Den sidste sporvogn
Hejsa,
Den meget produktive og velskrivende lokalhistoriker Dines Bogø har netop "begået" en hyggelig artikel om den sidste sporvogn i København, som hermed være anbefalet (artiklen, altså).
Hejsa,
Den meget produktive og velskrivende lokalhistoriker Dines Bogø har netop "begået" en hyggelig artikel om den sidste sporvogn i København, som hermed være anbefalet (artiklen, altså).
Dines Bogø er i øvrigt et kæmpe aktiv for lokalhistorien herude på Udkantsamager, p.t. som næstformand i Dragør Lokalhistoriske Forening.
M.v.h.
Niels
Kjempefin artikkel! Jeg har kost meg med både tekst og bilder.
Jeg så forresten en gammel kjenning på et av bildene, nemlig KS nr. 575 som vi, sammen med tilhenger nr. 1578, hadde gleden av å se i jubileumskortesjen for 100 år elektrisk sporvei i Norden i Oslo 4. juni 1994 (Ja, tro det eller ei, men Oslo, eller Christiania som byen het den gangen, var faktisk den første nordiske byen som fikk elektrisk sporvei!):
For anledningen var den københavnske trolleystangen byttet ut med en mer moderne pantograf, da det ikke er mulig å kjøre med trolleystang på Oslos kontaktledning.
Flere bilder av 575/1578 i jubileumskortesjen her, sammen med andre gjester fra inn- og utland - og lengre oppe på siden et godt utvalg osloske veteransporvogner.
Kjempefin artikkel! Jeg har kost meg med både tekst og bilder.
Jeg så forresten en gammel kjenning på et av bildene, nemlig KS nr. 575 som vi, sammen med tilhenger nr. 1578, hadde gleden av å se i jubileumskortesjen for 100 år elektrisk sporvei i Norden i Oslo 4. juni 1994 (Ja, tro det eller ei, men Oslo, eller Christiania som byen het den gangen, var faktisk den første nordiske byen som fikk elektrisk sporvei!):
For anledningen var den københavnske trolleystangen byttet ut med en mer moderne pantograf, da det ikke er mulig å kjøre med trolleystang på Oslos kontaktledning.
Flere bilder av 575/1578 i jubileumskortesjen her, sammen med andre gjester fra inn- og utland - og lengre oppe på siden et godt utvalg osloske veteransporvogner.
Hej Eyolf,
Tak for en fin beretning om det danske besøg i Oslo. Det glæder mig, at du synes om min ven Dines' artikel.
Med venlig hilsen
Mrten
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs merePå Sporet Af 2022. Pris 240 kr.
Læs mere