Avatar

LJ afdelingsvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/1 2021, 16:57 (1450 dage siden)

I en LJ Driftsmatrielfortegnelse fra 1961 har jeg fundet følgende:

[image]

I databasen har jeg følgende:

101: Murervogn. Akselafstand 3,66 m. Ombygget før 1960 fra LJ La 102.

102: Tømrervogn. Akselafstand 6 m. Ombygget 1961 fra LJ Ce 74.

89: Afdelingsvogn. Akselafstand 4,2 m.

Vogn 73 mangler i databasen.

-----------------------------------

Skal det forstås således, at der skete følgende i perioden 1961-66:
Vogn 101 blev omnummereret til 102.
Vogn 102 blev omnummereret til 73.
Der kom en ny vogn 101 - hvorfra?
Hvor kom vogn 89 fra?

Avatar

LJ afdelingsvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/1 2021, 17:45 (1450 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Nå, ved at nørde videre fandt jeg alligevel vogn 73 i databasen: LJ Ce 73.
Den er angivet i driftsmaterielfortegnelsen til at være udrangeret i 1966, så det må være året, hvor den blev ombygget til Tømrervogn 73.

Avatar

LJ afdelingsvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/1 2021, 19:03 (1450 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Nå, ved at nørde videre fandt jeg alligevel vogn 73 i databasen: LJ Ce 73.
Den er angivet i driftsmaterielfortegnelsen til at være udrangeret i 1966, så det må være året, hvor den blev ombygget til Tømrervogn 73.

Det giver god mening. :-)

Avatar

LJ afdelingsvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/1 2021, 13:15 (1448 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Så fandt jeg vogn 89! Det er selvfølgelig MBJ EC 89, der omkring 1960 blev til LJ E 68 og i 1963 overgik til LJ´s baneafdeling som Svejsevogn 89.

Avatar

LJ afdelingsvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/1 2021, 12:08 (1447 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Her er to billeder af vogn 102 og de synes ikke umiddelbart at være ens...

[image]

[image]

Avatar

LJ afdelingsvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/1 2021, 12:14 (1447 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Her er to billeder af vogn 102 og de synes ikke umiddelbart at være ens...

[image]

[image]

Hejsa,

Den øverste må være en lukket afdelingsvogn til sindssyge transporter.... :-P

(duk og pist-væk)

Avatar

LJ afdelingsvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/1 2021, 12:18 (1447 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Her er to billeder af vogn 102 og de synes ikke umiddelbart at være ens...

[image]

[image]

Murervogn LA 102 foroven og Tømrervogn Q? 102 forneden, inden den fik nr. 73.

LJ afdelingsvogne (+1 foto)

af Niels Munch, 24/1 2021, 13:01 (1447 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Hej Tommy,

Iflg. mine notater blev LA 102 til "Murervogn 101" ved "det store cirkus" o. 1960.

Og CE 74, der i forvejen var Tømrervogn, blev til "Tømrervogn 102", hvilket alt stemmer med din database.

[image]LJ CE 74 som "Tømrervogn" i Maribo 08.1959 (nm).

Hvad der evt. senere måtte være sket af omnummereringer, har jeg ikke styr på.

LJ CE-vogne havde vi i øvrigt i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=678 .


M.v.h.
Niels

LJ afdelingsvogne (4 fotos mere)

af Niels Munch, 24/1 2021, 13:36 (1447 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej igen,

Lidt af forvirringen kan måske skyldes, at anvendelsen som "Tømrervogn" synes at skifte fra nr. 102/ex CE 74 til ex CE 73 (man havde næppe brug for 2 "Tømrervogne"?):

[image]LJ Tømrervogn QS 102/ex CE 74 i Nakskov 1967 (Preben Nørgaard).

[image]LJ CE 73 beskiltet "Tømrervogn" i Nakskov 1967 (Preben Nørgaard).

Nogle år senere fotograferede jeg begge vogne, som næppe havde rullet mange meter i mellemtiden:

[image]LJ tidl. CE 73 og CE 74 i Nakskov, 18.06.1976 (nm).

Afslutningsvis CE 73, som ved "det store cirkus" o. 1960 var forblevet "personvogn":

[image]LJ CE 73 i Nakskov 08.1964 (nm).

M.v.h.
Niels

Indsend billeder
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak