Lidt pølsesnak
2 hurtige spørgsmål!!
Hvordan blev pølserne i BK vognen - vogn 13 - varmet? El eller gas?
Hvem var leverandøren?
Ellers god dag derude
af D 960, 7/1 2021, 09:32 (1464 dage siden)
2 hurtige spørgsmål!!
Hvordan blev pølserne i BK vognen - vogn 13 - varmet? El eller gas?
Hvem var leverandøren?
Ellers god dag derude
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2021, 09:57 (1464 dage siden) @ D 960
2 hurtige spørgsmål!!
Hvordan blev pølserne i BK vognen - vogn 13 - varmet? El eller gas?
Hvem var leverandøren?
Ellers god dag derude
Hejsa,
De blev varmet i en 220 V elektrisk pølsevarmer. Om leverandøren var Steff-Houlberg, Tulip, Gjøl eller en helt fjerde, ved jeg ikke.
af Steffen Dresler, 7/1 2021, 10:43 (1464 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
STEFF-Houlberg selvfølgelig!!
Se dette link, hvor man kan skimte navnet på "opslagstavlen".
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=51118
Med venlig hilsen
Steffen Dresler, ivrig forbruger i sin tid af udvalget i kiosker og restauranter på DSB etablissementer .
NB: Havde dog svært ved at synes at en pølse serveret fra en termokande med varmt vand måske var lige i overkanten!!!
af Krabsen, 7/1 2021, 10:49 (1464 dage siden) @ Steffen Dresler
NB: Havde dog svært ved at synes at en pølse serveret fra en termokande med varmt vand måske var lige i overkanten!!!
Mangler der ikke en negation her?
af Steffen Dresler, 7/1 2021, 11:24 (1464 dage siden) @ Krabsen
Næ, jeg forstår det udmærket
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Krabsen, 7/1 2021, 11:42 (1464 dage siden) @ Steffen Dresler
Næ, jeg forstår det udmærket
<pindehuggeri>
Så du syntes ikke, at det var lige i overkanten at opbevare pølser i termokander? (som er det du skriver )
</pindehuggeri>
Jeg har en gang i en spejderhytte varmet tomatsuppe i en vandkedel på brændekomfuret, men i bakspejlets glasklare lys var det nok lidt i overkanten...
af Steffen Dresler, 7/1 2021, 12:27 (1464 dage siden) @ Krabsen
Kære Krebs
Jeg synes det er pindehuggeri og i overkanten af hvad denne side skal bruges til. Og det er efter min mening ikke at diskuterer grammatik vedr. et udsagn i en tråd som sikkert forstås af forhåbentlig de fleste
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2021, 21:52 (1463 dage siden) @ Steffen Dresler
STEFF-Houlberg selvfølgelig!!
Se dette link, hvor man kan skimte navnet på "opslagstavlen".
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=51118
Med venlig hilsen
Steffen Dresler, ivrig forbruger i sin tid af udvalget i kiosker og restauranter på DSB etablissementer .
NB: Havde dog svært ved at synes at en pølse serveret fra en termokande med varmt vand måske var lige i overkanten!!!
Naturligvis!
Ad NB. Så længe det ikke var den samme termokande, som 'dessen brugte til at servere din kaffe med, så var det da vel okay? Eller ville du hellere have haft pølserne afkølede?
af MA460, 7/1 2021, 22:53 (1463 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Halløj med jer
Er lige nødt til at korrigere lidt omkring opvarmningen af pølser m.m.:
Litra Bk foregik det ved gas (gasblus under pølsekaret) på samme måde som man kogte vand til at lave kaffe på et andet gasblus.
(Bk har 2 stk. gasflasker placeret i et gas skab under vognen)
Litra Bmk foregik det ved elektrisk 380 volt opvarmet pølsekar. Brygning af kaffe foregik på kaffemaskiner hvor termokanden kunne sættes ind under.
En anden ting er, at det var 2.manden (MA fører) som hjalp stewardessen med at tømme pølsevandet ud af pølsekaret, ligeledes hjalp 2.manden (MA fører)
også med indlæsning af vare gennem vinduet i kiosken på København H.
DJM's Bk 016 er fuldt udstyret med røde kaffekander, beige container, den røde salgsvogn m.m.
kort sagt som den kørte i drift som kioskvogn inden IC3 kom og overtog.
Det samme er Bmk 530 fuldt udstyret med kaffemaskiner, microbølgeovn, varmluftovn og sorte termokander
(da disse kaffemaskiner er identiske med oprindelige på litra MF)
Leverandøren af pølser var Steff Houlberg (naturligvis), brødet kom fra Paaskebrød og dyppelse fra Bähncke i små portionsposer.
Der har skam været flittigt brug af pølsekarret på DJM Bk 016 og Bmk 530 når disse tog har været anvendt.
Da MA toget var køreklart og kørte fast hos DJM i påsken mellem Od-Tp-Od var der salg i kiosken med en medarbejder iført den røde stewardesse uniform
og der blev langet adskillige røde stænger med puder og snask over disken
Og når man havde sat MA toget på plads og afsluttet det, så fik MA føreren naturligvis et par røde stænger med puder og snask
Da IC3 kom blev pølserne opvarmet i en termo stålkande som var designet til formålet.
Man klippede den ene ende op på pølse pakken (som havde 6 stk. pølser i) det der var ret specielt var at Togservice fik disse pakker specielt pakket
da pølserne ikke hang sammen som de jo normalt gør. Når man så havde klippet den ene ende op vippede man posen op i termo stålkanden og fyldte varmt vand i. Så stod de og lunede i 10-15 min hvor man undervejs i opvarmningen udskiftede vandet 2 gange i opvarmningsprocessen.
Herefter var de klar til servering... og blev efterfølgende kasseret hvis de ikke blev solgt.
(knækkes over på midten og ilægges i en klar pose med klister markat "KASSERET" påklæbet)
Mange hilsner
Dennis D
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2021, 23:09 (1463 dage siden) @ MA460
Halløj med jer
Er lige nødt til at korrigere lidt omkring opvarmningen af pølser m.m.:
Litra Bk foregik det ved gas (gasblus under pølsekaret) på samme måde som man kogte vand til at lave kaffe på et andet gasblus.
(Bk har 2 stk. gasflasker placeret i et gas skab under vognen)Litra Bmk foregik det ved elektrisk 380 volt opvarmet pølsekar. Brygning af kaffe foregik på kaffemaskiner hvor termokanden kunne sættes ind under.
En anden ting er, at det var 2.manden (MA fører) som hjalp stewardessen med at tømme pølsevandet ud af pølsekaret, ligeledes hjalp 2.manden (MA fører)
også med indlæsning af vare gennem vinduet i kiosken på København H.DJM's Bk 016 er fuldt udstyret med røde kaffekander, beige container, den røde salgsvogn m.m.
kort sagt som den kørte i drift som kioskvogn inden IC3 kom og overtog.Det samme er Bmk 530 fuldt udstyret med kaffemaskiner, microbølgeovn, varmluftovn og sorte termokander
(da disse kaffemaskiner er identiske med oprindelige på litra MF)
Leverandøren af pølser var Steff Houlberg (naturligvis), brødet kom fra Paaskebrød og dyppelse fra Bähncke i små portionsposer.Der har skam været flittigt brug af pølsekarret på DJM Bk 016 og Bmk 530 når disse tog har været anvendt.
Da MA toget var køreklart og kørte fast hos DJM i påsken mellem Od-Tp-Od var der salg i kiosken med en medarbejder iført den røde stewardesse uniform
og der blev langet adskillige røde stænger med puder og snask over diskenOg når man havde sat MA toget på plads og afsluttet det, så fik MA føreren naturligvis et par røde stænger med puder og snask
Mange hilsner
Dennis D
Tak for korrektionen, Dennis. Jeg må have blandet Bk og BMk sammen i hukommelsen. Troede, at det var standardiseret. Det er i øvrigt rart med et ungt mennesker, der har sans for disse jernbanehistorisk vigtige detaljer. Og rart for passagererne, at de ved tognedbrud (selv om sådanne er meget sjældne i Danmark) fx under snestorme, hvor strømmen gik, stadig kunne få varme pølser i kioskvognen, mens redningsmandskabet febrilsk forsøgte et kæmpe sig frem til toget gennem de enorme snedriver med pmv'ere og sneplove. Afladede batterier er ikke rare.
af Lars, 7/1 2021, 23:36 (1463 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Tak for korrektionen, Dennis. Jeg må have blandet Bk og BMk sammen i hukommelsen. Troede, at det var standardiseret. Det er i øvrigt rart med et ungt mennesker, der har sans for disse jernbanehistorisk vigtige detaljer. Og rart for passagererne, at de ved tognedbrud (selv om sådanne er meget sjældne i Danmark) fx under snestorme, hvor strømmen gik, stadig kunne få varme pølser i kioskvognen, mens redningsmandskabet febrilsk forsøgte et kæmpe sig frem til toget gennem de enorme snedriver med pmv'ere og sneplove. Afladede batterier er ikke rare.
Men det kan man så ikke i dag.
Endnu en serviceforringelse i forhold til de gode, gamle dage
af Morten Flindt Larsen, København K, 8/1 2021, 00:08 (1463 dage siden) @ Lars
Tak for korrektionen, Dennis. Jeg må have blandet Bk og BMk sammen i hukommelsen. Troede, at det var standardiseret. Det er i øvrigt rart med et ungt mennesker, der har sans for disse jernbanehistorisk vigtige detaljer. Og rart for passagererne, at de ved tognedbrud (selv om sådanne er meget sjældne i Danmark) fx under snestorme, hvor strømmen gik, stadig kunne få varme pølser i kioskvognen, mens redningsmandskabet febrilsk forsøgte et kæmpe sig frem til toget gennem de enorme snedriver med pmv'ere og sneplove. Afladede batterier er ikke rare.
Men det kan man så ikke i dag.Endnu en serviceforringelse i forhold til de gode, gamle dage
Næh, men måske kan man få en flaske kildevand, så længe lager haves...
af D 960, 9/1 2021, 12:19 (1462 dage siden) @ D 960
........og så kan der vist ikke koges flere pølser på den konto Takker for oplysning og god værkstedshumor
af Morten Flindt Larsen, København K, 9/1 2021, 13:51 (1462 dage siden) @ D 960
........og så kan der vist ikke koges flere pølser på den konto Takker for oplysning og god værkstedshumor
Spis brød til...
af ivar, 9/1 2021, 16:21 (1462 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af ivar, 9/1 2021, 17:09
mvh
-ivar
af D 960, 10/1 2021, 00:34 (1461 dage siden) @ D 960
Kogt øgle med slam.....duk og væk
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.
Læs mere