Fra Ringgadebroens opførelse 1937

af Georg Schmidt, 3/2 2013, 12:44 (4275 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er en meget interessant lille film om Ringgadebroen i Aarhus, den siger også lidt om togtrafikken. Jeg har et bud på tog og maskiner på filmen, som kunne være optaget en hverdag mellem klokken ca. 14 og 17.

Eksperstoget som kommer ind fra syd med en trecylindret Borsig R-maskine (skrå vinduer) må være tog 25 med DJ og BP forrest, toget havde ophold i Aarhus fra 16.35-16.44. Om der er sket noget med bagtoget under opholdet kan jeg ikke lige afgøre, DJ og BP var i hvert fald Frederikshavn. Toget der i starten ankommer nordfra med D-maskine kan være tog 950 Randers-Aarhus. Der var i sommer 1937 21 D-maskiner stationeret i Aarhus med 15 i tur. De to togmaskiner der kommer frem fra maskindepotet med en H-maskine først mod rebroussementet i spor 700 må være maskinerne til tog 2966 (H-maskinen der bakker først op mod dværgen i spor 700) og maskinen til tog 25 nordpå (den tocylindrede R-maskine). Aarhus havde i sommeren 1937 17 R-maskiner stationeret 947-963 med 9 i tur (hovedsagelig 3 cylindrede). Det var jo sidste sommer i R-maskinernes "storhedstid" hvor E-maskinerne jo overtog det meste af landsdelstrafikken i 1938. Tog 2966 afg. 16.32 var ikke personførende Aarhus-Vejle og derfra blandet tog har formentlig også været ilgodstog her kunne H-maskinen rigtig få "rørt benene" (70km/t) med kun stop i Skanderborg, Horsens og Vejle. Aarhus havde på nær 1 alle H-maskinerne stationeret. Aarhus havde Q-maskinerne 337, 338 og 339 samt 8 F-maskiner af nummerserien 681-700.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak