Kultoget Vestkraft
Fandt lige denne herlige video fra 1993. Kultoget mellem Esbjerg-Herning dengang der stadig var rigtig vinter
Mvh vestjyden
Fandt lige denne herlige video fra 1993. Kultoget mellem Esbjerg-Herning dengang der stadig var rigtig vinter
Mvh vestjyden
Ja der er altid god GM-lyd i Dr Alcos videoer, pudsigt nok...
Nold
Ja der er altid god GM-lyd i Dr Alcos videoer, pudsigt nok...
Nold
Især i starten hvor de fyldte kulvogne bliver trukket op af bakke.
Her er i øvrigt lidt mere info om kultoget:
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1980&id=39
Mvh vestjyden
Er der nogen grund til at have lokomotiver i begge ender????
Man slipper for omløb i Esbjerg, Skjern og Herning.
Venlig hilsen.
Søren
Tak - Det giver mening.
Om end det lyder som en dyr løsning at have to trækkere igang på hver tur.
Er der nogen grund til at have lokomotiver i begge ender????
Det fremgår i linket. Der undgås at omløbe i Skjern og det lettede rangering på endestationerne:
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1980&id=39
Mvh vestjyden
Er der nogen grund til at have lokomotiver i begge ender????
Så kunne du undgå omløb og spare en rangist, når der skulle skiftes retning i Skjern. Og selvfølgelig ved retningsskift i Herning og Esbjerg.
Med 2xMy fik du cirka samme trækkraft som 1xMz.
Mvh. Ole
Med 2xMy fik du cirka samme trækkraft som 1xMz.
Kultoget var ikke specielt tungt.
Som jeg husker det, så var der 18 vogne @ 80 tons = 1440 ton i læsset tilstand.
En My (eller Mz) kan godt trække dette.....men det vil ikke gå specielt hurtigt op ad bakke + at du har hele omløbproblematikken med rangister etc. hvis du kun har et lokomotiv.
Om end det lyder som en dyr løsning at have to trækkere igang på hver tur.
Du kunne nøjes med én lokomotivfører, idet de 2 GM'er var multiplekoblede via "elefantkablet".
M.v.h.
Niels
Med 2xMy fik du cirka samme trækkraft som 1xMz.
Kultoget var ikke specielt tungt.
Som jeg husker det, så var der 18 vogne @ 80 tons = 1440 ton i læsset tilstand.
En My (eller Mz) kan godt trække dette.....men det vil ikke gå specielt hurtigt op ad bakke + at du har hele omløbproblematikken med rangister etc. hvis du kun har et lokomotiv.
Men det endte med én MZ, og omløbene i Skjern med rangérpersonale fra Herning.
Mvh.
Poul.
I Esbjerg var det nødvendigt at have en MY i begge ender, på grund af havnebanens stigning.
En enkelt MY var aldrig kommet op.
Jeg har selv rangeret med kultoget i Esbjerg mange gange, og det krævede altså en kvik lokofører at undgå at gå i stå på vej op ad havnebanen med læsset tog. Så var der ingen vej udenom at måtte hele vejen tilbage på "Toldboden", og prøve igen.
Hvis lokoførereren fedtede med gassen, gik toget simpelthen i stå. Den skulle have fuld gas fra afgang, så kunne man lette lidt på gassen, når man kom godt op ad havnebanen.
Jeg har også prøvet at skubbe kulvognene op, i læsset tilstand, med en MZ. Det er noget HELT andet. Den kunne uden videre skubbe det op.
Men MZ'eren er en lille smule længere end en MY, så den skulle være i øst-enden af trækket nede ved kul-siloen ved Vestkraft, ellers kunne man ikke læsse den første vogn med kul.
Det passer altså ikke.
Det kan godt være at 1440 tons er nemt at køre med på strækning, men på vej op ad en stejl havne bane med en skarp kurve, er en hel anden sag.
Jeg har adskillige gange måttet slæbe kultoget op, med hjælp af en MH eller reserve-MY, fordi en lokofører ikke magtede at få toget op fra Esbjerg Havn.
Det er da lidt af en 'grøn' bane ;)
Med 2xMy fik du cirka samme trækkraft som 1xMz.
Kultoget var ikke specielt tungt.
Som jeg husker det, så var der 18 vogne @ 80 tons = 1440 ton i læsset tilstand.
En My (eller Mz) kan godt trække dette.....men det vil ikke gå specielt hurtigt op ad bakke + at du har hele omløbproblematikken med rangister etc. hvis du kun har et lokomotiv.
Præcist. Jeg forholder mig heller ikke så meget til vægten - mere til beretninger fra kolleger, der har kørt toget. Og de foretrak de to små maskiner frem for én stor.
Ja, og en del af vejen rendte sporet i ren sand :)
Godt billede fra Herningværket. Er der nogle der har billeder af kultoget på Esbjerg havn?
Mvh vestjyden
Her er da en enkelt :)
Taget ved "Post 2" på Toldboden, Esbjerg Havn nedenfor vandtårnet.
Her er da en enkelt :)
Taget ved "Post 2" på Toldboden, Esbjerg Havn nedenfor vandtårnet.
Alletiders, tak for kigget
Mvh vestjyden
Hej vestjyden
Prøv at gå ind på Løkke Foto.
Der er flere fine foto fra Esbjerg Havn.
Venlig hilsen
Anders R
Præcist. Jeg forholder mig heller ikke så meget til vægten - mere til beretninger fra kolleger, der har kørt toget. Og de foretrak de to små maskiner frem for én stor.
Regnestykket er enkelt.
En Mz vil give ca. 30 tons trækkraft.
En My giver ca. 18 tons trækkraft.
2 My kan derfor forventes at give ca. 36 tons trækkraft hvilket er mere end en Mz.
Derfor vil 2 My opleves som "bedre" på den bakkede del end en Mz.
Ovenstående forudsætter tørre skinner. Er der fugtigt (regn, sne mm.), så falder trækkraften idet friktionskoefficienten mellem hjul og skinne falder alvorligt.
I starten kørtes der med 2 MX'ere, som et foto også viser. Måske var det for lidt motorkraft, hvorefter man gik over til 2 MY'er og i nyere tid 1 MZ'er. Man havde 18 vogne, men kørte som regel med 17, da man derved havde en reserve, som kunne serviceres og udskiftes. Jeg har aldrig set alle 18 på én gang. Har nogen et foto af det? V/H, Steffen Vester, Herning.
I starten kørtes der med 2 MX'ere, som et foto også viser. Måske var det for lidt motorkraft, hvorefter man gik over til 2 MY'er og i nyere tid 1 MZ'er. Man havde 18 vogne, men kørte som regel med 17, da man derved havde en reserve, som kunne serviceres og udskiftes. Jeg har aldrig set alle 18 på én gang. Har nogen et foto af det? V/H, Steffen Vester, Herning.
Tallet 18 var det tal jeg lige kunne huske omkring de tog og blev brugt for at illustrere vægten.
Jeg vil slet ikke afvise at kun 17 vogne var i hver stamme (og nej, jeg talte ikke vogne de gange jeg så kultoget).
At Mx skiftes med My syntes mere at hænge sammen med at Mx stille og roligt forsvandt fra Fyn/Jylland.
I 1988 kunne 13 Mx findes og det tal faldt stille og roligt. I 1989-90 og dele af 1991 svingede tallet lidt, men 3-6 Mx var antallet. Siden sommeren 1991 havde DSB ikke Mx stationeret på Fyn/Jylland.
I min optik vil det være svært at lave nogle passende omløb, hvor 2 lokomotiver bindes, når der er få stk. tilrådighed.
Lidt det samme overgik My. Der blev også færre og færre med det vrøvl det giver med omløb og pludselig giver det mening af bruge en Mz (for dem var der flere af).
I starten kørtes der med 2 MX'ere, som et foto også viser. Måske var det for lidt motorkraft, hvorefter man gik over til 2 MY'er og i nyere tid 1 MZ'er. Man havde 18 vogne, men kørte som regel med 17, da man derved havde en reserve, som kunne serviceres og udskiftes. Jeg har aldrig set alle 18 på én gang. Har nogen et foto af det? V/H, Steffen Vester, Herning.
Tallet 18 var det tal jeg lige kunne huske omkring de tog og blev brugt for at illustrere vægten.
Jeg vil slet ikke afvise at kun 17 vogne var i hver stamme (og nej, jeg talte ikke vogne de gange jeg så kultoget).At Mx skiftes med My syntes mere at hænge sammen med at Mx stille og roligt forsvandt fra Fyn/Jylland.
I 1988 kunne 13 Mx findes og det tal faldt stille og roligt. I 1989-90 og dele af 1991 svingede tallet lidt, men 3-6 Mx var antallet. Siden sommeren 1991 havde DSB ikke Mx stationeret på Fyn/Jylland.
I min optik vil det være svært at lave nogle passende omløb, hvor 2 lokomotiver bindes, når der er få stk. tilrådighed.
Lidt det samme overgik My. Der blev også færre og færre med det vrøvl det giver med omløb og pludselig giver det mening af bruge en Mz (for dem var der flere af).
De første år kørte man med 17 vogne, men herefter var det 18 vogne, indtil slut, medmindre en vogn var til reparation.
Mvh.
Poul.
Jeg har selv rangeret med Kultoget mange gange, men kan ikke huske hvilke lokomotiver der rent faktisk var forsynet med kommunikationskabler, der muliggjorde at man kunne køre med et lokomotiv i begge ender af stammen?
Var det kun MX? Eller også nogle MY?
Ved hvertfald at MZ ikke kunne. Eller husker jeg forkert?
Jeg har selv rangeret med Kultoget mange gange, men kan ikke huske hvilke lokomotiver der rent faktisk var forsynet med kommunikationskabler, der muliggjorde at man kunne køre med et lokomotiv i begge ender af stammen?
Var det kun MX? Eller også nogle MY?
Ved hvertfald at MZ ikke kunne. Eller husker jeg forkert?
Alle My/Mx/Mz og sågar Me vil kunne bruges i vilkårlig kombination.
Hele humlen er forspandskablet fra EMD.
MT, MH, Köf og lign. kunne ikke fjernstyres - hverken med hinanden eller ovennævnte strækningslokomotiver.
Hermed nogle af de egne foto af G7778 og 7680 kultoget, og de aller flest gange jeg har set det er det med de 18 vogne, når der skulle laves stort eftersyn i Ng på vognene, kørte man kun med 12 vogne i sommertid, hvor man således kunne servicere 6 ad gangen i Ng, hvilket er dokumenteret på det ene foto. Jeg har rent udtagelsesvis set det med kun 7 Fals vogne, men dette billede er endnu ikke scannet.
Mvh Morten
Herlige fotos. Kan se, at de 2 første er taget fra Messevejen i Herning set i retning mod Skjern. Har du evt. dato for alle fotos og lokation for de 2 sidste? Så vidt jeg husker, så startede Kraftvarmeværket i 1981 og der kørtes der med MX'ere og de nyindkøbte vogne. Kan det tænkes, at man har beregnet vognvægt og 2 MX'eres trækkraft, så det passede med 17 vogne og derfor har indkøbt 18, så der var en vogn i reserve? Overgangen til MY er vel senere, da DSB sidst i 80'erne udrangerer MX'erne.
Husker at den kørte gennem varde ved 23 tiden hver aften hvornår var det nu den kørte den efterfølgende morgen?
Togets køretider var følgende, nogle eks. nedenfor jf. www.oledinesen.dk
K 84 2 MX
G 7778
Es 13.41
Hr 15.36
G 7680
Hr 17.25
Es 19.15
K92 Vinter 2 MY
G 7778
Es 11.40
Hr 13.43
G 7680
Hr 16.53
Es 19.57
K 97 Vinter 2 MY
G 7778
Es 12.18
Hr 14.42
G 7680
Hr 17.53
Es 19.57
K 99 Vinter med MZ
G 7778
Es 12.08
Hr 14.13
G 7680
Hr 17.05
Es 20.07
Hr= Herning
Es=Esbjerg
Så dit bud med kl:23 i Varde om aftenen kan jeg kun få til at stemme i vinter perioden, hvor der jævnligt kørtes 2 gange i døgnet (nat tur)
Mvh Morten
Ok tak for information
Mvh vestjyden
1 billede
Tirsdag 26.04.1994
MY 1118+18 Fals+ MY 1127 G 7778 Hr kl 13.35
2 billede
Fredag 10.12.1999
DSB MZ 1461+18 Fals G 7778 Hr kl 14.13 mig bekendt 2. gang kultoget blev kørt med MZ4,
1 gang var den 08.12.1999 med MZ 1453
3 billede
On 14.09.1994
MY 1118+ 12 Fals+ MY 1113 G 8780 (omlagt) Stu-Kæ kort efter Stu kl. 18.05
4 billede
Mandag 18.04.1994
My 1111+18 Fals+ MY 1118 G 7680 Td->Kæ, kort før Kæ kl. 17.03
5 billede
MY 1137+18 Fals+ MY 1114 G 7680 Hr
Mvh Morten
Glemte helt denne.
Man 03.04.2000
DSB MZ 1401+18 Fals G 7680 Bs kl. 17.43 samt
ØSJS MX 41+14vg GX 6962 inde til krydsning, og krydsningen var normalt modsat, men med lidt overtalelse lykkedes det.
Mvh Morten
Her er kultoget med MY1126 forrest (og 1156 bagest) den 9/5 1996 i Skjern
mvh
Niels Kristiansen
Her er kultoget med MY1126 forrest (og 1156 bagest) den 9/5 1996 i Skjern
Forhåbentlig ikke med DEN lygteføring
Glemte helt denne.
Man 03.04.2000
DSB MZ 1401+18 Fals G 7680 Bs kl. 17.43 samt
ØSJS MX 41+14vg GX 6962 inde til krydsning, og krydsningen var normalt modsat, men med lidt overtalelse lykkedes det.Mvh Morten
Rigtig fint komponeret billede, Morten!
Men kan nogen finde en "fejl" ...?
Mh
LH
Rigtig fint komponeret billede, Morten!
Men kan nogen finde en "fejl" ...?Mh
LH
Mon ikke det er stationsbestyrerens uniformering, der hentydes til?
M v h
Peter L
Rigtig fint komponeret billede, Morten!
Men kan nogen finde en "fejl" ...?Mh
LH
Godaften LH
Jeg ved ikke, hvorfor stationsbestyreren fjoller rundt med afgangsstokken, når han først skal ind i signalhuset for at tage signallet for kultoget tilbage, lægge et sporskifte om samt tænde overkørslen inden afgangsstokken skal bruges for VLTJ toget.
Men et nydeligt foto.
Hilsner Keld
Kelds svar bør være det rigtige!
Kelds svar bør være det rigtige!
Jeps, det var nemlig lige præcis også min tanke ...
Men lidt "kunstnerisk frihed" må selv jernbanefotografer have, når det gælder om at skabe den rette stemning, så Morten - og stationsbestyreren - er tilgivet
Mh
LH
Rigtig fint komponeret billede, Morten!
Men kan nogen finde en "fejl" ...?Mh
LH
Mon ikke det er stationsbestyrerens uniformering, der hentydes til?M v h
Peter L
På det tidspunkt skulle stationsbestyrere vist være glade, hvis de blot blev udstyret med egen uniformshue, så den spraglede jakke kan fungerende ikke lastes for
Næ, det er værre med "spejlægget" (se andet indlæg) ...
Mh
LH
Rigtig fint komponeret billede, Morten!
Men kan nogen finde en "fejl" ...?
Burde fungerende ikke have et bredt rødt bånd om huen?
Med venlig hilsen
Jan-Eddie
Burde fungerende ikke have et bredt rødt bånd om huen?Med venlig hilsen
Jan-Eddie
Hej Jan-Eddie
Nej, stationsbestyreren har huebånd med flere smalle røde striber, når det med sort uniform.
Hilsner Keld
Jeg har vist mine i et tidligere indlæg, men her ses de:
Den brune har jeg brugt aktivt, men aldrig den sorte!
Niels-Erik
Fandt lige denne herlige video fra 1993. Kultoget mellem Esbjerg-Herning dengang der stadig var rigtig vinter
Mvh vestjyden
Nu er det blevet rigtig vinter igen,
og denne video af toget er dukket op på youtube:
https://youtu.be/Cl530mjiADU
Mvh vestjyden
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen