Avatar

Østrup 2020

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/1 2021, 13:11 (1458 dage siden)

Hermed en serie billeder fra Østrup anno 2020.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Østrup 2020

af Børge Sundahl, 28/1 2021, 22:13 (1457 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når jeg ser Østrup station mindes jeg min afløsning der den 24. december 1959.
Se udsnittet af min afløserbog
[image]

Som det ses skulle jeg hjem med tog 886, men toget fra Hobro, der skulle krydse med 886 i
Aars var forsinket, så krydsningen blev forlagt til Østrup.
Hvad gjorde jeg så, når jeg skulle hjem med 886.
Ja dengang kunne alting næsten lade sig gøre, toget mod Løgstør blev først sendt af sted.
Derefter tog jeg med 886, efter aftale med togføreren og Aars og Aalestrup station.
Ekstraarbejderen der var tjenestegørende i Østrup klarede resten med retstilling af sporskifter m m..

Hjem kom jeg, så juleaften var reddet.
Børge

Østrup 2020

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/1 2021, 16:42 (1456 dage siden) @ Børge Sundahl

Når jeg ser Østrup station mindes jeg min afløsning der den 24. december 1959.
Se udsnittet af min afløserbog
[image]

Som det ses skulle jeg hjem med tog 886, men toget fra Hobro, der skulle krydse med 886 i
Aars var forsinket, så krydsningen blev forlagt til Østrup.
Hvad gjorde jeg så, når jeg skulle hjem med 886.
Ja dengang kunne alting næsten lade sig gøre, toget mod Løgstør blev først sendt af sted.
Derefter tog jeg med 886, efter aftale med togføreren og Aars og Aalestrup station.
Ekstraarbejderen der var tjenestegørende i Østrup klarede resten med retstilling af sporskifter m m..

Hjem kom jeg, så juleaften var reddet.
Børge


.
------
.

Hej Børge.

Det lyder som lidt af det samme, som skete i Svebølle i sommeren/efteråret 1956:

Afløserne havde ofte transportproblemer -når de ikke var så "heldige" at have bil, og da det var de færreste afløsere, der havde den store lyst til at overnatte på stationen, blev der udfoldet megen kreativitet for at klare disse problemer.

På eftermiddags/-aftenvagterne kunne den ”faste” afløser f. eks. ofte få stationens trafikekspedient eller måske endda forstanderen til -fridag eller ej- at komme ind og ”tage det sidste tog”. Hvad gør man ikke, --begge parter kunne få brug for, selv en dag at få brug for hjælp. Der var dog også nogle, der ikke var så heldigt stillede, og de måtte så benytte deres kreative evner, -og det gjorde de så ! ! !

Som oftest var de ”løse” afløsere bosiddende i København eller omegn, og de ville derfor meget gerne med sidste tog mod København. Én af mulighederne for dem bestod i, at de i god tid før tjenestens afslutning, sørgede for, at alt var ordnet og parat til overtagelse af efterfølgeren næste morgen.

Når nabostationen, dvs. Værslev så afmeldte (meldte afsendelse af) sidste tog mod København, måtte han i en fart, se at få klaret de sidste sager, der ikke kunne klares på forhånd, dvs. sælge de sidste billetter, sætte pengekassen i pengeskabet, og aflåse stationen. I den mørke del af året skulle det elektriske lys i ventesalen m.v. også slukkes.

Allerede tidligere på aftenen havde han truffet en aftale med den anden nabostation, Jyderup, om at han gerne ville med dette sidste tog. Det blev som regel accepteret i god forståelse -man hjalp hinanden-, - de havde jo også været afløsere engang. Nu blev toget så afmeldt videre til Jyderup, og sporskifterne blev stille til spor 2, ”ret igennem” / dvs. gennemkørselssporet /-togvejen. Dette spor var det mest lige spor gennem stationen, og dermed det spor, hvori evt. gennemkørende tog kunne køre hurtigst. Indkørselssignalerne blev i begge ender af stationen blev stillet på gennemkørsel, og der blev tændt lys i trekantsignalet ”Stationen ubetjent”, i daglig tale kaldet ”juletræet”. Herved blev stationens telefoner og telegrafapparat afbrudt –i overensstemmelse med reglementerne. Stationen var nu ”lukket” i sikkerhedsmæssig henseende, og deltog ikke længere i togenes ekspedition, men samtidig fratoges afløseren muligheden for at tilbagemelde togets ankomst til Værslev st.

Dette havde afløseren dog allerede også fundet en løsning på.

Stationen var lukket og slukket og de eventuelle rejsende havde købt og betalt deres billetter. Afløseren kunne herefter i ro og mag sætte sig ud på en af bænkene på perronen og evt. -alt efter årstiden- nyde den sidste aftensol.

Når toget nu rullede ind på stationens på perron 2 (spor 2), var afløseren derfor allerede klar på sin bænk foran stationsbygningen, og herfra kunne han så, ved hjælp af den her ophængte bedriftværnstelefon (der altid skulle være tilsluttet strækningens linietelefon - også udenfor stationens åbningstid), foretage tilbagemeldingen til Værslev. Hurtigt satte han togføreren ind i situationen –hvorfor han ikke fik en ”normal” afgang med stationens ”spejlæg”- og toget kunne afgå. Ved ankomsten til Jyderup blev denne stations tilbagemelding til Svebølle erstattet af et vink fra afløseren i toget, til stationsbestyreren på perronen, således som de allerede havde aftalt.

Sikkerhedsmæssigt var der vel egentlig ikke foretaget noget, der på nogen måde bragte sikkerheden i fare. Det eneste var måske, at stationens telegrafjournal over alle sikkerhedsmæssige meldinger, med hensyn til tilbagemeldinger, var ført på forhånd, -- ”på forventet efterbevilling”.

---

Fortsættes i nyt indlæg pga. for mange tegn

Østrup 2020

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/1 2021, 16:45 (1456 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fortsættelse af indlægget ovenfor:

. . .


Dette kunne man måske kalde ”sommerversionen”, således at forstå, at den tilsvarende operation var lidt mere besværlig i vinterhalvåret, fordi der på denne årstid skulle slukkes lys alle steder på stationen, og det kunne være svært at nå det hele, uden ligefrem at skulle ”smide” de evt. ventende passagerer ud af ventesalen, inden toget ankom. Det efterfølgende kunne derfor være en ekstra lille ”krølle” på ovenstående "sommerversion". Selv har jeg ikke set det udført, det var et overstået kapitel, da jeg kom til stationen, men det fremgik endnu med al tydelighed, når man kastede et blik på stationens 220v el-tavle.

Når alle de ovenstående ”manøvrer” var foretaget, og der kun manglede at slukke lyset rundt omkring, fandt en kvik afløser på den mulighed, at han på én gang og fra ét sted –el-tavlen- kunne afbryde alle de aktuelle "lokale"-afbrydere for lyset. Herefter fortsatte ”øvelsen” som ovenfor beskrevet.


Næste morgen.

Her skal man forestille sig, at afløserens efterfølger (og det var den aktuelle morgen stationsforstanderen) komme ud på perronen fra ”privaten”, og i morgenmørket gå hen til adgangsdøren til ventesalene. Her låste han sig –som vanligt- ind i gennemgangen ved ventesalen for rygere. Som han plejer, trykkede han på kontakten for at tænde lyset. Intet skete ! ! ! ”Nå, --der er nok gået en pære”, kan man forestille sig, at han har tænkt, idet han i mørket fortsatte hen til kontakten for lyset i ventesalen for ikke-rygere, for at tænde lyset dér. Samme resultat ! ! ! I mørket måtte han finde vej gennem den større ventesal for rygere, for at finde døren til stationskontoret og postekspeditionen. Også her kunne han konstatere at lyset ikke tændte. Med andre ord: ”Der må være sprunget en sikring”. I mørket famler han sig vej hen til el-tavlen, blot for at konstatere, at der ikke er andet i vejen end, at afløseren havde ”vippet” alle tavlens lys-afbrydere ! ! !

”De satans afløsere”, har han helt sikkert mumlet for sig selv, (det var hans standardbemærkning i sådanne situationer om trafikelever og afløsere). Dette må der sættes en stopper for.

Efter ekspeditionen af morgentogene og den normale sortering af dagens post / aviser til de fire postbude, og disse er sendt ud på deres ruter, var der tid til at se nærmere på morgenens hændelse. Ved ca. otte-tiden gik forstanderen normalt ind i privaten for at indtage sin morgenmad/-kaffe, og en lille halv time efter kom han så tilbage igen. Denne morgen har han benyttet lejligheden til at hente sin lille håndboremaskine og et 1,5 mm bor. Med boremaskinen borede han i formiddagens løb et hul i knebelen på alle de aktueller lys-afbrydere, hvorefter han –med lidt af postvæsenets plombetråd gennem hullerne- bandt plombetråden et par gange rundt om sikringerne, og derved fik lukket for den mulighed. ”Så, --nu sker det ikke igen.”

Om eftermiddagen er afløseren så kommet igen, og har tænkt sit ved synet af af el-tavlen og afbryderne. (Stik mod alle "regler" har stationsforstanderen sikkert ikke nævnt noget -- det plejede han eller ikke at undlade.) Afløserens lyst til at komme hjem snarest efter tjenestens ophør, har næppe været mindre end dagen før, og han havde da ca. otte timer til at finde på en løsning. Så da vagten var slut -- stort set samme procedure som aftenen før ! ! !


Næste morgen kom så forstanderen -formentlig med et "sejrssikkert” smil på læben- og låste sig ind i gennemgangen, trykkede på kontakten, og . . . Alt forblev mørke ! ! ! Hen til den lille ventesal (ikke-røg). Det samme her ! ! ! ”De satans afløsere.” På vejen gennem den mørkelagte station, har han sikkert spekuleret på, hvordan afløseren havde klaret det denne gang, --afbryde kontakterne kunne han jo ikke.

Vel ankommet -gennem nattemørket- til el-tavlen, kunne forstanderen så konstatere, at afløseren ganske enkelt blot havde drejet alle sikringer en omgang eller to. ”Keine hekserei.” Efter danne dags morgenkaffe, blev alle plombetrådene ført ud over ”forsiden” af sikringerne, hvorefter de -med lidt af postvæsenets røde lak til forsegling af postsække med værdiforsendelser o. l.- blev forseglet, så de var umulige at dreje. Herefter holdt denne ”legen katten efter musen” formentlig op, men som nævnt kunne resultatet stadig ses, nogle år efter.

------

Ærgerligt, at man ikke dengang tænkte på at tage et fotografi af tavlen. Ved genvisitten i 2001, var tavlen for længst fjernet, og hele stationens indre –incl. stationskontor og signalhus var lavet om til medborgerlige formål og genbrugsforretning.

Erik V
www.evp.dk

.

Avatar

Var: Østrup 2020 - Eltavler stationskontorer

af T. Rithmester @, Struer, 29/1 2021, 19:41 (1456 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Ærgerligt, at man ikke dengang tænkte på at tage et fotografi af tavlen. Ved genvisitten i 2001, var tavlen for længst fjernet, og hele stationens indre –incl. stationskontor og signalhus var lavet om til medborgerlige formål og genbrugsforretning.


Kære Erik

Tavler som disse ?

[image]Eltavle, Vrangstrup station. 20. oktober 2015 (tdr)

[image]Eltavle, Tvingstrup station. 1. april 2013 (tdr)

[image]Afbrydere på eltavle, Tvingstrup station. 1. april 2013 (tdr)

Var: Østrup 2020 - Eltavler stationskontorer

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/1 2021, 12:07 (1456 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas.

Det er 65 år siden -- tilgiv mig -- "tavlen"s udseende står ikke lysende klart længere, men det var kun en ganske lille en af slagsen, måske med en eller et par af de små 220v-kontakter lige nedenunder på den "plads", jeg har medtaget på billedudsnittet.[image]

Når man kom fra perronen ind i stationskontoret, skete det ofte gennem den lille dør til signalhuset.
[image]
Svebølle signalhus og stationskontor tegnet efter fotos og hukommelsen. ---^
El-tavlen var anbragt i hjørnet hjørner mod rejsegodset/perronen i almindelig, passende "nå-højde", og var således noget af det første man så, når man trådte ind i kontoret fra signalhuset.

Bedriftværnstelefonen og bænken var i øvrigt anbragt på/ved muren lige udenfor telefonen og telegrafapparatet.

Erik V.
www.evp.dk

.

Østrup 2004

af Skott, Skanderborg, 29/1 2021, 18:20 (1456 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vældig fine billeder. Stationen har da fået en god overhaling :)
Jeg kan supplere med nogle, jeg tog i 2004.
Jeg besluttede mig for at besøge stationen inden, de fik revet sporene op.

Håber I kan bruge dem:
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak