Julekalenderen 2020, 1.december - LØST
Godmorgen
Det er en forbindelse fra smalsporsbanen, som forsat er i brug, til den tidligere normalsporsbanen, som lå en del lavere. Omkring Sankt Hans bruges andet transport middel i området af kvinder.
Hilsner Keld
BINGO - svaret er korrekt. Det er pudsigt nok, for jeg spurgte faktisk ikke om stationens navn, og det havde jeg da selv lige overset
Nuvel, det er tydeligt, at Keld ved at vi er på stationen Drei Annen Hohne på Harzquerbahn, hvorfra Brockenbahn udgår, og hvor der er livlig passagertrafik alle dage. Perrontunnelen går fra perronen ved spor 1 til en nu nedlagt station for en normalsporet sidebane til Rübelandbahn, som havde endestation i Drei Annen Hohne.
Sådan ser bygningen ud fra den anden ende
Sådan ser der ud indvendigt
Og sådan ser perrontunnelen ud fra den anden side - ved den tidligere perron for Rübelandbahn
Harzen er og var mere end de kendte metersporede baner under HSB. Rübelandbahn, tidligere kaldet Harzbahn, blev etableret i 1886 af Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn for at betjene kalkværkerne omkring Rübeland og Elbingerode, hvilket den stadig gør. Ligesom både Harzquerbahn og Selketalbahn klatrer stejlt opad fra hhv. Hasserode og Gernrode, så stiger Rübelandbahn så stejlt op fra Blankenburg, at der foruden stigninger på op til 6% findes en rebroussementstation (Michaelstein) midtvejs på bjerget.
Banen gik tidligere helt til Tanne, hvor den mødte den metersporede Südharzbahn, som lidt længere mod vest ved Sorge mødte Harzquerbahn på en station, som nu er nedlagt. Der var desuden et udvekslingsspor mellem de to metersporede strækninger, men selv om traceen for Südharzbahn stadig er synlig, er der ikke andre rester end et brofæste, der hvor Harzquerbahn drejer mod nord ved den gamle øst/vest grænse. Selve stationen i Sorge er flyttet til den nuværende lokation.
Nå, men tilbage til Rübelandbahn. Syd for Elbingerode gik en sidebane mod vest op gennem skoven til Drei Annen Hohne, så passagerer på Rübelandbahn/Harzbahn kunne komme på udflugt til Brocken mm., og dertil brugte man perrontunnelen i Drei Annen Hohne.
Trafikken på sidebanen sluttede omkring 1963-64, men stationsbygningen for Rübelandbahn i Drei Annen Hohne står der endnu, selv om den er helt tilgroet og faldefærdig. I den sydvestlige ende af stationen var et sporarrangement til omlæsning, men hvis der er identificerbare rester heraf, så kunne jeg ikke finde dem.
Persontrafikken på Rübelandbahn mellem Blankenburg og Elbingerode blev endeligt opgivet i 2005, hvorefter banen udelukkende benyttes til kalktransporter.
Den tilgroede stationsbygning for Harzbahn/Rübelandbahn
Det tidligere sporareal er nu parkeringsplads for passagerer til HSB
Ud over de store stigningsprocenter er Rübelandbahn speciel ved at spændingen i køreledningen er 25 kV, hvor resten af det tyske net jo er 15 kV. Oprindelig blev banen anlagt med tandstænger på de stejleste delstrækninger, men dette gik man bort fra, da godsmængderne krævede kraftigere lokomotiver i form af fire 1E1 koblede tenderlokomotiver, som senere blev til baureihe 95.66. De to første af disse blev leveret med tandhjulsdrev, primært aht. nedkørslerne, men da det viste sig at være unødvendigt, blev disse fjernet igen, og de to sidste maskiner blev leveret uden tandhjulsdrev. Typen blev forbillede for den preussiske T20, senere DR baureihe 95, hvoraf 95 027 med hjemsted i Blankenburg i dag - meget passende - lejlighedsvis kører udflugtstog mellem Blankenburg og Rübeland. Under opholdet i Rübeland tages vand på den gamle banegård, hvor den sidste af de oprindelige maskiner - 95 6676 tilhørende trafikmuseet i Dresden - opbevares i remisen og ved disse lejligheder trækkes ud til fotografering sammen med 95 027.
95 6676 “MAMMUT” og 95 027 side om side i Rübeland
En lidt finurlig detalje er, at ifølge alle de kilder jeg kan finde, så er sidebanen mellem Elbingerode og Drei Annen Hohne endnu ikke officielt nedlagt, selv om traceen for det meste er omdannet til cykel- og vandresti …
På Google Maps kan man stadig ane forløbet af banen.