Hjælp, farver indvendig i litra Ec(o) og Eh
Kære alle.
Inden læsning, det er med vilje dette opslag kommer her og ikke på ”Signalpostens forum”, da jeg skønner svarmulighederne bedre her.
Jeg pusler med – her i vinterperioden og det andet unævnelige – også med bygning/samling i en større størrelse (1:32 spor 1) af nogle DSB pak- og rejsegodsvogne i epoke III, her litra Ec(o) og Eh(a). Det er jo en stor størrelse, så det indre ses tydeligt og skal jo derfor gøres til genstand for flere detaljer end i f. eks. størrelserne H0 eller mindre, bl.a. farver. I størrelse H0 er et da heldigvis fra fabrikanternes side også blevet gjort til genstand for flere detaljer og farver end før, næsten tom skal.
Udvendigt er jeg slet ikke i tvivl om farver og beskriftning, men indvendigt er jeg. Der står ikke noget i 1929 betænkningen samt i den litteratur jeg har om vogne (BB og TpT). Der er dog hjælp at hente ”Tekniske betingelser for levering af Vogne” (ISBN 87-87499-15-0, en PTN særudgivelse), hvori er anført vedr. Baggage- og Godsvogne, ”Ferniseres 3 gange og lakeres en gang, jerndele males en lys farve der svarer til træets kulør. Postkontorer males Ahorn, loft hvide, postpakrum vægge, loft og alt inventar lys perlegrå farve og lakeres”.
Selvom jeg har kørt, siddet (med benene ud af døren hvilende på dørtrinnet i bedste Vietnam-helikopter stil, fy, fy skamme) og gået rundt i en Eco, kan jeg simpelthen ikke huske farven indvendigt, hverken i rejsegodsrummert eller den aflukkede kupe. Litra Eh har jeg kun set udefra (henstillede), ikke veterantog!
- Vedr. ECO mener jeg på baggrund af bl.a. billeder på ”jernbanekilder”, at rejsegodsrummet er gråt (perlegrå) og den aflukkede kupe Ahorn (gullig).
- Vedr. Eh – hvis ”reglen” fra Eco fortsættes er ”Jernbanegodsrummet" (jf DRM) gråt, det samme Toldgodsrummet op til gavlen. Bremsekupeen med posthylder Ahorn (gullig).
Er dette en korrekt antagelse og hvis nej, kan nogen hjælpe?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler