Avatar

Brammingeulykken 1913?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2020, 08:38 (1484 dage siden)

Dette postkort er pt. til salg på qxl.dk. Sælger skriver "Jernbaneulykken ved Bramminge 1913.Fotokort.Sporarbejde." Bagsiden er blank.

Er "man" enig?

Billedet kan desværre ikke blive større.

Mit personlige bud er, at vi - hvis vi er i Bramming - er lige øst for Bramming og befinder os på det sted, hvor Grindstedbanen grener fra Varde-Lunderskov-strækningen, og at vi ser Grindstedbanen under anlæg, og at billedet intet har med Brammingeulykken at gøre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/jernbaneulykken-ved-bramminge-1913...

Brammingeulykken 1913?

af KimC, 18/12 2020, 09:04 (1484 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette postkort er pt. til salg på qxl.dk. Sælger skriver "Jernbaneulykken ved Bramminge 1913.Fotokort.Sporarbejde." Bagsiden er blank.

Er "man" enig?

Billedet kan desværre ikke blive større.

Mit personlige bud er, at vi - hvis vi er i Bramming - er lige øst for Bramming og befinder os på det sted, hvor Grindstedbanen grener fra Varde-Lunderskov-strækningen, og at vi ser Grindstedbanen under anlæg, og at billedet intet har med Brammingeulykken at gøre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/jernbaneulykken-ved-bramminge-1913...

Jeg er enig i at stedet må være der hvor banen til Grindsted grener af. Brammingeulykken skete jo på den anden side af stationen. Desuden ville man dengang ikke have lavet postkort over sporreparationer efter en alvorlig ulykke, hvorimod nyanlæg af en jernbane ofte var postkortmotiv. Det var postkortmotv den gang. Har vi set nogen postkort fra anlægget af den nye køge-ringsted bane?

Brammingeulykken 1913?

af Bent Hansen, 18/12 2020, 09:17 (1484 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Den tror jeg ikke på.

Lokomotivet fandtes i talrige eksemplarer, så det bliver ikke så let at finde det. Jeg har ikke på denne side af jul tid til at gennemgå samlingen for at finde noget, der ligner.

Mvh. BH.

Brammingeulykken 1913 ? - næppe

af Niels Munch, 19/12 2020, 00:06 (1484 dage siden) @ Bent Hansen

[image]

Lokomotivet fandtes i talrige eksemplarer, så det bliver ikke så let at finde det. Jeg har ikke på denne side af jul tid til at gennemgå samlingen for at finde noget, der ligner.


Hej,

Nu forekom "store" 750 mm O&K entreprenørlok med prærieskorsten, så vidt jeg fornemmer, ikke så hyppigt i DK. Firmaet A. &. E. Kayser havde 2 stk. med samme signalement som det på postkortet:

O&K Berlin D 9477/1922 Bt 750 mm
O&K Berlin D 9478/1922 Bt 750 mm

Firmaet udførte arbejder i og ved Fredericia i slutningen af tyverne.

Men det ved Bent mere om efter jul.


M.v.h.
Niels

Brammingeulykken 1913 ? - næppe

af Peter Andersen, Hedehusene, 19/12 2020, 17:02 (1483 dage siden) @ Niels Munch

A. & E. Kayser udførte i 1926 også jordarbejdet til dobbeltspor (2. spor) mellem Holsted og Brørup, og da firmaet vist ikke havde andre damplokomotiver, kan det vel også være herfra. Det er lidt nærmere Bramminge. Også andre arbejder vides lokomotiverne brugt ved, men det var ikke i forbindelse med normalspor.

Brammingeulykken 1913?

af Lars, 19/12 2020, 01:36 (1483 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette postkort er pt. til salg på qxl.dk. Sælger skriver "Jernbaneulykken ved Bramminge 1913.Fotokort.Sporarbejde." Bagsiden er blank.

Er "man" enig?

Billedet kan desværre ikke blive større.

Mit personlige bud er, at vi - hvis vi er i Bramming - er lige øst for Bramming og befinder os på det sted, hvor Grindstedbanen grener fra Varde-Lunderskov-strækningen, og at vi ser Grindstedbanen under anlæg, og at billedet intet har med Brammingeulykken at gøre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/jernbaneulykken-ved-bramminge-1913...

Hvis billedet er taget ved Bramming, ligger Bramming uden for billedet til venstre, og vi ser ind fra sydøst med solen i syd. Grindstedbanen drejede fra mod nord.

I så fald ligger Grindstedbanen altså i baggrunden af billedet og grener fra mod højre, og sporarbejderne foregår så på Esbjerg-Lunderskovstrækningen.

Det er næppe rigtigt. Billedet må være taget et andet sted. Det kunne selvfølgelig være spejlvendt, men det ændrer ikke meget.

Brammingeulykken 1913?

af Kai Bayer, 19/12 2020, 11:15 (1483 dage siden) @ Lars

Jeg tænker, at det nu godt kan være øst for Bramming. Så ligger Bramming station bag ved arbejdsholdet, vi kigger mod øst, til højre for arbejderne ligger sporet til Lunderskov og strækningen mod Grindsted bøjer af mod nord i venstre side af billedet.

Brammingeulykken 1913?

af Lars, 19/12 2020, 11:31 (1483 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg tænker, at det nu godt kan være øst for Bramming. Så ligger Bramming station bag ved arbejdsholdet, vi kigger mod øst, til højre for arbejderne ligger sporet til Lunderskov og strækningen mod Grindsted bøjer af mod nord i venstre side af billedet.

Bortset fra at solen så står i nord...

Brammingeulykken 1913? Tror jeg ikke

af Steffen Dresler, 19/12 2020, 11:49 (1483 dage siden) @ Lars

God formiddag

Jeg tror overhovedet ikke på at det viste postkort har noget som helst med Bramminge-ulykken at gøre. Hvorfor skulle Statsbanerne dog indleje en entreprenør for at oprette nogle meter overbygning, når de selv havde midlerne for dette.
Yderligere anvendte man jo ikke andre sporvidder til at flotbringe materiel der var gået på gulvet, Statsbanerne lagde selv et nødspor ved siden af til de flotbringne vogne ved hjælp af enten spil/donkrafte eller kraner.
Hvad det så er ved jeg ikke, men herunder tre billeder fra øst for Bramminge hvor ”Den skæve” starter/ender i hovedlinjen Lunderskov-Esbjerg.
Alle billeder 26. maj 2012

Indkørsel for den skæve mod Bramminge, foto mod vest.
[image]

Udkørsel/start for den skæve mod øst. Bramminge bag fotografen.
[image]

Udkørsel II/start for den skæve mod øst. Bramminge bag fotografen.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

Brammingeulykken 1913? Tror jeg heller ikke

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2020, 12:48 (1483 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

[image]


Min hypotese er, at hvis vi er i Bramming - jeg gentager hvis - så kunne det vel godt være her? Med mindre industribanelokomotiveksperterne siger noget andet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Brammingeulykken 1913? Tror jeg heller ikke

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2020, 13:47 (1483 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Min hypotese er, at hvis vi er i Bramming - jeg gentager hvis - så kunne det vel godt være her? Med mindre industribanelokomotiveksperterne siger noget andet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hejsa,

Billedet har intet med Brammingeulykken at gøre. Her blev det oppløjede spor udbedret af DSB's egne folk fra den lokale banekolonne og måske tilkaldte folk fra Esbjerg. Man indsatte ikke tipvognstog, som det ville have taget adskillige dage at få bragt frem.

Den type telegrafpæle, der ses på fotoet, anvendtes mange steder i andet, også på Lunderskov - Esbjerg strækningen. Ved Bramminge stod de nord for banelinjen, hvilket stemmer med sollyset på fotoet, men samtidig er der så mange træer på billedet, at det - at dømme efter 1954 luftfotos - ikke stemmer særlig godt med noget på nordsiden af banen ved Bramming. Der synes endda at være regulær skov i horisonten i billedets venstre side, eller måske er det rampen til en viadukt, mam aner. Billedet stemmer heller ikke med oprydning efter Sneum-bro stormfloden i 1909.

At det skulle være Bramming, er efter min mening sælgers fup og fidus for at gøre billedet mere salgbart. Billedet har ikke noget med ulykken at gøre og der er ikke noget i omgivelserne, som indikerer Bramming. Tværtimod. Industribaneeksperterne kan ganske rigtigt give et fingerpeg om andre muligheder, som der kan arbejdes videre med.

Brammingeulykken 1913? Tror jeg ikke

af Lars, 19/12 2020, 15:02 (1483 dage siden) @ Steffen Dresler

God formiddag

Jeg tror overhovedet ikke på at det viste postkort har noget som helst med Bramminge-ulykken at gøre. Hvorfor skulle Statsbanerne dog indleje en entreprenør for at oprette nogle meter overbygning, når de selv havde midlerne for dette.

Nu skrev Thomas i første indlæg

"at vi ser Grindstedbanen under anlæg, og at billedet intet har med Brammingeulykken at gøre"

men jeg mener (som andre), at billedet slet ikke er taget ved Bramming. Det kan være næsten hvor som helst.

Avatar

Brammingeulykken 1913? Tror jeg ikke

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2020, 15:25 (1483 dage siden) @ Lars

God formiddag

Jeg tror overhovedet ikke på at det viste postkort har noget som helst med Bramminge-ulykken at gøre. Hvorfor skulle Statsbanerne dog indleje en entreprenør for at oprette nogle meter overbygning, når de selv havde midlerne for dette.


Nu skrev Thomas i første indlæg

"at vi ser Grindstedbanen under anlæg, og at billedet intet har med Brammingeulykken at gøre"

men jeg mener (som andre), at billedet slet ikke er taget ved Bramming. Det kan være næsten hvor som helst.

Telegrafpælene tyder på, at det måske er en stationsudvidelse, en baneforlægning eller anlægget af en ny bane udgående fra en bestående station. At man ligefrem bruger tipvognstog tyder mest på sidstnævnte. Der har skulle transporteres betydelige jordmasser over en vis afstand.

Brammingeulykken 1913? Tror jeg ikke

af Steffen Dresler, 19/12 2020, 15:43 (1483 dage siden) @ Lars

Kære Lars

Det er nemlig korrekt at det skrev Thomas!

Men jeg forholder mig udelukkende til at postkortet siger "Bramminge ulykken" og tilbage viser dette med den aktivitet der er på det oprindelige postkort. Hvor postkortet er optaget er mig ligemeget, men jeg viser nogle billeder hvor nogle af læserne tror postkortet er blevet fotograferet, nemlig anlæggelsen af den skæve.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak