Varmeapparat og eller kakkelovn litra Eh?

af Steffen Dresler, 28/1 2021, 20:16 (1442 dage siden)

Godaften

Der er meget jeg ikke forstår og i dette tilfælde at læse og forstå DRM I 1941 samt tillæg til DRM I. I dette tilfælde vedr. Pakvognen litra Eh. Jeg har før spurgt om indvendige farver og fik den bedste hjælp i dette forum, tak igen.

Jeg er jo blevet lidt nysgerrig over denne vogn og læste bl.a hvad der er skrevet i TpT bog , ”DSB post- og rejsegodsvogne 1945-1969 Litra D og E”. Der er en god beskrivelse af både plade som teak, fine skemaer over udstyr og hvilket nr. o.s.v. Der står bl.a. at flere vogne fik kakkelovn, bl.a. a.h.t. en kommende brug som togførervogn, da man sikkert ikke altid kunne regne med at vognen var tilkoblet lige op til maskinen.

Det betyder jo at vognen fra begyndelsen må have haft en varmeledning, så den kunne fødes fra lokomotivet hvis tilkoblet direkte hertil, eller inde i eller slut i en stamme, hvis vognmateriellet altså havde varmeledning. Det var enten et højtryksvarmeapparat, senere tilsyneladende udskiftet med lavtryksvarmeapparat type Westinghouse.

Nu kommer så dér, hvor jeg ikke forstår DRM og DRM tillæg (1941-1960). Der er intet nævnt at vognene havde varmeapparat undtaget på oversigtstegningen i DRM. Der er i Tillæg nævnt bl.a. dør i gavl med overgangsplade, TB, brummerledning, styreledning A+B, egenbelysning og indbygning af kakkelovn mv.

MEN, blev varmeapparatet fjernet ved indbygning af kakkelovnen eller havde vogne med der fik kakkelovn BÅDE dette samt varmeapparat?? Hvis ikke må det jo betyde, at vognene hele tiden havde varmeapparat?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak