A/S, blev afbrudt.


M.v.h.
Niels
Østbanen a/s - Hovedstadens Lokalbaner A/S 1985-2005

Rest af 3-skinnesporskifte

af KimC, 29/1 2021, 08:22 (1457 dage siden) @ Niels Munch

Men hvis de ekstra tvangsskinner ikke er fra smalsporets tid, hvad er de så til? De skal vel også inspiceres ved sporskifteinspektioner.

Rest af 3-skinnesporskifte

af Jens Vesterdahl ⌂, 29/1 2021, 11:55 (1457 dage siden) @ KimC

Men hvis de ekstra tvangsskinner ikke er fra smalsporets tid, hvad er de så til? De skal vel også inspiceres ved sporskifteinspektioner.

Hvis sporskiftet efter smalsporsdriftens ophør er udskiftet, så kan der vel næsten kun være tale om, at nogle nostalgiske sporarbejdere har monteret de ekstra tvangsskinner?

Mvh
Jens

Rest af 3-skinnesporskifte

af Niels Munch, 29/1 2021, 12:59 (1457 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hvis sporskiftet efter smalsporsdriftens ophør er udskiftet, så kan der vel næsten kun være tale om, at nogle nostalgiske sporarbejdere har monteret de ekstra tvangsskinner?

De ekstra tvangsskinner gør hverken gavn eller skade.

Min forgænger holdt på et tidspunkt alle døre åbne for et fortsat transportengagement med Faxe Kalk A/S, som dog endte med at få den amtsfinansierede "kalkvej" (Faxe Havnevej) til sine kalktransporter pr. lastbil mellem brud og havn.

Om det er forklaringen, ved jeg ikke på stående fod; det var alt før "min tid".


M.v.h.
Niels

Rest af 3-skinnesporskifte

af Viktoria Skov, 29/1 2021, 12:40 (1457 dage siden) @ Niels Munch

Sporskifterne i hovedsporet i Faxe S blev udskiftet i f.m. spormoderniseringen i 1980'erne efter ophør af smalsportrafikken. Der har således aldrig været 3. skinne i sporskiftet på dit første foto.

Det kan jeg da godt se ved nærmere eftersyn. Der mangler skruehuller i svellerne :-)

Men så er den ekstra tvangskinne i stamsporet blot mere forvirrende. For den burde være placeret på modsatte skinnestreng og en skinnekrydsning hvor tvangskinnen ligger nu.

Måske genbrugte man nogle allerede indkøbte dele?

Rest af 3-skinnesporskifte

af Georg Schmidt, 29/1 2021, 14:11 (1457 dage siden) @ Viktoria Skov

[image]
Her som det så ud ved en udflugt den 4/3 1973.
[image]
M v h
Georg

Rest af 3-skinnesporskifte

af Niels Munch, 29/1 2021, 16:20 (1456 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Tak for fotos; de må være fra den dag, hvor ØSJK fejrede deres 1 års fødselsdag og havde efterladt S 736 i Køge, medens de futtede ad Fakselinien t/r med de 2 "rulleskøjter" i forspand.

M.v.h.
Niels

Rest af 3-skinnesporskifte

af Georg Schmidt, 30/1 2021, 16:12 (1455 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det var turen 4/3 1973 København-Roskilde-Køge-Næstved med afstikker til Fakse.
[image]
S 736 på Kh 4/3 1973.

[image]
Fotostop Hedehusene

[image]

[image]

[image]
Vandtagning i Roskilde.

[image]
Lokopersonale var Grandt og Hellesen.

[image]
I Køge overtager ØSJS 8 og 9.

[image]
M v h
Georg

øge overtager Øsjs 8 og 9.

Rest af 3-skinnesporskifte - ja netop

af Lars Henning Jensen, 30/1 2021, 18:52 (1455 dage siden) @ Niels Munch


Sporskifterne i hovedsporet i Faxe S blev udskiftet i f.m. spormoderniseringen i 1980'erne efter ophør af smalsportrafikken. Der har således aldrig været 3. skinne i sporskiftet på dit første foto.

M.v.h.
Niels
Østbanen a/s - Hovedstadens Lokalbaner A/S 1985-2005

Kære Niels!

Da jeg læste dette torsdag aften, fik jeg en underlig mavefornemmelse - "Etwas stimmt nicht" ...

Men min fornuft sagde mig, at det jo måtte være korrekt, thi du er jo altid vores garant for saglighed og korrekthed, og din hukommelse og viden har gang på gang "slået verden med forbavselse og beundring".

Alligevel kunne jeg ikke lade sagen ligge, og i dag har jeg gennemset adskillige hundrede billeder, for jeg kunne selvfølgelig ikke huske hvornår, det var, at jeg var på stedet og fotograferede FJ-reminiscenser. Det viste sig at være den 4. maj 2009 ved 17-tiden, hvor jeg tog disse billeder af spor med skruehuller midt på svellerne, hidrørende fra den da længst fjernede 3. skinne ...

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Især det sidste billede er interessant, thi det viser udkørslen mod Faxe Ladeplads og dermed det samme sporskifte, som på Williams billede, blot præcis 10 år tidligere.

Man har næppe ved sporudskiftningen i 80'erne boret ekstra huller i svellerne, så det sporskifte, som jeg fotograferede i 2009, må være ældre end 1983, hvor smalsporstrafikken ophørte. Og når man sammenligner Williams og mit billede, kan der næppe være tvivl om, at sporskiftet stadig er det samme, blot er svellerne skiftet i mellemtiden, nu til sveller uden skruehuller midt mellem skinnerne. Og dermed kan vi vist godt gå ud fra, at de tvangsskinner, som William undrede sig over, altså vitterligt hidrører fra 3-skinnesporet.

Jeg beklager, Niels, at jeg altså ikke kunne lade sagen ligge, og jeg håber ikke, at du betragter dette indlæg som forsøg på karaktermord ;-)

Husk, hvad vi vist har fastslået tidligere - også i dette seriøse forum: "Erare humanum est" :-D

Mh - og forsat god weekend
LH


PS: Jeg har i øvrigt en svag erindring om, at jeg en gang for flere år siden i dette forum eller ovre i "lømmelstuen" har vist et billede fra mit besøg i Faxe S i maj 2009 som "gættebillede"; det var det gamle stationsgrænsemærke, der da endnu stod - delvist dækket af bevoksning - op ad sporet ind mod fabrikken.

Rest af 3-skinnesporskifte - ja netop

af Niels Munch, 30/1 2021, 20:52 (1455 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg beklager, Niels, at jeg altså ikke kunne lade sagen ligge, og jeg håber ikke, at du betragter dette indlæg som forsøg på karaktermord ;-)

Kære L.H.,

Mange tak, fordi du ikke kunne lade sagen ligge. Karaktermord - tvært imod, så er jeg taknemmelig for at blive mindet om, at en (muligvis) rimelig hukommelse ikke rækker, hvis det er éns viden, hullerne er i.

Østbanens arkiv, som er basis for "min hukommelse før 1985", var ganske dækkende for de moderniseringer, der i tidens løb blev gennemført for de særlige anlægstilskud fra stat, amter og kommuner. Anderledes var det for de partielle forbedringer, som blev gennemført "over driften". Men her nævner litteraturen, at ØSJS efter overtagelsen af Faxe Jernbane gennemførte nogle sporforbedringer på Stubberup-Fakse Lp. Det vil bl.a. også fremgå af de fotos, jeg uploadede tidligere i tråden, hvor vi i 1976 ser grusballast, men i 1979 ser skærver i Stubberup/Fakse S, at her er sket noget.

Jeg tror, vi må henregne bl.a. "vores sporskifte" i stationens sydende til de sporforbedringer, som så under det egentlige spormoderniseringsprojekt ansås som "så nye", at man "lod dem være" - ud over altså at fjerne 3. skinnen.

Må jeg kvittere med dette gamle billede fra Fakse S:

[image]HgJK-tog med OKMJ 14 - ØSJS 7 samt DSB MX 1016 med Bn-stamme, begge som særtog til Fakse Fadølfestival, Fakse S 23.08.1986 (nm).

Bedste hilsener & tak
Niels

Rest af 3-skinnesporskifte - ja netop

af Lars Henning Jensen, 30/1 2021, 20:56 (1455 dage siden) @ Niels Munch

Jeg beklager, Niels, at jeg altså ikke kunne lade sagen ligge, og jeg håber ikke, at du betragter dette indlæg som forsøg på karaktermord ;-)


Kære L.H.,

Mange tak, fordi du ikke kunne lade sagen ligge. Karaktermord - tvært imod, så er jeg taknemmelig for at blive mindet om, at en (muligvis) rimelig hukommelse ikke rækker, hvis det er éns viden, hullerne er i.


Bedste hilsener & tak
Niels


Kære Niels!

Du aner ikke, hvor lettet jeg er ...;-)

Mh
LH

Rest af 3-skinnesporskifte (+3 fotos)

af Niels Munch, 28/1 2021, 23:54 (1457 dage siden) @ Viktoria Skov

Da vi nu er i det historiske forum, skal du have et par "gamle" billeder:

[image]ØSJS Stubberup 17.06.1976 (nm).

Billedet er taget bagud fra "morgenposttoget" til Fakse Ladeplads.

[image]FJ lok 9 med tomt kalktog ank. Stubberup 17.10.1979 (nm).

ØSJS havde pr. 01.01.1977 overtaget strækningssporet mellem Stubberup og Fakse Ladeplads for 1 kr., og i 1983 var det slut med trafikken på 3. skinnen, der forsvandt ved den påfølgende spormodernisering.

Endelig et nyere foto:

[image]Lokaltog LINT '36 i Faxe Syd, 09.03.2016 (nm).


M.v.h.
Niels

Rest af 3-skinnesporskifte

af cslundsten, 29/1 2021, 01:20 (1457 dage siden) @ Viktoria Skov

Mon ikke dette er de sørgelige rester af 3-skinnesporet mellem Fakse syd og Fakse Ladeplads? Bemærk det ekstra sæt tvangskinner.

Der ligger også nogle rester på havnen.

Mvh
Carsten Lundsten

Rest af 3-skinnesporskifte

af Steen Larsen, Søborg DK, 29/1 2021, 21:02 (1456 dage siden) @ Viktoria Skov

Her et ikke photoshoppet billede af FJ9 (Scoema 3674) i Stubberup 1975.

[image]

Iflg bogen "Omkring Faxe Jernbane 1864-1982", blev lokomotivet solgt i 1983 til en tysk entreprenør i Mali og igen videre i 1990 til en anden entreprenør i Senegal.
Er der mon nogen der kender yderligere til lokomotivets skæbne i Afrika eller sågar har billeder fra dets udenlandsophold?

Mvh
Steen

Rest af 3-skinnesporskifte

af Niels Munch, 29/1 2021, 22:28 (1456 dage siden) @ Steen Larsen
redigeret af Niels Munch, 29/1 2021, 22:46

Hej Steen,

Tak for foto!

Loket med kasketskyggerne over gavlvinduerne er FJ nr. 8, som havnede på Borkum, se: https://www.inselbahn.de/index.php?nav=1000047&lang=1&id=13583&action=portrait . Nr. 8 har desuden gitter i motorlågerne samt "lodret" sidevindue, hvor FJ nr. 9 har gæller i motorlågerne og "liggende" sidevindue. Se evt. https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=45772 .

Edit: Der var faktisk et foto fra Mali her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=38736 .


M.v.h.
Niels

Rest af 3-skinnesporskifte

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/1 2021, 13:01 (1456 dage siden) @ Viktoria Skov

Hej alle forumdeltagere

Fakse Ladeplads 1. August 1983.

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak