personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af gamle ole, 6/2 2013, 12:37 (4337 dage siden)

Overgangen fra CR(x) vogene til CL(x) vogene på Hareskovbanen var som jeg husker det glidende og må jhave været omkring 60 plus/minus.Nogen der ved hvornår ind-og udfasningen af de to litra begyndte henholdsvis sluttede?


hilsen Ole

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af bl, Greve, 6/2 2013, 13:12 (4337 dage siden) @ gamle ole

Begge vogntypers skæbne er grundigt beskrevet i bogen "Danske Personvogne". Ellers findes ibrugtagning- og udrangeringsdata på jernbanen.dk

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af gamle ole, 6/2 2013, 19:47 (4337 dage siden) @ bl

Ja det er en glimrende bog, men jeg mener ikke man finder anvendelsen af vogntyper på de enkelte vogntyper, men jeg prøver at hakke mig igennem fortegnelsen på forum.


hilsen Ole

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af Svend, Storkøbenhavn, 6/2 2013, 20:07 (4337 dage siden) @ gamle ole

Overgangen fra CR(x) vogene til CL(x) vogene på Hareskovbanen var som jeg husker det glidende og må jhave været omkring 60 plus/minus.Nogen der ved hvornår ind-og udfasningen af de to litra begyndte henholdsvis sluttede?

Hej Ole

Hvis du selv kan huske det, må du være den bedste til bringe oplysningerne videre ;-)

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af gamle ole, 7/2 2013, 16:54 (4336 dage siden) @ Svend

Ja, men jeg ved jo netop ikke rigtig noget om tidsfaktoren.
Da jeg første gang kørte med Hareskovbanen i 50erne (fra Lygten til Hareskov) husker jeg det som lutter CR/M/S, og nogle år senere så jeg pludselig at der var dukket CL/LLL/CLS (obs første gang i Bagsværd), og sidenhen var det jo ren CL, indtiljernbanen nblev nedlagt/blev til S-"tog".
(Måske nåedede der også at komme HHS? men ej set dem)


Hilsen Ole

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af gamle ole, 7/2 2013, 17:04 (4336 dage siden) @ gamle ole

Sidste gang jeg då CR på hjul var i øvrigt 2-3 stk der hholdt på depot Helgoland i den nordlige ende.(Før det var det Lille Nord-Glostrup-Rungsted). Altså i H-området.


ole

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 7/2 2013, 19:26 (4336 dage siden) @ gamle ole

Ja, men jeg ved jo netop ikke rigtig noget om tidsfaktoren.

Så vidt jeg kan se kom CLS 1960-62, og CR og CRS blev udrangeret efterhånden som CL og CLS blev indsat.

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af gamle ole, 7/2 2013, 20:09 (4336 dage siden) @ Erik Olsen

Tænkte jeg nok. Har du fundet nogle kilder om det?


Ole

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af Flemming Jakielski, Rødovre, 7/2 2013, 22:22 (4336 dage siden) @ Erik Olsen

Ja, men jeg ved jo netop ikke rigtig noget om tidsfaktoren.


Så vidt jeg kan se kom CLS 1960-62, og CR og CRS blev udrangeret efterhånden som CL og CLS blev indsat.


Så godt som. CR forsvandt allerede omkring 1961 til fordel for CL(L) som de blev til.

Cls kom også til i 1961-62, men der optrådte af og til en CRS som reservevogn. Her var 3602 og 3636 ofte i spil. Helt op til 1965 kunne dette hænde. Men de blev sjældent mange dage af gangen på banen. Vi små skoledrenge elskede de gamle vogne. Det var spændende med de store skydedøre i midten. Til togpersonalets store irritation.

Litra Bhs dukkede opfra starten i 1968, men som det huskes var der aldrig mere end tre på banen af gangen og ofte kun to af gangen. Gad vide om DSB mente at de var for fine til den bane ?

Flemming J

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af Georg Schmidt, 7/2 2013, 23:06 (4336 dage siden) @ gamle ole

Hej gamle ole
Vedlagt en FO tilrettet til 21/12 1956, men den viser også "normaltilstanden" på banen. MO-CRS ser ud til at have været normalen, og så har man haft et antal CRM til forstærkning, tog 933/934 har været store den 21/12. Har prøvet at dele den så det måske er lettere at læse den.
[image]
[image]
[image]

Her køreplan sommer 56, tider og numre til grafen skulle passe.
[image]
[image]

Mvh
Georg

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af Niels Munch, 8/2 2013, 10:09 (4335 dage siden) @ Flemming Jakielski

Da jeg i juni 1968 gav møde på Flyvestation Værløse som værnepligtig FLLT-II-R, tog jeg toget fra Nøl til Værløse og hæftede mig ved, at der da stadig var 1 stk. CRS i drift på Hareskovbanen.

PS: Jeg synes, vi har berørt dette emne før, Ole, bl.a. her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13834 .

M.v.h.
Niels

personsvognvognsmateriel på Hareskovbanen, 50, 60erne

af gamle ole, 8/2 2013, 17:17 (4335 dage siden) @ Niels Munch

19968! Det var sørme sent. Det havde jeg ikke troet!
(Ja variationer over temaet har optrådt i tidligere tråde)

hilsen Ole



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak