Avatar

Gæt en Litra - Hjælp søges

af Mire ⌂, København, 4/2 2013, 15:50 (4339 dage siden)

Ved et nærmere eftersyn af et arkiv foto ser jeg at den ene vogn er ARM 151
og så langt så godt.
Den næste vogn er problemet - den ser ud som en ARM vogn men er det ikke
- se afstivning under vognen som der er henvist til.

begge vogne har 9 vinduer som en ARM vogn men er den 2´vogn en anden type ARM?-
har brugt lang tid på vogn fordelingen - råd og Litra søges.

hilsen jean Henrik

[image]
Foto G. Brandi

[image]
Foto G. Brandi - en ARM -nejj - se afstivningsanordning - samt vandliste på taget.

Gæt en Litra - Hjælp søges

af Sølgaard, 4/2 2013, 16:18 (4339 dage siden) @ Mire

Jeg vil tro du skal søge en alm CP type IV

Gæt en Litra - Hjælp søges

af Niels Munch, 4/2 2013, 16:39 (4339 dage siden) @ Sølgaard

Jeg vil tro du skal søge en alm CP type IV

Enig. Vi er på Svendborg Station med tog mod Nyborg over Hesselager; det førte næppe 1 kl. i flere vogne.

Mon Jean Henrik skulle have foto af hele toget, inkl. trækkraft (MT evt. MP)?

NB: Bemærk Berliner-boggierne under ARM.

M.v.h.
Niels

Avatar

Gæt en Litra - Hjælp søges

af Mire ⌂, København, 4/2 2013, 16:48 (4339 dage siden) @ Niels Munch

Ja hej og tak for hjælpen - jeg har kun dette ene foto.

[image]
så det vi kan se på foto er ovenstående.

hilsen Jean henrik

Gæt en Litra - Hjælp søges

af Georg Schmidt, 4/2 2013, 17:07 (4339 dage siden) @ Mire

Måske en CQM, der egenvarmeanlæg i vognen.

Mvh
Georg

Gæt et litra - CQM

af UTJ, 4/2 2013, 17:26 (4339 dage siden) @ Mire

[image]

Foto G. Brandi

Det er en CQM som Georg Schmidt rigtig skriver. Det du angiver er dampvarmeledningen - afstivningen er længere inde og der anes et vandret stykke. Uden det vandrette stykke på armeringen ville vognen være en CPM, men så sad armeringen også længere ude.

Avatar

Gæt et litra - CQM

af Mire ⌂, København, 4/2 2013, 17:41 (4339 dage siden) @ UTJ

Jaa det er et godt spørgsmål - bemærk skorsten på de 2 vogne
er ens hvis det ikke er bemærket - altså som jeg ser det.
hilsen Jean Henrik
[image]

Gæt et litra - CQM

af Jens Bruun-Petersen, 4/2 2013, 22:20 (4339 dage siden) @ Mire

Det er en CQM af den lange udgave 3551-3575. Se også billede i "Danske Personvogne" side 163 nederst. Forreste vogn er magen til.

Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen

Avatar

Gæt et litra - CQM

af Mire ⌂, København, 5/2 2013, 08:04 (4338 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jo tak for budet på en CQM vogn men den har slet ikke den form for afstivning
som vist på foto - det virker som en CP (IV).

hilsen Jean Henrik


[image]

Gæt et litra - CQM

af UTJ, 5/2 2013, 08:11 (4338 dage siden) @ Mire

Læs venligst mit svar et par gange oppe én gang til. Den bageste vogn er en CQM og den forreste er en ARM.

Gæt et litra - CQM

af Georg Schmidt, 5/2 2013, 12:02 (4338 dage siden) @ Mire

CP-vognene kørte andre steder, der hvor trækkraften kunne levere dampvarmen.
Mvh
Georg

Gæt et litra - CQM oder wasdas einem CPM

af henning h087 ⌂, Græsted, 5/2 2013, 13:41 (4338 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af henning h087, 5/2 2013, 14:09

Hej

det kan nu også være en CPM 2994 - 2999 - og som ikke er en CP IV type efter jernbanens opdelling - min er jo anderledes, som kan ses her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=132.0
*** nederst
den har næsten samme mål og udseende som CQM 3551 - 3575
bortset fra indgangspartiet som er skrå på CPM og ret på CQM
CPM var også stationeret i 2 distrikt
CPM har anderledes diagonalafstiver end CQM og ARM 151
CPM er bla 10 mm længere over puffer end CQM
CPM 17780 mm og CQM 17770 mm
og ser man i DRM I 1941 så har DSB brugt samme tegning til CPM 148 - II og CQM 162 - og det er forkert ifølge HP tegningerne
så nu må man igen igen på jagt i DRM I og tillæg for at se om det bliver rettet, der var jo noget med at der blev meddelt i et tillæg at DRM tegningerne blev annuleret omkring 1948 ( der var flere fejl på tegningerne samt numre sat på forkerte tegninger ( bla i CP grupperne ) ) og så var det vist rettet omkring 1951/52
men skal have det kontrolleret - om man har fået rettet alle fejl

DRM tegmimger

CPM 2994 - 2999
[image]

CQM 3551 - 3575
[image]

HP tegninger

CPM
[image]

CQM
[image]

så mangler der bare nogle foto af vognene til sammenligning

har af CQM men ikke CPM ( ligger gemt på nogle CDer der ikke er lagt på PC endnu

mvh
henning h087

PS
HP tegninger på pdf og download her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=29.0

betinger som sædvanligt at man er tilmeldt og registreret som bruger på arkiv/forum rundremisen ;-)
***
blandt andet er min AT 208 - 221 gruppe opdelt i 2 pga at halvdelen af dem har anderledes toiletrumsmål i bredden ( ja - kald mig bare også toiletrumsbreddenittetæller :-D :-) ;-) :-P )

CQM og ikke CPM

af UTJ, 5/2 2013, 14:29 (4338 dage siden) @ henning h087

Nej det kan ikke være en CPM. Man kan ane det vandrette stykke af undervognsarmeringen inde bag den dampvarmeledning som hele tiden bliver forvekslet med afstivningen.

Og i den forbindelse må man huske at CPM kunne indrangeres i almindelige store tog som alle andre trævogne, hvilket CQM ikke måtte, da undervognen på CQM ikke var integreret i vognkassen på samme måde som andre træbogievogne, inkl CPM (CR selvfølgelig fraregnet). CØM passede i den henseende ganske godt til Fyn.

Gæt et litra - CQM

af Niels Munch, 5/2 2013, 14:31 (4338 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg bøjer mig ydmygt for den overordnede ekspertise og må desuden tilstå, at jeg aldrig selv har oplevet CP på Svg-Ng, men nok CQM.

Det er klart, at hvor trækkraften - som på banen her - var MP hhv. MT, skulle personvognene have egenvarme (i hvert fald i fyringssæsonen).

Jeg har ingen nævneværdig (i ordets egentlige mening) kompetence i DSB-oprangeringer heller, og mit aller-eneste eksemplar af "Togplan 6" er et oldfund med gyldighed fra 29.05.1960.

Nej desværre, den er på 115 sider, så den bliver vist ikke scannet med det første.

Jf. togplanen kunne et tog som Jean Henriks være oprangeret: MP-AT-ASM-CQM-CQM

..... rolig nu, nemlig med den bemærkning, at AT-vognen (uden "M") løb til 28.08. og ASM-vognen fra 04.09. Så var der varme, når der skulle være. Den ekstra CQM løb kun til 28.08.

Så helt stringent var planen ikke m.h.t. "egenvarmevogne" på "ikke-dampvarmebaner".

Det hører med til billedet, at der på Svg-Ng i denne togplan også løber ATM, hvorimod ARM (samt MT) ikke er dukket op endnu. De sydfynske boggievogne med 1 kl. er væk; men der er stadig i denne periode CMMP i faste løb.

Men ingen CP eller CPM for den sags skyld.

Endelig løb der også DA-, DJ- og Do-postvogne, EH- og ilgodsvogne i forskellige tog på denne bane. Næppe 2 tognumre (i samme retning) var ens oprangeret. Rent modelbaneguf .....

Nå, det var lidt strøtanker, med eller uden kakkelovn m.v.

Bedste hilsener
Niels

Gæt et litra - ARM

af UTJ, 5/2 2013, 15:16 (4338 dage siden) @ Niels Munch

Der står 151 på ARM-vognens dør - så det er nok ARM 151 vi ser som forreste.

Gæt et litra - CQM

af henning h087 ⌂, Græsted, 5/2 2013, 15:56 (4338 dage siden) @ Niels Munch

Hej

enig i at det kan være en CQM, har ikke haft forstørret billedet.
med hensyn til Niels togplan 6 fra 60, den vil jeg gerne stille mig til rådighed at få scannet !!

og har selv togplan 6 fra 1953, 1957, 1961, 1967 når det lige drejer sig om fynske baner - har nok lidt flere liggende i kasserne -

nå men
brug på fynske baner,
NB : der var også dampfremførte P - tog på disse banen, men der skal jeg ind i maskinløb, og der er Georg nok bedre forsynet end jeg, men kan nævne : A, AF, D, DF, G, og mener også at K har kørt der, men det vil jek IKKE vædde på.

1953

Nyborg - Fåborg
motorvogne : MDF, MP, MF, MBF,
personvogne: FC, CUMP, CMMP, ATMP, AZMP, COMP,

Nyborg - Svendborg
motorvogne : MBF, MP, MBF,
personvogne: FC, CP, AT, CMMP, COMP,

Odense - Svendborg
Motorvogne : MOK, MP, MDF,
personvogne: CR, CRS, ATM, CP, AT,

Odense - Fåborg
motorvogne : MF, MP, MDF,
personvogne: FC, CP, CR, CMMP,

Fåborg - Svendborg
motorvogne : MP, MDF, MBF,
personvogne: CMMP, FC, CV, COMP,

Odense - Assens
motorvogne : MF,
personvogne: CP, FC,

1957

Odense - Assens
motorvogne : MOK, ML,
personvogne: CXMP, FC, CP,

Nyborg - Fåborg
motorvogne : MP,
personvogne: FC, CQM, ATMP, AZMP, CMMP, ARMP,

Nyborg - Svendborg
motorvogne : MP,
Personvogne: CQM, CP, ATMP, AZMP, ATM, CMMP,

Odense - Svendborg
motorvogne : MP, MOK, ML
personvogne: CR, CRS, ATM, CQM, CP, AT, ATMP, AZMP

1961

Odense - Assens
motorloko : MT
motorvogne : MOK, MP,
personvogne: CQM, CP, CRS, CR

Nyborg - Fåborg
motorvognr : MP,
personvogne: CQM, ASM, CMMP,

Nyborg - Svendborg
motorvogne : MP,
personvogne: CQM, ATM, ASM,

Odense - Svendborg
motorloko : MT
motorvogne : MOK, MP,
personvogne: CR, CRS, CQM, ATM, CMK, CP,

1967

Odense - Svendborg
motorloko : lok ( ikke specificeret )
motorvogne : MO,
personvogne: CLS, CLL, AVL, C (ikke specificeret, kan dæække over, CM, CO, CP, CQM )

så umiddelbart ingen CPM og ARM, og dog er ARM fotograferet på fynske sidebaner og jeg mener også at Kirkeby har fotograferet CPM i Odense ?, men der skal så kigges efter på CD-backups og notater.

mvh
henning h087

PS : har haft det forstørret - og yes - det er som UTJ mf skriver - en CQM

Gæt et litra - CQM

af gamle ole, 5/2 2013, 16:21 (4338 dage siden) @ UTJ

Vi havde også en tråd for nylig med fotos fra Hilerød St-Lille Nord, hvor jeg fejlagtig troede at det var CP, og så var det netop CQM.
men de ligner unægtelig hinanden.


Ole

Ole

Gæt et litra - CQM oder wasdas einem CPM

af henning h087 ⌂, Græsted, 5/2 2013, 20:37 (4338 dage siden) @ henning h087

Hej

Foranlediget af en bruger forespurgte mig om jeg kunne finde CPM i mine togplaner + at jeg selv var gået lidt igang med det så ser det ud til at i 1953, 1957, 1961 og 1967 var CPM vognene afsat som reservevogne og ikke i faste løb.

vognene var stationeret i 2 distrikt i ovennævnte togplaner/år

og i den skematiske opstilling står der

1953 + 1957:
1 stk i værkstedsreserve (VR)
5 stk i reserve til togforstærkning (RTT)

1961:
3 i VR
3 i RTT

1967:
1 i VR
2 i RTT
og så må 3 jo være udrangeret på dette tidspunkt

kan have overset det, ( det er ca 6-700 sider og mange oprangeringer der skal ses igennem, gang ca med 8-10 stykker ) men tror det ikke, til gengæld er der mange pudsige oprangeringer, man måske ikke tænkte sig.
blandt andet på Langaa - Struer 1953 er der tog 327 på hverdage med oprangering
MO - CQM - ATM - ARM i samme tog, så den var der altså aligevel, Niels ;-)
fandt også en AF benyttelse og andre. så det kan være ganske interessant at læse sådanne togplaner
i 1967 findes denne på Fredericia - Esbjerg tog 338 på hverdage minus dag efter søn-og helligdage ( nattogsforbindelsen fra tog 95 )
MO=MO - AV - WL(blå STU) - DD - - G post - G post
og mere om tog 95/20 + 338/383 kan ses her ( uden tilmelding )
kun det skrevne og ikke det vedhæftede
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=218.msg317#msg317


mvh
henning h087

Gæt et litra - CQM oder wasdas einem CPM

af Niels Munch, 5/2 2013, 21:18 (4338 dage siden) @ henning h087

blandt andet på Langaa - Struer 1953 er der tog 327 på hverdage med oprangering
MO - CQM - ATM - ARM i samme tog, så den var der altså aligevel, Niels ;-)

Jow, men blot for at præcisere, så handlede mine uddrag af Togplan VI for 1960 alene, hvilke vogne der indgik i oprangeringerne på Svg-Ng banen - og ikke hele 2. Distrikt ;-) .

M.v.h.
Niels

Gæt et litra - CQM + link til togplan 6 - 1960

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/2 2013, 11:28 (4326 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 17/2 2013, 12:02

Hej

og som supplement til ovenstående tråd kan der for året Togplan 6 1960, gyldig fra 29 maj, som Niels Munck velvilligt har stillet til rådighed kan nævnes at på de fynske sidebaner kørte

Odense - Tommerup - Assens
Motorloko : MT
Motorvogne : MOK, MP
Personvogne : CQM, CP, CRS, CR
Rejsegodsvogne : EH

Nyborg - Fåborg
Motorvogne : MP,
Personvogne : CQM, CMMP, ASM, AT
Rejsegodsvogne : EH
Postvogne : DA, DO

Nyborg - Svendborg
Motorvogne : MP
Personvogne : CQM, ASM, AT, ATM, CMMP
Rejsegodsvogne : EH
Post- og rejsegodsvogne : DJ
Postvogne : DO, DR

Odense - Svendborg
Motorloko : MT
Motorvogne : MOK, MP
Personvogne : CRS, CR, ATM, CQM, CP, CMK,
Togførervogne : FE
Rejsegodsvogne : EH
Postogne : DO, DA

så ingen CPM, men i den skematiske opstilling står der at 3 CPM er i fast løb og 3 CPM i værkstedsreserve, dog er der ikke nævnt specifik CPM i oprangeringerne, så de må at være betragtet similar alt andet lige som CP og CQM, og indgår som sådanne.

og nævnte togplan 6 er scannet og lagt her ( stort tak til Niels Munck for denne )
[image]
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
sammen med andre togplan 6
(for at åbne arkivet og downloade, betinger det at man tilmelder og registrerer sig som bruger på www.rundremisen.dk)


mvh
henning h087

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak