Julekalenderen 2020, 14. december
Godmorgen
Så er vi nået til den 14. låge i års julekalender. Vi er igen uden for landets grænser. Dagen gæt er lige til. I hvilken by, har jeg taget dette foto?
Hilsner Keld
Godmorgen
Så er vi nået til den 14. låge i års julekalender. Vi er igen uden for landets grænser. Dagen gæt er lige til. I hvilken by, har jeg taget dette foto?
Hilsner Keld
Godmorgen til alle!
Tja, lokomotivet har centralkobling (klokobling) og vognene ser ikke ligefrem ud til at være en UIC profil (europæisk standard).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej og god morgen.
For mig ser det russisk ud. Så hvorfor ikke gætte på St. Petersborg. (Og Rusland.)
Mvh. BH.
Vi er vist i Ukraine
https://www.railpictures.net/photo/745046/
Men det kan være mange ting. Har selv besøgt Odessa, men det er det vist ikke.
Vh Kristian
Ja, det ligner grangiveligt en russisk ChS4 fra Škoda.
M.v.h.
Niels
Hej
Steffen, Kristian og Niels har ikke skrevet noget forkert.
Hilsner Keld
Med tanke på vilket strömsystem loket är byggt för kan de östliga och sydöstliga delarna av Ukraina i princip uteslutas. Linjerna väster om Lviv kan det inte heller vara fråga om. De återstående möjligheterna är likväl många!
Vover forsøget.
Tæt på grænsen til Slovakiet - Chop?
Vh K
Ja, det ligner grangiveligt en russisk ChS4 fra Škoda.
Škoda byggede 1963-71 i alt 232 lokomotiver af denne klasse, og det er mit indtryk, at flertallet af dem endte i Ukraine ved Sovjetunionens opløsning.
De var, ligesom deres tjekkoslovakiske "fætre" med "turistbusvinduerne" ČSD Class S 499.0 "Laminátky", bygget med karosseri af glasfiber.
De lokomotiver i Ukraine, der ikke er udrangeret, har fået nye, mere moderne overbygninger.
Den russiske betegnelse er ЧС4, og en grundig beskrivelse kan findes her (russisk): https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%A14 - hvor Google Translate kan være en god hjælp .
Mit gæt på den ønskede by er Kiev.
M.v.h.
Niels
Hej igen
Det er hverken Chop eller Kiev.
En lille hjælp: Der hænger køreledninger i gaderne.
Hilsner Keld
Hej igen
Det er hverken Chop eller Kiev.
En lille hjælp: Der hænger køreledninger i gaderne.Hilsner Keld
Om det också ligger spår i gatorna skulle det kunna betyda Lviv eller Konotop eller Vinnytsia.
Det er hverken Chop eller Kiev.
En lille hjælp: Der hænger køreledninger i gaderne.
Nåeh, det er da "let nok": https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_town_tramway_systems_in_Ukraine .
M.v.h.
Niels
Det er hverken Chop eller Kiev.
En lille hjælp: Der hænger køreledninger i gaderne.
Nåeh, det er da "let nok": https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_town_tramway_systems_in_Ukraine .
M.v.h.
Niels
Men alternativen torde kunna inskränkas till städer belägna vid en dubbelspårig bana med rätt strömsystem. Ledtråden kunde i och för sig också avse trådbussar, varvid exempelvis Rivne kan fogas till listan över möjliga städer.
Hej igen
Anders skyder lidt med spredehagl. Men nu er byen nævnt. Jeg kom til byen med tog fra Slovakiet og rejste fra byen med tog til Polen. Der skulle kun skiftes tog på grænsestationen, og ja, der er spor i gaderne.
Hilsner Keld
Hej igen
Anders skyder lidt med spredehagl. Men nu er byen nævnt. Jeg kom til byen med tog fra Slovakiet og rejste fra byen med tog til Polen. Der skulle kun skiftes tog på grænsestationen, og ja, der er spor i gaderne.Hilsner Keld
Så bör det väl vara Lviv.
Hej Anders
Så lykkes det er ramme en by og den rigtige. Det er Lviv på tysk Lemberg. Foto er taget på stationen Stantsiya Pidzamche i den nordlige del af byen. Jeg var der i slutningen af februar 2007. Her er lidt flere foto fra besøget.
Fjerntog på Stantsiya Pidzamche februar 2007 (kh).
Fjerntog på Stantsiya Pidzamche februar 2007 (kh).
Regionaltog på Stantsiya Pidzamche februar 2007 (kh).
Godstog på Stantsiya Pidzamche februar 2007 (kh).
Diesellokomotiv på Stantsiya Pidzamche februar 2007 (kh).
Det blev også til lidt foto fra hovedbanegården i Lviv.
Hovedbanegården Lviv februar 2007 (kh).
Hovedbanegården Lviv februar 2007 (kh).
Senere kommer der lidt foto fra sporvejen i Lviv.
Hilsner Keld
God eftermiddag
Det var jo godt at julegætteriet blev løst.
Ser man på fronten af de lidt ældre lokomotiver, starter nummeret altid med bogstaverne "BL" (har ikke det kyrilliske alfabet) der frit oversat står for VL, der igen er forkortelsen for "Vladimir Lenin" og så nummeret. Så var man i tvivl hvor man var, se på lokomotivets front! Det har mange så senere oversat til litra VL eller klasse VL.
Og til sidst er "Ch" igen en "vestlig" oversættelse for det russiske lydtegn "tje" (udtales på dansk). Så blev vi så klogere.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Keld,
Tak for gætteleg og supplerende fotos. På dit 1. billede er netop en moderniseret udgave (med ny vognkasse) af ЧС4-typen fra dit gættebillede.
Glæder mig til sporvognene.
Bedste hilsener
Niels
Godaften
Her kommer så lidt foto af sporvognene i Lviv. Der var to typer vognene, begge de kendte fra hele østblokken. Vognene og spornettet var meget nedslidte. De fleste døre gabte 5-10 cm i lukket tilstand. Spor og gadebelægning var bestemt ikke i niveau. Dette fremgår af et par af billederne. Jeg vil ikke anbefale en cykeltur i de gader.
831 ved stoppestedet foran hovedbanegården Lviv februar 2007 (kh).
1036 med hovedbanegården Lviv som baggrund februar 2007 (kh).
807 Lviv februar 2007 (kh).
824 Lviv februar 2007 (kh).
1065 Lviv februar 2007 (kh).
1096, her er et af de få steder, hvor spor og belægning var i niveau Lviv februar 2007 (kh).
Hilsner Keld
Mange tak Keld, for interessante sporvognsbilleder.
Dette site giver info bl.a. om de viste vogntyper: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Lwiw .
Interessant er den påbegyndte modernisering med bl.a. indsættelse af lokalt producerede lavtgulvs-ledvogne.
Bedste hilsener
Niels