Hjælp søges.

af Bent Hansen, 15/12 2020, 12:43 (1503 dage siden)

Dette er ikke en julegætter. Det er alvor. Jeg holder mig lidt tilbage fra Julekalenderen, da jeg ikke har mine billeder med, hvor jeg pt. opholder mig.

Jeg har billedet fra Museum Sønderjyllands Mediearkiv, hvor det har B131646.

Museet skriver:
Sporvogns remise. Den lader til at være ude af drift, så byen ligger muligvis nær fronten.

Hm. Jeg ville nu ikke kalde det en sporvej, men en privatbane? Billedet er helt givet fra Første Verdenskrig 1914 - 18. Jeg ser det som værende fra Vestfronten? Det vil sige Belgien eller østligste Frankrig. Vi ser personvogne og kasselokomotiver, og det ene damper, så der er absolut drift. Om ikke andet så militær drift. De forhåndenværende baner, her en metersporbane? brugtes mellem den normalsporede jernbane fra Tyskland og frem mod fronten, hvor 600 mm banerne tog over helt frem til fronten. Da franskmændene havde fjernet materiellet, måtte tyskerne selv medbringe dette. Der forsvandt på vestfronten også lokomotiver fra de sønderjyske amtsbaner.

Men kender du banen og ved, hvad stedet med depotet hedder? Svar her eller på bentsbane@gmail.com

[image]

Mvh. Bent Hansen.

Hjælp søges.

af Bent Hansen, 15/12 2020, 20:15 (1503 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Problemet er stort set løst. I hvert fald er der fundet andre billeder af depotet og af kasselokomotiverne med dykkerbriller.

Vi var I Belgien mellem Brüssel og Mastricht. Tienen eller Thienen hed stedet på tysk, hollandsk eller flamsk og Tirlemonnt på fransk og vallonsk.

Mvh. BH,

Hjælp søges.

af Niels Munch, 15/12 2020, 22:06 (1503 dage siden) @ Bent Hansen

Problemet er stort set løst. I hvert fald er der fundet andre billeder af depotet og af kasselokomotiverne med dykkerbriller.

Vi var I Belgien mellem Brüssel og Mastricht. Tienen eller Thienen hed stedet på tysk, hollandsk eller flamsk og Tirlemont på fransk og vallonsk.


Har du et link eller anden reference?

M.v.h.
Niels

Hjælp søges (+1 arkivfoto).

af Niels Munch, 16/12 2020, 09:28 (1502 dage siden) @ Bent Hansen

[image]


Hej Bent,

Jeg har fundet dette billede angiveligt fra Tirlemont:

[image]Tirlemont (Wikimedia Commons). Kilde: Liste des dépôts et stations de la SNCV. Klik på billedet for stort format.

Det er næppe det samme bygningskompleks som "dit". Mon SNCV havde flere i Tirlemont?

I øvrigt var de "bebrillede kasselokomotiver" nærmest standard ved SNCV, indtil de bekendte "dieselsporvogne" dukkede op.


Bedste hilsener
Niels

Hjælp søges (+1 arkivfoto).

af Hans T. Møller, 16/12 2020, 13:36 (1502 dage siden) @ Niels Munch

Kære Bent & Niels

At der er tale om et SNCV/NMVB-depot hersker der vist ikke tvivl om.

Men de brede vinduer over remiseportene forvirrer mig. De kan selvfølgelig være blevet modificeret senere, men alligevel. Er det virkelig helt sikkert, at vi er i Tirlemont?

Bedste hilsner

Mere hjælp søges (+1 Google-foto)

af Niels Munch, 18/12 2020, 13:35 (1500 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Tirlemont er det næppe. SNCV havde den praksis at bygge 2 haller klods op ad hinanden, den ene med 3 spor, og den anden, evt. lidt kortere, med 2 spor. De karakteristiske brede og 3-delte vinduesbuer i gavlene over portene er nu fundet her:


[image]

Fundet ved en Google-søgning, som fører videre til en Facebook-side om Belgiens geografiske midtpunkt Walhain, hvor billedet imidlertid ikke kan findes.

Og videre kan jeg ikke komme, måske fordi jeg ikke har en Facebook-konto? Kan andre??


M.v.h.
Niels

Hjælp søges.

af Bent Hansen, 18/12 2020, 16:20 (1500 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak for input.

Også jeg har mas med at finde noget på Walhain, også selv om jeg oversætter det til fransk. Måske kalder jernbaneentusiasterne i Belgien det noget andet? Det vil jeg gå i krig med at finde ud af om lidt.

Nu passer Brüssel, som Walhain ligger i nærheden af, dårligt med fronten og militære forsyningsbaner, men der er jo strengt taget som det eneste militære postkort fuldstændig uden opstillet militært personel foran det mest interessante på billedet. Så måske har en soldat sendt et postkort hjem, som han ikke havde fået af Feldposten, men købt på stedet? Og så kunne det jo godt passe med at billedet ikke er fra fronten. Måske var han såret og på rekreation?

Noget helt tredje. Et andet postkort, det hidtil eneste, jeg har set, der viser vognene på Sønderborg Slots, er netop fra Brüssel! De omtalte sekundærbaner i 1000 mm har i øvrigt et museum i Brüssel.

En af mine udenlandske venner, der mente, at han var ekspert på området, har meldt pas med et tilsvarende skår i selvtilliden.

Men mange kokke små gør en stor å.

Med venlig hilsen BH.

Hjælp søges - måske en løsning?

af Niels Munch, 18/12 2020, 22:55 (1500 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Niels Munch, 18/12 2020, 23:13

"Min" fundne vognhal er SINT-JORIS-WEERT og ligger på Stationsstraat i Oud-Heverlee, Flandern, se Google Streetview.

På denne side: https://www.railations.net/stelplvlaamsbrabant.html med SNCV-bygninger er "mit" billede gengivet samt et foto af bygningen fra "bagenden", hvor vinduesinddelingen i den store bue er lidt anderledes.

Se også: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tramstelplaats_Sint-Joris-Weert .

"Dit" foto har - hidtil uden held - været fremlyst i det fransksprogede Forum "Passion-Métrique", jf. min "hjemmelsmands" udsagn i tråden på Drehscheibe Online: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9549354,9553072 .

Så en egentlig "rygende pistol" har vi næppe helt, meeeen .....


M.v.h.
Niels

Hjælp søges - måske en løsning?

af Hans T. Møller, 20/12 2020, 10:11 (1498 dage siden) @ Niels Munch

Kære Bent & Niels

Man skal selvfølgelig ikke sælge skyderen, før bjørnen er skindet, men postkortet kan efter min mening godt vise remisen i Sint-Joris-Weert.

Kortet behøver ikke at have noget med ”fronten” at gøre, for Tyskland og Belgien var i krig, og der må have været tyske tropper stationeret rundt omkring i landet for at sikre ro og orden.

Bortset fra en lille strimmel helt ude ved Kanalkysten var Belgien besat, men flere ledende belgiere nægtede åbent at samarbejde med besættelsesmagten, og der forekom passiv modstand, illegal presse samt efterretningsvirksomhed til fordel for de allierede. Omkring 30.000 belgiere flygtede til Holland for at kunne slutte sig til hæren, der holdt det yderste afsnit af Vestfronten ud med den Engelske Kanal.

Bedste hilsner

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
Hectorrail
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak