Kultoget Vestkraft
I Esbjerg var det nødvendigt at have en MY i begge ender, på grund af havnebanens stigning.
En enkelt MY var aldrig kommet op.
Jeg har selv rangeret med kultoget i Esbjerg mange gange, og det krævede altså en kvik lokofører at undgå at gå i stå på vej op ad havnebanen med læsset tog. Så var der ingen vej udenom at måtte hele vejen tilbage på "Toldboden", og prøve igen.
Hvis lokoførereren fedtede med gassen, gik toget simpelthen i stå. Den skulle have fuld gas fra afgang, så kunne man lette lidt på gassen, når man kom godt op ad havnebanen.
Jeg har også prøvet at skubbe kulvognene op, i læsset tilstand, med en MZ. Det er noget HELT andet. Den kunne uden videre skubbe det op.
Men MZ'eren er en lille smule længere end en MY, så den skulle være i øst-enden af trækket nede ved kul-siloen ved Vestkraft, ellers kunne man ikke læsse den første vogn med kul.