En overkørsel på den "skæve" bane
I forbindelse med at Arkivet for Jernbaner fik tilsendt flere hundreder billeder fra den skæve bane er der dukket et billede op af en sikret overkørsel. Billedet lå i mappe med Blaahøj billeder, hvilket jeg ikke rigtig kunne få til at passe.
Mit bedste bud på billedet er fra Tofterup ovk. 29 set mod Bramminge.
Argumenter:
1 - Stangrækken står mod vest på den "skæve" bane, derfor synsretning mod Bramminge.
2 - Der anes på billedet et signal om sikret overkørsel forude. Dvs. 2 overskæringer tæt på hinanden.
3 - Dette forekommer 2 steder syd for Funder. Dels ovk. 34-35 syd for Krogager og 28-29 syd for Tofterup. Begge delstrækninger ligger i en svag venstrekurve.
4 - Ovk. 35's sikringsskab er placeret i følge et luftfoto syd for overskæringen på højre side. Dette fremgår ikke af det aktuelle billede.Er der nogen i herreværelset der har andre og bedre argumenter så vi kan få placeret billedet rigtigt?
Jeg er tilbøjelig til at mene, at det er overkørsel nr. 29 set mod Bramming:
a) kilometerstenene Bramming-Grindsted stod på banens østre side for hver 200 meter
b) ifølge togplan 11 pr. 31. maj 1970 lå overkørsel 29 i km 24,6 og var udstyret med "Adv" og ikke med "Aut bom"
c) ifølge togplan 11 pr. 31. maj 1970 lå overkørsel 28 i km 23,8 og var udstyret med "Adv" og ikke med "Aut bom"
d) endegavl af hus til højre i billedet passer med 1954-luftfoto på Krak.dk
e) bane og vej skærer ikke hinanden vinkelret, hvilket kan udledes af betonklodsernes placering mellem skinnerne og til højre herfor
f) el-skabet er ikke synligt (det stod i det nordvestlige "hjørne" af overkørslen)
En efterlysning:
På grund af billedets format/beskæring, kan man ikke se, om der er en klokke oven på signalet/mærket til højre. Kan det udledes af originalfoto/negativ?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen