Farum og Island

af Bent Hansen, 5/2 2013, 20:46 (4338 dage siden)

1.
Farum - Lillerød Banen
Det er nu så længe siden, at den historie har kørt, så jeg vælger en ny fil til dette indlæg.

Siden har jeg arbejdet med sagen, og resultatet er blevet omfattende. Så stort, at det ikke kan være i dette forum. Jeg har derfor lagt det ind (ud) på min egen hjemmeside, der siden mit sidste indlæg er gjort et nummer mere offentlig.

Vil du vide mere, så skriv bentsbane.dk i din browser. Farumbanen findes under industribaner.

Det oprindelige indlæg om Farum - Lillerød findes på dette link:
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=5002

En enkelt tilføjelse om banen offentliggøres nedenstående, så det ikke behøver ulejlige dig ind på min hjemmeside for at se dette punkt.

Ved indkørslen til grusgraven ved Høveltsbjerg ligger formentlig stadig i dag en viadukt, som fører vejen hen over sporet. Denne viadukt lå der i hvert fald så jeg for ca. 25 år siden, og den var af den udformning, som bruges over normalsporede jernbaner. Jeg er derfor temmelig sikker på, at der var normalspor fra kalkværket/grusværket/teglværket frem til graven ved Høveltbjerg.

Kan det i øvrigt have været en lergrav? Allerød teglværks grav lå jo kun få hundrede meter væk?
Kilde: SL.

2.
Jernbaner på Island
Denne historie fandtes på http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51857

Her påstod jeg højt og flot, at der havde været masser af jernbaner på Island. Det meste af mit materiale om Island ses også på min hjemmeside i samme kategori som Farum - Lillerød.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Island

af Svend, Storkøbenhavn, 5/2 2013, 21:31 (4338 dage siden) @ Bent Hansen

Jernbaner på Island
Denne historie fandtes på http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51857
Her påstod jeg højt og flot, at der havde været masser af jernbaner på Island. Det meste af mit materiale om Island ses også på min hjemmeside i samme kategori som Farum - Lillerød.

Masser og masser..... Her er et eksempel på resterne af en af jernbanerne i Island, nærmere betegnet i byen Þingeyri i Island (Vestfjordene). Men jernbanen der blev bygget i forbindelse med anlæg af havnen i Reykjavik, er lidt imponerende. De to lokomotiver der blev anvendt, eksisterer stadig.

[image]
Þingeyri 2006 ©SBJ

Island

af Svend, Storkøbenhavn, 5/2 2013, 22:14 (4337 dage siden) @ Svend

Et mere:

[image]

Farum og Island

af Thorbjørn, Kbh Ø, 5/2 2013, 21:59 (4338 dage siden) @ Bent Hansen


Ved indkørslen til grusgraven ved Høveltsbjerg ligger formentlig stadig i dag en viadukt, som fører vejen hen over sporet. Denne viadukt lå der i hvert fald så jeg for ca. 25 år siden, og den var af den udformning, som bruges over normalsporede jernbaner. Jeg er derfor temmelig sikker på, at der var normalspor fra kalkværket/grusværket/teglværket frem til graven ved Høveltbjerg.

Kan det i øvrigt have været en lergrav? Allerød teglværks grav lå jo kun få hundrede meter væk?
Kilde: SL.

Der blev gravet både grus og ler i Høveltsbjerg jfr. nedenstående,
der er et uddrag af side 18 (631) i en Bulletin fra Dansk Geologisk Forening 1945.[image]

Farum og Allerød

af UTJ, 5/2 2013, 22:14 (4337 dage siden) @ Bent Hansen

Allerød teglværk havde jo sin egen smalsporede bane frem til Høveltsbjerg. Den normalsporede kan sagtens have været normalsporet til den blev pillet op. Vi skal dog lige have din bro/viadukt på et kort for at vi kan identificere den.

Farum og Allerød

af gamle ole, 6/2 2013, 12:53 (4337 dage siden) @ UTJ

-og for lige at få skåret det ud i pap: Skal det forstås således at der har været ANDRE lange normalsporede baner i området UDOVER Allerød/Lillerød og sydvest på krydsende Slangerupbanen ved Vassingerød om videre mod "hullet" stadigvæk i SV retning?:-)


Ole

Farum og Allerød

af Bent Hansen, 6/2 2013, 14:56 (4337 dage siden) @ gamle ole

Hej.

Til sidste indlæg ( og et af de andre):

Ja. (Til spørgsmålet.)

Jeg tænkte på i går, at jeg burde have skrevet hele historien, men jeg nåede det ikke. Har der ikke været skrevet i bøger og blade om emnet?

Jeg vil gerne føje banen til Langebjerg og dens lokomotiver på også. Jeg mindes Thomassens VLJ-maskine, som han ikke kunne finde, og som kostede ham et tredje bind VLTJ-bogen, da han endelig lokaliserede lokomotivet. Clara, blev det kaldt. Det mest spændende var, at han faktisk havde lokomotivet i sit arkiv. Han vidste det bare ikke. Vi kaldte det ubestemmelige lokomotiv for "lokoet med stadvinduer."

Jeg har lagt opgaven med at tilføje den del af historien hen i stakken, men vi kommer nok hen i marts, før jeg kommer så langt, at jeg får skrevet.

Det efterlyste kort kan jeg ikke bringe, men gamle kort ligger i hobetal på nettet.

Med venlig hilsen

Bent.

Farum og Island

af Bent Hansen, 8/2 2013, 08:40 (4335 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Fra min kilde, SL har jeg modtaget følgende link til spørgsmålet om kortet. Hvis det ikke virker - det gør det ikke altid hos mig - så skriv adressen i browseren eller i søgefeltet hos din udbyder.

http://map.krak.dk/m/n07wh

Da jeg har fået uopsættelige opgaver, (bogudgivelser) vil en komplet artikel om værkerne i Farum og langs KSB have fra nogen til lange udsigter. Materialet fylder et halvt A4 ringbind (i tykkelsen,) og de talrige indput fra forskellige (modstridende) kilder skal først bearbejdes.

Mvh. Bent.


Lokomotivfabrikker

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak