Gluf-tankvogn
Hejsa,
Facebook er en god ting. Her et udateret og ukrediteret foto fra Gulfs tanklager i Aalborg, tidligere Aalborg Nafta Benzin & Petroleums Co. ved P. Conradsen og N. Thorn.
Hejsa,
Facebook er en god ting. Her et udateret og ukrediteret foto fra Gulfs tanklager i Aalborg, tidligere Aalborg Nafta Benzin & Petroleums Co. ved P. Conradsen og N. Thorn.
God aften
Scandia 1949 serien?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
God aften
Scandia 1949 serien?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Ja.
-S
Thank U
Steff
Hejsa,
Facebook er en god ting. Her et udateret og ukrediteret foto fra Gulfs tanklager i Aalborg, tidligere Aalborg Nafta Benzin & Petroleums Co. ved P. Conradsen og N. Thorn.
Dejligt billede! Er der nogle med tankvognskendskab og/eller lastvognskendskab, der vil byde på et årstal? Firmaet Berg Bach & Kjeld Egmose er etableret i 1933. Umiddelbart kan jeg ikke stedfæste motivet på Aalborg Havn.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kære Thomas,
Lastbilen i baggrunden er en Studebaker 2R16, og denne model blev lanceret i 1949.
Bedste hilsener
Niels
Jeg kan heller ikke lige finde ud, hvor på Aalborg havn billedet er taget.
Facebook er en god ting. Her et udateret og ukrediteret foto fra Gulfs tanklager i Aalborg, tidligere Aalborg Nafta Benzin & Petroleums Co. ved P. Conradsen og N. Thorn.
Dejligt billede! Er der nogle med tankvognskendskab og/eller lastvognskendskab, der vil byde på et årstal? Firmaet Berg Bach & Kjeld Egmose er etableret i 1933. Umiddelbart kan jeg ikke stedfæste motivet på Aalborg Havn.
Ikke at jeg er pokkers godt kendt i Aalborg og omegn, men der er dog et vist tankanlæg i byen - Aalborg tankterminal
Dog syntes det som om at anlægget på billedet er noget småt - kun to små tanke - selv med forbehold for at en del flere tanke er kommet til siden billedet blev taget. Efter min opfattelse kunne billedet være taget mange andre steder end lige Aalborg.
Det er kun skiltene fra Berg Bach & Kjeld Egmose, som peger på Aalborg.
Firmaet havde ganske vist hjemme i Aalborg, men arbejdede over hele landet, og billedet er taget af Herluf Wilhelm Westengaard Jensen i Frederikshavn i halvtredserne, hvis man kan tro arkiverne.
Og her er den fine nye? bil
P. Conradsen var/er bl a. skibsprovianteringshandel og meget andet - også teknisk handel - i Frederikshavn, men der er ikke noget Frederikshavn over billedet, tankanlæg var henvist til oliepieren, hvor der ikke var korn- og foderstof i baggrunden.
Så, mon ikke der skal studeres luftfotos af Aalborg.
mvh
-ivar
Sjovt at se den nummerplade. Frederikshavn Politi havde P 101 og P 103 - jeg begyndte tidligt at undre mig over, hvorfor de ikke havde P 102. Det har ikke plaget mig gennem livet, men spørgsmålet er poppet op af og til.
Et af livets store mysterier er således opklaret - P. Conradsen snuppede P 102.
mvh
-ivar
Og her er den fine nye? bil
Hvis den er ny KUNNE billedet være fra før 1950 på grund af "vatepladen", men den kan være overført fra tidligere køretøj. Det lave nummer antyder at det er et gammelt nummer firmaet har haft på et af deres køretøjer siden "tidernes morgen".
P 100 - P 199 tildeltes købstaden Frederikshavm i 1903. P 100 tilhørte Etatsråd J Larsen i 1919, P101-103 har ikke siddet på private biler hvilket passer med Ivars observationer og billedet her. P 104 tilhørte i 1919 Handelsgartner N. Nyborg.
I 1922 er billidet det samme, bortset fra at Bagermester Carl Dybdahl har fået vristet P101 til sig.
Men hvor på havnen i Frederikshavn lå Gulf-anlægget? jeg kan ikke umiddelbart finde noget om "nedre mole".
På et af de andre billeder i serien ses JAF pakhuset i baggrunden, muligvis efter en brand.
Der er en skibsmast i baggrunden, så vi ser ud mod havnen.
Billedet er drejet i forhold til Thomas' billede. Fotografen må stå foran og til venstre for tankvognen. Lokomotivet kører bag Gulftankene set fra tankvognen.
Under tankvognen er der et sporskifte. Det burde være muligt at finde stedet via en sporplan.
Jeg havde en formodning om, at du meldte dig på banen . Min nummerbevidsthed daterer sig til midt i 50'erne, og det passer velmeget godt med bilens udtryk, der vel meget godt passer på en 2-tons lastbil - det er i hvert fald det jeg husker, den størrelse blev kaldt.
mvh
-ivar
Lars,
jeg kan ikke få det til at passe. JAFs silo, der brændte, var en træsilo, og efterfølgende blev der opført en betonsilo. JAFs anlæg lå inderst på kulkajen. Der har aldrig været nogen nedre mole i Frederikshavn, kun nordre og søndre.
Hvis du ser på det oprindelige billede, så er der trævækst i venstre side - og det hænger slet ikke sammen.
Kraks 1954 kort over området https://map.krak.dk/?c=57.438520,10.541881&z=18&l=historic&q=%22kattegat%20...
mvh
-ivar
Luftfoto af Frederikshavn Havn og Frederikshavn Værft. Kilde https://arkiv.dk/vis/3580524 - klik på billedet for stor størrelse.
Lidt t.v. og oppe i f.t. billedmidte ses de 2 lyse beholdere. På kajen fra venstre op mod tankene er sporene. Oppe t.h. bag tankene ses den store murede bygning med opbygningen på taget, der ses bagerst på det oprindelige foto.
M.v.h.
Niels
Du har jo nok - som vanligt - ret. Optagevinklen kan jo skjule bygningerne foran JAF.
- men, der er stadig ikke noget, der hedder nedre mole
mvh
-ivar
Luftfoto af Frederikshavn Havn og Frederikshavn Værft. Kilde https://arkiv.dk/vis/3580524 - klik på billedet for stor størrelse.
Lidt t.v. og oppe i f.t. billedmidte ses de 2 lyse beholdere. På kajen fra venstre op mod tankene er sporene. Oppe t.h. bag tankene ses den store murede bygning med opbygningen på taget, der ses bagerst på det oprindelige foto.
Billedet viser desuden krudttårnet på dets oprindelige plads - rimeligt indeklemt, må man sige.
Disse bygninger og spor m.v. er også synlige på dette luftfoto (især i stor størrelse):
Frederikshavn. KB Luftfotosamling - AE_03312.tif. Klikbart billede.
Virkede ikke i går aftes. Hvad kajerne rigtigt hed, aner jeg ikke, skønt min faster Olivias mand Carlo var modelsnedker på værftet.
M.v.h.
Niels
Luftfoto af Frederikshavn Havn og Frederikshavn Værft. Kilde https://arkiv.dk/vis/3580524 - klik på billedet for stor størrelse.
Lidt t.v. og oppe i f.t. billedmidte ses de 2 lyse beholdere. På kajen fra venstre op mod tankene er sporene. Oppe t.h. bag tankene ses den store murede bygning med opbygningen på taget, der ses bagerst på det oprindelige foto.
M.v.h.
Niels
Det er vist det, Thomas ville kalde the smoking gun
Disse bygninger og spor m.v. er også synlige på dette luftfoto (især i stor størrelse):
Frederikshavn. KB Luftfotosamling - AE_03312.tif. Klikbart billede.
Virkede ikke i går aftes. Hvad kajerne rigtigt hed, aner jeg ikke, skønt min faster Olivias mand Carlo var modelsnedker på værftet.
M.v.h.
Niels
Den rygende pistol......
Godeftermiddag
Min tidspunktet mangler stadig sådan da, tankvognen er fra 1949 serien og 2 tonneren samme år (hva´dælen er "vatepladen???). Men de er vel ikke helt nye, altså i begyndelsen af 1950´erne?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Steffen
"Vantepladen" er en nummerplade med politihandske under bogstavet!
God jul
Arne
Kære race
Tusind tak, skal jo lære noget hele tiden. Vante som i vanter/handsker?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Kære race
Tusind tak, skal jo lære noget hele tiden. Vante som i vanter/handsker?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Ja
Godeftermiddag
Min tidspunktet mangler stadig sådan da, tankvognen er fra 1949 serien og 2 tonneren samme år (hva´dælen er "vatepladen???). Men de er vel ikke helt nye, altså i begyndelsen af 1950´erne?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Den brændte bygning i baggrunden er Aalborg Foderstofs silobygning, og den brændte i juni 1956.
Jamen, så er vi jo pludselig gået fra begyndelsen af 50´erne til efter juni 1956, så mon ikke deromkring/sensommer/efterår 1956.
Et lille nøk ad gangen er jo også fremad.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Det er da vist præ-flådestation?
Bygningen ser ganske intakt ud, så det må være senest juni 56 - på det ene af NMs luftfotos angives 1945-1955.
mmvh
-ivar
Det er da vist præ-flådestation?
Flådestation Frederikshavn blev taget i brug i 1962 efter flere års byggeri, men syd for det område, tråden handler om, se Krak før & nu: https://map.krak.dk/?c=57.434775,10.541296&z=15&l=historic .
M.v.h.
Niels
Jamen, så er vi jo pludselig gået fra begyndelsen af 50´erne til efter juni 1956, så mon ikke deromkring/sensommer/efterår 1956.
Et lille nøk ad gangen er jo også fremad.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Ja, og tidspunktet på dagen?
Desværre er det overskyet på billederne, så sol og skygger viser ikke meget, men rangerede man på havnen efter behov, eller var der en fast plan for turene?
Tja Lars.
Så må du ned i stationens rangerture, hvis det ikke var ad hoc. Og så kunne en vogn jo dengang stå over en dag efter aftale uden bevogtning, bare aflåst bremset. Der er muligvis også en Clatex et og andet sted.
God findelyst
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Der er noget forskel, ja.
Tak for linket
Under tankvognen er der et sporskifte. Det burde være muligt at finde stedet via en sporplan
Hermed udateret sporplan. Den har været anvendt i noget sagsbehandling i 1936.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kilde: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=journalgruppeordnede&a...
Hejsa,
Facebook er en god ting. Her et udateret og ukrediteret foto fra Gulfs tanklager i Aalborg, tidligere Aalborg Nafta Benzin & Petroleums Co. ved P. Conradsen og N. Thorn.
Omgivelserne på billedet stemmer meget godt overens med 1948-sporplanen over Frederikshavn Havn.
Kajen i denne del af havnen kaldes i dag for Paradiskaj.
Jeg går ud fra, at trækbukken til sporskiftet lå nede i en brønd. Er det en kanal over til trækbukken, vi kan se gå fra sporskiftet til venstre, under nabosporet og ud til højre?
Ville det ikke være bedre/nemmere, at trækbukken var til venstre for sporskiftet? Der var jo plads nok.
Og siden tankvognen er nået så tæt på tankanlægget, var det vel planen, at lasten skulle over i tankene.
Jeg har andre steder set, at der var en lille kasse med en pumpe til en underjordisk ledning, men det ser der ikke ud til at være her. (Medmindre den er under lemmen i forgrunden).
Zoom på det aktuelle område. Den fulde sporplan, der i øvrigt er dateret 1948 kan ses i Arkivet for Jernbaner.
--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner
Zoom på det aktuelle område. Den fulde sporplan, der i øvrigt er dateret 1948 kan ses i Arkivet for Jernbaner.
Tak, så kan det næsten ikke blive mere detaljeret. På planen er hanen til olieledningen mellem tankene og de to spor, hvor tankvognen holder på fotoet, angivet. Så Lars' antagelse om 'lemmen i forgrunden' ser ud til at stemme. Ledningen har en afgrening ud til kajkanten, så den kunne bruges til både at modtage olieprodukter fra små tankskibe og afsende olieprodukter i vognladninger.
(hva´dælen er "vantepladen???).
Blandt venner har nummerplader der stammer fra 1930 - 1950 udstyret med politiets mærke (hånden med øjet i) kælenavnet "vanteplader".
Tak Michael for forklaring og illustration
Sådan frit fra folkesangeren Trille hvis man er blevet kørt over og ser op: "der lurer et øje i det høje"!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Sådan frit fra folkesangeren Trille hvis man er blevet kørt over og ser op: "der lurer et øje i det høje"!
Jo, det er vist det samme øje - jeg fik engang forklaringen på symbolikken i "politihånden" ved et besøg på Politimuseet, hvor jeg var inde for at de deres samling af nummerplader - et arbejde, der kulminerede med komplette målsatte tegninger af alle 6 typer nummerplader 1903 - 1976.
Øjet er oprindeligt noget gammelt græsk mytologi men bruges nu om Vorherres øje i det høje der ser alt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_Providence
Tillad mig at dele et par af de fine tegninger af de historiske nummerplader - her først en 3/4 cifret "vanteplade" - Type 4:
(1-tallerne var uden fod og derfor smallere. Derfor kunne man lave 4 cifre på en "3-cifret" plade.)
Personligt synes jeg at pladerne vi havde fra 1919 - 1921 var de smukkeste:
Og ja, man nåede faktisk op på 5 cifrede numre i København og Københavns Amt - især den Nordre Birk (Gentofte,Lyngby-Tårbæk, Søllerød kommuner)
Tillad mig at dele et par af de fine tegninger af de historiske nummerplader - her først en 3/4 cifret "vanteplade" - Type 4:
(1-tallerne var uden fod og derfor smallere. Derfor kunne man lave 4 cifre på en "3-cifret" plade.)
Der er da 2+3 = 5 (fem) 1-taller på pladen?
Tillad mig at dele et par af de fine tegninger af de historiske nummerplader - her først en 3/4 cifret "vanteplade" - Type 4:
(1-tallerne var uden fod og derfor smallere. Derfor kunne man lave 4 cifre på en "3-cifret" plade.)
Der er da 2+3 = 5 (fem) 1-taller på pladen?
Åh ja, man ser jo ikke billedet når man skriver teksten Ja, der er 5 1-taller.
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen