Julekalenderen 2020 - 23. december
Her lige op til jul skal det ikke være alt for svært, og så alligevel? Spørgsmålet i dag lyder: Hvor og hvornår, begge dele så nøjagtigt som muligt.
Her lige op til jul skal det ikke være alt for svært, og så alligevel? Spørgsmålet i dag lyder: Hvor og hvornår, begge dele så nøjagtigt som muligt.
Det var strækningens endestation, selvom der var gjort forberedelser til at forlænge den.
MVH
Søren Agerskov
Har der været en færge i nærheden?
Hej.
I følge Jernbanen.dk på siden om Statsbanens rangertraktorer har dette eksemplar været stationeret i Glyngøre 1977.
Mvh. BH.
Hej Bent
Så har traktoren været med færgen.
Mvh og god jul
Carsten
Her lige op til jul skal det ikke være alt for svært, og så alligevel? Spørgsmålet i dag lyder: Hvor og hvornår, begge dele så nøjagtigt som muligt.
Forhåbentlig holder Köffen sig væk fra sporet i forgrunden, ellers får den jordforbindelse. Geologien på de kanter er forresten meget spændende, men det ved Köf jo ikke noget om.
En Morsom opgave!
Bedste hilsner
Ud fra de andres hints forsøger jeg mig med Nykøbing Mors, 1977.
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Hej.
Jeg er godt klar over, at den af jernbane.dk nævnte stationering ikke var endestationen for banen, men min intention var at pege på et medie, der tidligere har været til hjælp, og hvor man, nok så væsentligt er fri for at skifte program! Jeg kan heller ikke lige huske hvad det er, at stationen hedder, selv om det en overgang i 1958 var min næstnærmeste købstad.
Mvh. BH
Hej Bent, det ville være mere korrekt at opdatere med at den har været stationeret i Nykøbing Mors, selv om den engang imellem tog en tur med færgen for at hente en efterladt godsvogn i Glyngøre..
Hej Leif, det er korrekt. Men vi mangler stadig en nærmere præcisering af tidspunktet.
Hej KimC. Godt spottet. Netop det forhold har betydning i forhold til den samlede besvarelse af spørgsmålet...
Hej Leif, det er korrekt. Men vi mangler stadig en nærmere præcisering af tidspunktet.
Jeg gætter på sidste driftsdag den 1. oktober 1977
Hej Lars, du er så tæt på, at du må betragtes som dagens vinder. Billedet er som tidligere gættet fra Nykøbing Mors, og det er taget på sidste ordinære driftsdag fredag den 30.9.1977, hvor Baneafdelingen var travlt optaget af at fjerne alle spor så hurtigt som muligt, mens godstrafikken fortsatte helt til det sidste. Traktor 255 havde fjernet den sidste vogn fra sporet til læsserampen (som jeg står på) kort forinden, og straks gik demonteringen i gang. I baggrunden kan det også skimtes at flere andre spor allerede er taget op... De sidste kommercielle godsvogne og vogne med materialer fra sporoptagningen (og til sidst Traktor 255) blev overført med færgen i løbet af den første uge af oktober 1977, og så var det slut med jernbanetrafik på Mors..
Hej Lars, du er så tæt på, at du må betragtes som dagens vinder. Billedet er som tidligere gættet fra Nykøbing Mors, og det er taget på sidste ordinære driftsdag fredag den 30.9.1977, hvor Baneafdelingen var travlt optaget af at fjerne alle spor så hurtigt som muligt, mens godstrafikken fortsatte helt til det sidste. Traktor 255 havde fjernet den sidste vogn fra sporet til læsserampen (som jeg står på) kort forinden, og straks gik demonteringen i gang. I baggrunden kan det også skimtes at flere andre spor allerede er taget op... De sidste kommercielle godsvogne og vogne med materialer fra sporoptagningen (og til sidst Traktor 255) blev overført med færgen i løbet af den første uge af oktober 1977, og så var det slut med jernbanetrafik på Mors..
Takker for æren.
Jeg finder på noget til i morgen.