Julekalenderen 2020, 11. december

af Niels Munch, 11/12 2020, 07:39 (1450 dage siden)

God fredag morgen,

Vi må en tur til udlandet igen, for det, jeg har i kramkisten til danske kalenderlåger, vil alt for hurtigt blive gættet. Det skulle jo helst blive en tråd, der kan holde op ad dagen, så flest muligt kan nå at være med.

Nu får vi se, om dette billede rummer slig udfordring:

[image]Foto i august 1983 (KVH).

Under det meste af "den kolde krig" måtte jeg holde mig på vestsiden af jerntæppet; men jeg havde en civil bekendt, som havde opdaget, at det var billigt at holde ferie i østblokken. Han sendte mig lejlighedsvis billeder, hvis han faldt over "noget ferrovialt", såsom ovenstående foto.

Jeg skal venligst udbede mig oplysning om, hvor hans foto er taget, og det er den kvalificerende oplysning.

Men jeg imødeser også meget gerne, hvad der i øvrigt kan fortælles om netop det lokomotiv.


Bedste hilsener & go' fornøjelse
Niels

Julekalenderen 2020, 11. december

af Steen Larsen, Søborg DK, 11/12 2020, 08:13 (1450 dage siden) @ Niels Munch

Vi må prøve at få indkredset landet.
Det ligner et smalsporet “skovbane” lokomotiv fra Balkan.
Rumænien?
Mvh Steen

Julekalenderen 2020, 11. december

af Hans T. Møller, 11/12 2020, 08:14 (1450 dage siden) @ Niels Munch

God morgen i forum!

Maskinen ligner et standard 600mm tysk feldbanelokomotiv. Typen blev bygget i over 2000 eksemplarer før og under 1. Verdenskrig, og siden havnede de alle mulige steder. Jeg har selv set kolde bevarede eksemplarer i Bulgarien og Serbien.

Jeg ved ikke, hvor dagens billede er taget, men gætter på Polen.

Bedste hilsner

Julekalenderen 2020, 11. december

af Niels Munch, 11/12 2020, 08:42 (1450 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Steen og Hans,

@ Steen: Rumænien er det ikke.
@ Hans: Ej heller Polen, men lokomotivtypen er korrekt bestemt.


Bedste hilsener
Niels

Julekalenderen 2020, 11. december

af K564, 11/12 2020, 08:49 (1450 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen

Da vi er før opløsningen af østblokken, når man ser på landskabet og billige rejsemål, vil jeg mene, at det ligner noget med Jugoslavien.

Hilsner Keld

Julekalenderen 2020, 11. december

af Niels Munch, 11/12 2020, 09:00 (1450 dage siden) @ K564

Kære Keld,

Jugoslavien er det heller ikke.

Bedste hilsener
Niels

Julekalenderen 2020, 11. december

af Bent Hansen, 11/12 2020, 08:51 (1450 dage siden) @ Niels Munch

God morgen.

Lige på og hårdt:

Brigadelok - Henschel 16020/1918 fotogrferet et eller andet sted på de Bulgarske Statsbaner. Oprindelig BDZ 1138. 1936 til BDZ 40060 485. I dag på den tidligere pionerbane i Berlin, nu Parkjernbane. Fremtræde ri noget ombygget stand.

Mvh. BH.

Julekalenderen 2020, 11. december

af Hans T. Møller, 11/12 2020, 09:28 (1450 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Imponerende! Der må være en del bevarede af typen, og tør man spørge: Hvordan fandt du frem til netop dette eksemplar?

Bedste hilsner

Julekalenderen 2020, 11. december

af Niels Munch, 11/12 2020, 09:36 (1450 dage siden) @ Hans T. Møller

Imponerende! Der må være en del bevarede af typen, og tør man spørge: Hvordan fandt du frem til netop dette eksemplar?


Som desværre er forkert.

M.v.h.
Niels

Julekalenderen 2020, 11. december

af Hans T. Møller, 11/12 2020, 11:10 (1449 dage siden) @ Niels Munch

Om det er det ene eller det andet - mit spørgsmål går på, hvordan Bent udfra billedet kunne løse opgaven så hurtigt?

Jeg synes det er god stil at forklare, om man har ræsonneret sig frem til svaret og hvordan? eller om man tilfældigvis kendte løsningen.

Bedste hilsner

Julekalenderen 2020, 11. december

af Bent Hansen, 11/12 2020, 13:56 (1449 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej.

At det var et brigadelok, var der allerede fundet ud af, inden jeg fik åbnet kalenderen. Jeg konstaterede så, at det havde de allerede nævnte karakteristika, så det skulle være genkendeligt, og man kunne måske finde et andet foto af dem.

Så vidt så godt, men hvordan gribe opgaven an? Der var den svaghed ved nettet, at mange ikke skelner mellem Brigadelokomotiver (1. krig) og Heeresfeldbahnlokomotiver (2. krig). Østeuropa er jo også stort. Nogen var imidlertid allerede begyndt at indkredse problemet land for land fra en ende af.

Niels skrev imidlertid, at han ønskede lokomotivets historie, og så måtte det jo være bevaret ved en jernbaneklub/museumsbane. Her er det også lettere at søge. Det var i hvert fald et forsøg værd at gå den vej.

Jeg gættede af gode grunde på Tyskland, idet tyskerne jo har en vis interesse for disse køretøjer.

Jeg startede med Bad Muskau, som jeg mente havde flere af typen. Jeg plejer ført at søge på billeder, og allerede her var der noget, der fik mig til at videre ad det spor. Og med held. Det første tilforladelige viste sig at være fejl, men belært af erfaringerne, skrev jeg og søgte bevis bagefter. I anden omgang lykkedes det så. Jeg skulle jo finde et lok med omtalte kulkasse. At så også Niels' billede kom frem, gjorde det ikke værre.....

Jeg er klar i morgen kl 8. Senest kl 9.
Mvh. BH.

Julekalenderen 2020, 11. december

af Bent Hansen, 11/12 2020, 09:07 (1450 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen.

Som skrevet. Skyd først, spørg bagefter.

Jeg ombestemmer mig lidt. Stadig Bulgarien, men et andet lok udfra hjemmesiden:

http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/247.html

Her er et lignende foto:
Henschel 14255 abgestellt im Rila-Gebirge 1984, Foto: © Tilo Reinfried
Jeg mangler vist at finde ud af, hvor den er nu. Det kommer måske om lidt.
Mvh. BH.

Julekalenderen 2020, 11. december

af Bent Hansen, 11/12 2020, 09:11 (1450 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivets senere skæbne fremgår heraf:

Brigadelok - Henschel 14255/1916
Die 1916 von Henschel gebaute Lok, die die HF-Nummer 1007 zugeteilt bekam, wurde nach Ende des Ersten Weltkriegs in Bulgarien aufgefunden. 1919 reihte die bulgarische Staatsbahn die Lok vorübergehend als BDZ "1007" unter ihrer HF-Nummer ein. Erst im Jahr 1936 wurden die übernommenen Brigadelokomotiven als BDZ 40060 eingereiht, die HF 1007 bekam die Nummer "437" zugeteilt.

Ab 1942 wurde die Lok zusammen mit zwei weiteren Brigadeloks (Henschel 15052 und Henschel 16020) im Rila-Gebirge eingesetzt. Dort erfolgte im Zweiten Weltkrieg nicht unweit eines Klosters unter Leitung eines deutschen Ingenieurs der Bau eines kleinen Wasserkraftwerk. Für den Materialtransport legte man hierzu eine eigene Feldbahn an. Nach Abschluss der Bauarbeiten diente die Feldbahn aufgrund der widrigen Straßenverhältnisse noch bis in die späten sechziger Jahre Besuchern des Klosters als Transportmittel. Danach wurde die Bahn stillgelegt und die Loks abgestellt.

Og så kilde:

http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/247.html

Stadig den samme.

Mvh. BH.

Julekalenderen 2020, 11. december

af Bent Hansen, 11/12 2020, 09:35 (1450 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Denne maskine er ombygget eller atypisk? Der er ikke holdere til vandsugningslange på domerne, og er der en forhøjet kulkasse, der tager hele fyrbøderens udsigt.

Hvis dette emne, Brigadebanelokomotiver, interesserer dig, så se Arkiv.dk og skriv Museum Sønderjyllands Mediearkiv B131567 og søg fremad. Ikke alle fotos viser lokomotiver. Jeg er kommet til B131611, men der er nok en uges arbejde endnu. Mine tyske medarbejdere er knap nået så langt.

I øvrigt er der andre fotos med tog på med adresser langt fra denne serie.

De nærmeste nulevende eksemplarer findes i Småland og på Rügen. I Danmark kørte også en lille halv snes stykker, men ingen blev bevaret. Jeg erindrer i øjeblikket Københoved og Hostedbroegnens Mergelselskaber. Københoved hed Vejen - Brørup Mergelselskab

Mvh. BH

Julekalenderen 2020, 11. december - LØST

af Niels Munch, 11/12 2020, 09:39 (1450 dage siden) @ Bent Hansen

God morgen Bent,

Ikke alene "lige på og hårdt", men en hel salve, der resulterede i, at det ikke var "et eller andet sted på de Bulgarske Statsbaner", men i Rila-bjergene i Bulgarien i nærheden af Rila-klostret, jf. også denne link: http://heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/247.html - som du citerer fra.

Og et billede dér er meget lig dette:

[image]Henschel 14255/1916 (HF 1007 > BDZ 40060 437) i Rila-bjergene 08.1983 (foto: KVH).

Der er mange af denne lokomotivtype at holde styr på; du har selv engang opgivet 2524. Derfor har en del overlevet til i dag - spredt på mange lande.

Så gik der alligevel under 2 timer; tillykke med stafetten, Bent.


M.v.h.
Niels

Julekalenderen 2020, 11. december - EPILOG (4 ill.)

af Niels Munch, 11/12 2020, 12:47 (1449 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 11/12 2020, 13:06

Omhandlede firekoblede 600 mm lokomotivtype, benævnt Brigadelokomotive, blev udviklet af Henschel til den tyske militærmagts Heeresfeldbahnen og bygget af flere forskellige lokomotivfabrikker i perioden 1906-1919 i over 2500 eksemplarer og med kun ret små variationer. De militære Feldbahnen med deres lokomotiver udgjorde under skyttegravskrigen i 1VK et vigtigt, logistisk element. Og hvordan, disse jernbaneenheder indgik i hærens kadrer, er et studium i sig selv.

De senest byggede lokomotiver kom aldrig i krig, og i Tyskland samledes alt brugbart materiel efter 1918 i flere "overskudslagre", hvorfra såvel entreprenør- som jernbanevirksomheder kunne supplere sig, hvis ellers sporvidden passede. Derudover efterlod tyskerne Feldbanematerial i en række lande, herunder vores bulgarske kalenderlokomotiv.

Deutsche Reichsbahn f.eks. lod med tiden 9 lokomotiver registrere som DR 99 3310-3318:

[image]DR 99 3310-3318 (Merkbuch für Triebfahrzeuge der Deutschen Reichsbahn 1962/64).

Lokomotiverne kunne ses med forskellige typer gnistfang, ligesom en mindre serie byggedes uden den affasning af sidekasserne, der ellers skulle lette personalets udsyn:

[image]Sächsische Maschinenfabrik vormals Richard Hartmann AG. Lokomotivbau. Montagehalle. Montage von Militärlokomotiven
( http://www.deutschefotothek.de/documents/obj/90096572 ).

Nå, men tilbage til "vores" lokomotiv, Henschel 14255/1916, som i 2002 blev bjerget af folkene fra norske "Lommedalsbanen", der imidlertid 2009 overlod lokomotivet til svenske "Munkedals Järnväg", hvor man i 2014 påbegyndte en renovering af loket. Idéen er ikke så tosset, for den oprindelige bruksbana havde netop i 1925 via Nydqvist & Holm købt dette brigadelok, bygget af Borsig:

[image]Tidigare tyska arméns DFB 2705, blev 1921 sålt till Nydqvist & Holm AB Trollhättan, Nohab, sedan 1925 Munkedals Järnväg, MJ lok 3 och slopat 1940 skrotat 1953 - digitaltmuseum.se JvmKDAJ05608.

Bemærk om forreste dome de af Bent nævnte beslag for slangen, med hvilken man kunne sutte vand fra et hvilketsomhelst vandfyldt (granat-)hul langs banen eller den evt. medfølgende vandvogn.

Ud over loket ved Munkedals Järnväg findes yderligere 4 brigadelok i Sverige, se denne liste: http://heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/index.html - over globalt bevarede brigadelok.

Som Bent nævnte, kom der også brigadelok til Danmark, idet man efter genforeningen genoptog udkørsel af mergel fra det rige Københoved mergelleje. Den hermed beskæftigede entreprenør erhvervede i 1922 i alt 7 lokomotiver, som alle er identificeret (2 fra Maffei og 1 fra hver af fabrikkerne Jung, Hohenzollern, Hanomag, Schwarzkopf og Hartmann). Ingen af lokomotiverne overlevede mergelkørslens ophør 1926 ret længe.

[image]Københoved mergelleje, Hohenzollern 3746/1918 (ex HF 1617). (Samling IBK Forskning).

Skønt ingen af disse karakteristiske lokomotiver er bevaret i DK, finder jeg det interessant, at man ca. midtvejs mellem Göteborg og grænsen til Norge kan finde netop "vores" kalenderlokomotiv.


Mange tak for medspil, bedste hilsener & god adventsweekend
Niels

Julekalenderen 2020, 11. december - EPILOG (4 ill.)

af Lars Henning Jensen, 11/12 2020, 13:25 (1449 dage siden) @ Niels Munch

Omhandlede firekoblede 600 mm lokomotivtype, benævnt Brigadelokomotive, blev udviklet af Henschel til den tyske militærmagts Heeresfeldbahnen og bygget af flere forskellige lokomotivfabrikker i perioden 1906-1919 i over 2500 eksemplarer og med kun ret små variationer. De militære Feldbahnen med deres lokomotiver udgjorde under skyttegravskrigen i 1VK et vigtigt, logistisk element. Og hvordan, disse jernbaneenheder indgik i hærens kadrer, er et studium i sig selv.

De senest byggede lokomotiver kom aldrig i krig, og i Tyskland samledes alt brugbart materiel efter 1918 i flere "overskudslagre", hvorfra såvel entreprenør- som jernbanevirksomheder kunne supplere sig, hvis ellers sporvidden passede. Derudover efterlod tyskerne Feldbanematerial i en række lande, herunder vores bulgarske kalenderlokomotiv.

Deutsche Reichsbahn f.eks. lod med tiden 9 lokomotiver registrere som DR 99 3310-3318:

[image]DR 99 3310-3318 (Merkbuch für Triebfahrzeuge der Deutschen Reichsbahn 1962/64).

Lokomotiverne kunne ses med forskellige typer gnistfang, ligesom en mindre serie byggedes uden den affasning af sidekasserne, der ellers skulle lette personalets udsyn:

[image]Sächsische Maschinenfabrik vormals Richard Hartmann AG. Lokomotivbau. Montagehalle. Montage von Militärlokomotiven
( http://www.deutschefotothek.de/documents/obj/90096572 ).

Nå, men tilbage til "vores" lokomotiv, Henschel 14255/1916, som i 2002 blev bjerget af folkene fra norske "Lommedalsbanen", der imidlertid 2009 overlod lokomotivet til svenske "Munkedals Järnväg", hvor man i 2014 påbegyndte en renovering af loket. Idéen er ikke så tosset, for den oprindelige bruksbana havde netop i 1925 via Nydqvist & Holm købt dette brigadelok, bygget af Borsig:

[image]Tidigare tyska arméns DFB 2705, blev 1921 sålt till Nydqvist & Holm AB Trollhättan, Nohab, sedan 1925 Munkedals Järnväg, MJ lok 3 och slopat 1940 skrotat 1953 - digitaltmuseum.se JvmKDAJ05608.

Bemærk om forreste dome de af Bent nævnte beslag for slangen, med hvilken man kunne sutte vand fra et hvilketsomhelst vandfyldt (granat-)hul langs banen eller den evt. medfølgende vandvogn.

Ud over loket ved Munkedals Järnväg findes yderligere 4 brigadelok i Sverige, se denne liste: http://heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/index.html - over globalt bevarede brigadelok.

Som Bent nævnte, kom der også brigadelok til Danmark, idet man efter genforeningen genoptog udkørsel af mergel fra det rige Københoved mergelleje. Den hermed beskæftigede entreprenør erhvervede i 1922 i alt 7 lokomotiver, som alle er identificeret (2 fra Maffei og 1 fra hver af fabrikkerne Jung, Hohenzollern, Hanomag, Schwarzkopf og Hartmann). Ingen af lokomotiverne overlevede mergelkørslens ophør 1926 ret længe.

[image]Københoved mergelleje, Hohenzollern 3746/1918 (ex HF 1617). (Samling IBK Forskning).

Skønt ingen af disse karakteristiske lokomotiver er bevaret i DK, finder jeg det interessant, at man ca. midtvejs mellem Göteborg og grænsen til Norge kan finde netop "vores" kalenderlokomotiv.


Mange tak for medspil, bedste hilsener & god adventsweekend
Niels


Tak for en spændende opgave, som jeg kom alt for sent til at deltage i løsningen af. Fruen har fødselsdag, så hun skulle jo først fejres derhjemme med lidt hjemmebag til morgenmad, blomster, lys , gaver osv. - man blev næsten helt forpustet - og bagefter skulle vi jo også have fødselsdagsrundstykker på kontoret. Da jeg endelig kom ned og sidde og sneg mig til at logge på, var spændingen udløst. Nuvel, jeg genkendte straks lokomotivtypen, men resten kunne jeg ikke umiddelbart gætte ...

Bemærk i øvrigt i tilslutning til Niels' fortræffelige redegørelse overfor, at der jo findes to eksemplarer af typen på Ohs Bruks Järnväg i Sverige, det ene med en fortid hos Deutsche Reichsbahn (99 3310). Waldeisenbahn Muskau i Weisswasser, der oprindelig var hjemsted for 99 3310-3318, har også et par stykker i drift (99 3315 og 99 3317.

Mh
LH

Julekalenderen 2020, 11. december - EPILOG (4 ill.)

af Niels Munch, 11/12 2020, 13:36 (1449 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære L.H.,

Tillykke med fruen!

Jeg ville have haft det skidt, såfremt min fredagsgætter evt. havde bortledt din opmærksomhed fra en så vigtig begivenhed!

Bedste hilsener

[image]Niels

Julekalenderen 2020, 11. december - EPILOG (4 ill.)

af Lars Henning Jensen, 11/12 2020, 15:33 (1449 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels!

Det ville jeg aldrig turde lade ske ...;-)

Tak - og god weekend!
Mh
LH

Julekalenderen 2020, 11. december - Et PS!

af Niels Munch, 11/12 2020, 14:44 (1449 dage siden) @ Niels Munch

I farten glemte jeg at skrive, at denne type brigadelok - naturligvis - er fremstillet i model i flere fabrikater og skalaer.

Det tidligere nævnte website har her en side om modellerne: http://heeresfeldbahn.de/modelle/index.html .

[image]Billedet viser en H0e model herfra: http://www.minitrains.eu/mt-steam.html .

Så der er ingen undskyldning for ikke at bygge et mergelleje på anlægget!


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak