Hjælp søges 2

af Bent Hansen, 18/12 2020, 11:31 (1484 dage siden)

Hej

Det første billede for et par dage siden er stadig ikke bestemt med sikkerhed. Her er et nyt, der dog står et sted ved, men banen?????

Ved du noget?

Museum Sønderjyllands Mediearkiv B131654
Langemark ved Ypres, Belgien 1. Verdenskrig. Hans Tychsen (1887-1967.) Et meget bart landskab med to træer og to tyske soldater der sidder foran en vogn.
BH: Et kasselokomotiv af en type, der også ses på B131646. Hvad er så det andet? En normalsporvogn på meterspor eller et motorlokomotivseksperiment????? Blot en hestevogn på jernbanevogn? Bemærk, at Ypres også ses som Iper, Yper, Ypern på egnens mange sprog, hvor briter og tyskere også har sider pga. deres mange krigskirkegårde. Sprogforbistringen gælder de fleste andre byer også. Langemark er dog kun set som Langemark.

[image]

[image]

Kilden til kortet er den af Peter Andersen angivne. Ikke direkte, men du klikker dig frem genne en and syndflod af link.

Mvh. BH.

Hjælp søges 2

af cslundsten, 18/12 2020, 12:43 (1484 dage siden) @ Bent Hansen

Museum Sønderjyllands Mediearkiv B131654
Langemark ved Ypres, Belgien 1. Verdenskrig. Hans Tychsen (1887-1967.) Et meget bart landskab med to træer og to tyske soldater der sidder foran en vogn.
BH: Et kasselokomotiv af en type, der også ses på B131646. Hvad er så det andet? En normalsporvogn på meterspor eller et motorlokomotivseksperiment????? Blot en hestevogn på jernbanevogn? Bemærk, at Ypres også ses som Iper, Yper, Ypern på egnens mange sprog, hvor briter og tyskere også har sider pga. deres mange krigskirkegårde. Sprogforbistringen gælder de fleste andre byer også. Langemark er dog kun set som Langemark.

[image]

[image]

Kilden til kortet er den af Peter Andersen angivne. Ikke direkte, men du klikker dig frem genne en and syndflod af link.


Jeg vil på ingen måde påberåbe mig megen faktuel viden fra området. Men jeg er, på det unævnelige sociale medie, bl.a. med i en SNCV-gruppe, hvor der er mange interessante billeder, selvfølgelig mest af nyere observans.

Mange af banerne havde godstrafik. Det meste, jeg har set, har dog været normalspor, hvor både roer og tømmer har været hyppigt gods. Trukket af nydelige 2-akslede motor-sporvogne.

Så vidt jeg kan se på dit foto så må der være tale om et smalsporet damplokomotiv med en normalsporet godsvogn (på smalsporsbogier) på slæb. Vognen ser lidt spøjs ud, men er det et bremsehus til højre på vognen? Lokomotivet synes at have været et standarddesign på baner i området.

Hjælp søges 2

af Bent Hansen, 18/12 2020, 14:50 (1484 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak for input. jeg tror, du har ret. Det er en godsvogn i normalspor, om end den ser lidt mærkværdig ud. Den transporteres på en endnu mere mærkværdig metersportransportør. Tysk eller belgisk?

I forgrunden sidder personalet, lokofører og fyrbøder. De er givetvis i militæruniformer, og givetvis også tyske. Ellers ville billede næppe være taget og havnet på et militært postkort hos en dansksindet slesviger og nu havnet på museet på Sønderborg Slot. Transporten må så også være militær, og Langemark lå centralt for fronten. Googler du Langemark får du ikke andet end billeder af gravsten for soldater.

Så er dette billede vel at betragte som værende bestemt. Men der resterer stadig billedet, som jeg sendte forleden.

Pakvognene har åbne endeperroner og personvognene er endnu sjældnere på de mange foto, der findes fra de baner. Remisen havde i 1914 - 18 to dele. En dampdel til venstre med udluftning og en del uden, som tilsyneladende bruges som vognhal. Gavltrekanten har buede vinduer, men der er meget store og ikke hidtil fundet mage til på knap 2500 gennemgåede fotos. der resterer mere end 3000 muligheder.

Mvh. BH.

Hjælp søges 2

af Niels Munch, 18/12 2020, 15:29 (1484 dage siden) @ Bent Hansen

Det er en godsvogn i normalspor, om end den ser lidt mærkværdig ud. Den transporteres på en endnu mere mærkværdig metersportransportør.


I mine øjne ligner transportøren - på tysk Rollbock - den type, man bl.a. brugte på Als til transport af normalsporede godsvogne over metersporet. Der er én 2-akslet transportør under hver normalsporet aksel.

Bl.a. fabrikken i Görlitz fremstillede dem: https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=listen&tag_id=68139&style=grid&am... .


M.v.h.
Niels

Avatar

Hjælp søges 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2020, 16:56 (1484 dage siden) @ cslundsten

Vognen ser lidt spøjs ud, men er det et bremsehus til højre på vognen?

Hejsa

Den normalsporede vogn på transportøren er en tankvogn, en såkaldt spiritusvogn, hvor tanken er skjult med en træbeklædning. Man kan se rækværket til tankens løbebro øverst på vognen. Det er ikke et bremsehus til højre på vognen men vognens pumpehus, som den var "født" med.
Træbeklædningen på tanken er en senere tilføjelse, måske udført som camouflage af vognen, hvilket også blev brugt af tyskerne i de sidste år af 2. Verdenskrig.

Hjælp søges 2

af Bent Hansen, 18/12 2020, 22:30 (1484 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Mange tak. Det havde jeg aldrig gættet alene.

Mvh. BH.

Hjælp søges 2

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/12 2020, 17:44 (1480 dage siden) @ Niels Munch

Det er en godsvogn i normalspor, om end den ser lidt mærkværdig ud. Den transporteres på en endnu mere mærkværdig metersportransportør.

I mine øjne ligner transportøren - på tysk Rollbock - den type, man bl.a. brugte på Als til transport af normalsporede godsvogne over metersporet. Der er én 2-akslet transportør under hver normalsporet aksel.

Bl.a. fabrikken i Görlitz fremstillede dem: https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=listen&tag_id=68139&style=grid&am... .


M.v.h.
Niels


.
-------------------------
.

[image]
Sønderborg. To skammel-vogne-bogier fra Haderslev Amtsbaner og kendt under betegnelsen overføringsvogne. Det ses tydeligt på de to klemplader, som ligger ind mod midten mellem hjulene. ---^ 3. maj 1949. Arkiv: evp.

Erik V.

.

Hjælp søges 2

af Niels Munch, 22/12 2020, 18:16 (1480 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Hvad kalder du så denne type, jeg kender som "overføringsvogn"?

[image]En ÖBB G10 på overføringsvognen ZB WW 311 fra 1928, købt fra Vorarlberger Illwerke i 1960'erne. Zell am Ziller, august 1968 (oc/arkiv nm).

Tyskerne kalder den Rollwagen, og den lille, som jeg kalder "transportør", hedder på tysk Rollbock.


M.v.h.
Niels

Avatar

Hjælp søges 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/12 2020, 19:17 (1480 dage siden) @ Niels Munch

Hej Erik,

Hvad kalder du så denne type, jeg kender som "overføringsvogn"?

[image]En ÖBB G10 på overføringsvognen ZB WW 311 fra 1928, købt fra Vorarlberger Illwerke i 1960'erne. Zell am Ziller, august 1968 (oc/arkiv nm).

Tyskerne kalder den Rollwagen, og den lille, som jeg kalder "transportør", hedder på tysk Rollbock.


M.v.h.
Niels

"Overføringsvogn" er er okay. Når godsvognen ruller af vognen, kan man jo så kaldet den for en "afføringsvogn".

(lister væk i stilhed)

M:-Prten

[image]

Avatar

Hjælp søges 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/12 2020, 20:40 (1480 dage siden) @ Niels Munch

[image]"Afføringsvogn".

Ak ja Morten, de terminologier.

[image]


M.v.h.
Niels


Ja, de kan let komme lidt bag på én, Niels.


Glædelig jul og godt nytår

M:-Drten

Hjælp søges 2

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/12 2020, 21:36 (1479 dage siden) @ Niels Munch

Hej Erik,

Hvad kalder du så denne type, jeg kender som "overføringsvogn"?

[image]En ÖBB G10 på overføringsvognen ZB WW 311 fra 1928, købt fra Vorarlberger Illwerke i 1960'erne. Zell am Ziller, august 1968 (oc/arkiv nm).

Tyskerne kalder den Rollwagen, og den lille, som jeg kalder "transportør", hedder på tysk Rollbock.


M.v.h.
Niels

.
----------------
.

Hej Niels.

Jeg tør ikke kaste mig ud i flere navneforslag, -men et herligt foto. Mit foto er et gammelt foto jeg har "arvet" fra af vore forgængere i branchen -- det stod på bagsiden af billedet.

Med ønsket om en
[image]


Hilsen
Erik V.

("Halvfærdig" M/F HVALPSUND (2).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak