Specialvogn 165-166
De nævnte specialvogne var Brovogne, undervogne af et par PC-vogne.
Hvad blev de i grunden brugt til og har nogen billeder af dem?
Børge
De nævnte specialvogne var Brovogne, undervogne af et par PC-vogne.
Hvad blev de i grunden brugt til og har nogen billeder af dem?
Børge
De nævnte specialvogne var Brovogne, undervogne af et par PC-vogne.
Hvad blev de i grunden brugt til og har nogen billeder af dem?
Hej Børge,
EVP har lidt nede på sin side http://evp.dk/index.php?page=godsekspeditionen beskrevet anvendelsen af Brovogne på Gb.
Et andet eksempel er en ex HJ-vogn: http://www.toppsmagic.dk/drm/g59/hj1959p.htm .
M.v.h.
Niels
Tak vor svar
Blev de ikke brugt i omlade/læssehallen for stykgods på Gb - så der kunne køre med gaffeltruchs fra den ene til den anden læsseperron?
Blev de ikke brugt i omlade/læssehallen for stykgods på Gb - så der kunne køre med gaffeltruchs fra den ene til den anden læsseperron?
EVP har lidt nede på sin side http://evp.dk/index.php?page=godsekspeditionen beskrevet anvendelsen af Brovogne på Gb.
Godaften
Kan egentligt godt forstå, at der er lidt forvirring omkring den nævnte ”Brovogn”, da det jo i princippet bare en en vogn med et fladt dæk, placeret mellem to perroner og hvor man kan køre over fra den ene perron og til den anden. Man bruger vognen som ”en bro”.
Så har vi ”Brovægtsvogn”, der anvendtes til at prøveveje/justere der forskellige ”brovægte” der fandtes på stationerne til vejning af godsvogne for last.
Endelig ”Broprøvevogne” der anvendtes til jernbanebroer for afprøvning og kontrol af broernes tilstand med hensyn til den tilladte bærende vægt og for at se om broen holdt til de lovede tolerancer metermæssigt og generelt vægtmæssigt. Før disse anvendtes et eller flere lokomotiver. Ved afprøvning af broerne var det ikke kun det stationere tryk, men også det dynamiske (under kørsel).
Og så er der jo endelig ”Færgevognene”, der jo intet som helst har med ovenstående at gøre, og dog næsten med modsat fortegn. Færgevognene anvendtes mellem lokomotiv og vogne på færgen, for at lokomotivets vægt ikke skulle beskadige ”broklappen” mellem landfæste og færge. Altså alligevel meget med vægt at gøre.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Godaften
Kan egentligt godt forstå, at der er lidt forvirring omkring den nævnte ”Brovogn”, da det jo i princippet bare en en vogn med et fladt dæk, placeret mellem to perroner og hvor man kan køre over fra den ene perron og til den anden. Man bruger vognen som ”en bro”.
Så har vi ”Brovægtsvogn”, der anvendtes til at prøveveje/justere der forskellige ”brovægte” der fandtes på stationerne til vejning af godsvogne for last.
Endelig ”Broprøvevogne” der anvendtes til jernbanebroer for afprøvning og kontrol af broernes tilstand med hensyn til den tilladte bærende vægt og for at se om broen holdt til de lovede tolerancer metermæssigt og generelt vægtmæssigt. Før disse anvendtes et eller flere lokomotiver. Ved afprøvning af broerne var det ikke kun det stationere tryk, men også det dynamiske (under kørsel).
I en alder af ca 8 læste jeg i en bog om en Brovægtsprøvevogn og så et billed af den. Jeg havde indtil da bygget nogle broer af Lego, hvoraf den pæneste drattede sammen da der kørte et tog over første gang. Så kunne det vel også ske for andre...
Det var nogle scenarier der udspillede sig for mig med jernbanefolk der på behørig afstand iaggtog hvordan en dyrpsvedende lokomotivfører rystende trillede den vogn ud på en nybygget bro, i håb om at den måtte klare belastningen.
Jeg er siden blevet bekendt med den korrekte brug af disse vogne.
Det var nogle scenarier der udspillede sig for mig med jernbanefolk der på behørig afstand iaggtog hvordan en dyrpsvedende lokomotivfører rystende trillede den vogn ud på en nybygget bro, i håb om at den måtte klare belastningen.
Det er så her, at det kunne være godt med en række færgevogne
Der dukkede et billede op:
Billedet er nr. 4/83 af denne serie https://arkiv.dk/vis/954246 - Nyborg Lokalhistoriske Arkiv nummer V444. "Klikbart".
Fra venstre ses Brovægts-Prøvevogn Nr. 3, dernæst Brovægts-Prøvevogn Nr. 1 og endelig Brovægts-Prøvevogn Nr. 2 (med bremsehus).
Bag de indbyggede links gemmer sig oprindelse og øvr. data. Der var flere Brovægts-Prøvevogne med samme nr., men jeg mener at have ramt rigtigt.
Nr. 1, en ex BS-tender, blev angiveligt udrangeret allerede 1907; dette kan give et fingerpeg om det udaterede billedes alder.
Bedste hilsener
Niels
Så har vi ”Brovægtsvogn”, der anvendtes til at prøveveje/justere der forskellige ”brovægte” der fandtes på stationerne til vejning af godsvogne for last.
Det er sådanne Brovægts-Prøvevogne, der ses på tråd-fotoet. Det var i gamle dage en til tider god økonomisk ekstratjans for stationsforstandere et være udnævnt til Kgl. vejer, måler og vrager. Mål og vægt skulle stemme og være pålidelige, så der ikke mellem de handlende indbyrdes blev svindlet med tallene. Det sørgede autoriterne - i jernbanens tilfælde DSB - så for.
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
Læs mere