Avatar

Orehoved-Nykøbing Falster

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2013, 23:53 (4335 dage siden)

Man bliver lidt mere vidende hver dag. Måske.

Nu til aften sad jeg og bladrede i en gammel årsberetning fra DSB og stødte på den - for mig - pudsige oplysning - at staten overtog strækningen Orehoved-Nykøbing Falster 1. juli 1954.

Jeg troede ellers, at jeg havde nogenlunde styr på, hvilke privatbanestrækninger, staten havde overtaget i årenes løb. Men denne oplysning var ny for mig.

Lidt hurtig "gurglen" fandt frem til dette:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=51269

Måske skyldes min uvidenhed, at der aldrig er blevet skrevet et "værk" om Sydbanen og "forlængelsen" til Gedser? Jeg har "kun" Ole-Christian Munk Plums "hæfte" på 20 sider i mit arkiv. Eller måske skyldes det snarere, at mit arkiv indenfor privatbanemonografier lader meget tilbage at ønske og at mit kendskab til f.eks. Lollandsbanen er yderst begrænset;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Orehoved-Nykøbing Falster

af re20000, 8/2 2013, 00:16 (4335 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var ikke Lollandsbanen. Det var det Lolland-Falsterske Jerbaneselskab, Hvor Tietgen var en af hovedmændene. Jeg mener at huske at der bl.a. stod lidt om det i Dyhrs erindringer (Jernbaneliv VI-- et herligt slag i bolledejen, som enhver politiker og transportminister burde læse!)

Nold

Orehoved-Nykøbing Falster

af Anders Madsen, 8/2 2013, 17:03 (4335 dage siden) @ re20000

Der skete flere ændringer ved banen i 1954, da banens økonomi var slemt tilredt. Udover at Det Lolland-Falsterske Jernbane-selskab pr. 1. juli 1954 omdannes til aktieselskabet Lollandsbanen, efter en faretruende overtagelse af Statsbanerne, fik banen også ny direktør i Søren D. Brandt.

I øvrigt afholdte Det Lolland-Falsterske Jernbane-selskab alle sine generalforsamlinger i Nygade i København frem til 1954, hvorefter det foregik på Lolland efter krav fra personalet. I parentes bemærket afholdte Gedser Jernbaneselskab også sine generalforsamlinger i de samme lokaler som Det Lolland-Falsterske Jernbane-selskab, selvom banen var bortforpagtet til DSB, ligesom Falsterbanen.

Orehoved-Nykøbing Falster

af cm, 8/2 2013, 17:38 (4335 dage siden) @ re20000

I "Stormogulen C.F.Tietgen -en finansmand, hans Imperium og hans tid" af Ole Lange ISBN 87-0205278-4, side 370 står der:

"For at redde stumperne af Krönke-projektet og de allerede investerede millioner måtte Tietgen og Privatbanken etablere Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab som en lokalbane.Forinden havde Tietgen sammen med lensgreve E.C.Knuth, Knuthenborg, fået koncession på en lokalbane Maribo-Bandholm som åbnede i november 1869. Derefter engagerede han sig i Falsterbanen Orehoved-Nykøbing og gik videre med udbygningen af det lokale banenet Nykøbing-Nakskov og Maribo-Rødby i 1872-73. Bygningen af en jernbanebro over Guldborgsund blev indledt og færdiggjort 1875. Det blev basis for dannelsen af Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1. juli 1874 med en aktiekapital, der kom op på godt 6 mio. kr. - igen med Tietgen som formand for bestyrelsen. Kapitalen blev i 1880 forøget med 400.000 kr. efter bygningen af broen over Guldborgsund. Driften kunne ikke bære forrentningen af anlægskapitalen med de 1,6-2 pct, der blev udbetalt frem til 1884. Derefter bidrog staten med det garanterede udbytte til aktionærerne."

mvh
Chr

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak